Nový film s Nicolasem Cagem vám vrátí víru v autorskou kinematografii

Ve vlnách šílenství

Nový film s Nicolasem Cagem vám vrátí víru v autorskou kinematografii
Ve vlnách šílenství

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Když jsem ve skoro prázdném kinosále čekal na projekci tohohle filmu, přišlo mi, jako kdybych se v čase vrátil do 90. let. Upoutávky na největší nadcházející letní hity byly všechny pokračováním toho, na co jsem jako malý chodil do kina před třiceti lety. Mission: Impossible, Jurský Park: kde je nějaká originalita? Devadesátá léta totiž nebyla jen o rozmachu velkých hollywoodských studií, zažili jsme v nich i renesanci nezávislých filmů. Velké a malé filmy tehdy ještě koexistovaly vedle sebe. Bylo to možné kvůli životaschopné distribuci a síti kin, byl prostor i pro specializovaná artová kina, nezávislým snímkům pomáhalo i šíření na videokazetách. K tomu si připočtěte omezený internet a žádné chytré telefony, které by soupeřily o vaši pozornost.

Dnes často uslyšíte: Ale vždyť jde film natočit levně na mobil, všechno je mnohem snazší, stačí jen nápad. Není to pravda. Nemá to nic společného se snadno dostupným vybavením. Chybí trh, a zpeněžit nezávislé filmy je tak čím dál těžší. Samozřejmě, některé snímky si vedou celkem dobře (zvlášť ty od společnost A24, která má ovšem na jejich propagaci celkem hodně peněz) a někteří diváci na platformách jako MUBI utrácejí peníze za artové filmy, ale to není totéž. V roce 2025 může natáčet celovečerní filmy každý, kdo má iPhone, ale to neznamená, že se na ně někdo bude dívat.

Generace Z je úspěšná v napodobování televizní formy a jejím zhuštěním do několikaminutové, či dokonce vteřinové stopáže, ale nezdá se, že by ji nějak zvlášť zajímalo vyprávění příběhů. A když už se něco natočí, přichází další problém. Nezávislé filmy se nyní snaží být hlavně autentické, chtějí náš život nějak obsáhnout a sdělit něco velkého, přesahujícího. Divné, ujeté a bizarní filmy jako v 90. letech dnes už skoro nikoho točit nenapadne. Chybí tu autoři, kteří se neberou příliš vážně, snaží se vyprávět klidně i banální historku, ale po svém, jinak, než jste to už stokrát viděli. Takže když autoři Surfaře vysvětlují, že se jejich film zaobírá „krizí maskulinity“, že vypráví o konfrontaci s minulostí, střetu kultur a boji o osobní svobodu, mají svým způsobem pravdu. Ale zároveň si utahují ze současného trendu, kdy žánrový film v podstatě nemá právo na existenci, pokud se v něm nezpracovává nějaké pořádné duševní trauma či palčivé sociální a ekonomické otázky. Jako by všechno umění muselo být „vysoké“. Tvůrcům Surfaře je něco přes čtyřicet, pamatují si, jaké to bylo jít do kina na neznámý film, o kterém jste nic moc nevěděli, zaujala vás třeba jen upoutávka, abyste o něm pak nedokázali několik dnů přestat mluvit a všem ho nadšeně doporučovali. Surfař je tenhle případ, film, o jehož ději je lepší dopředu nevědět nic. Je to jen nádherně primitivní béčkový thriller, nebo brilantní studie o tom, co dnes znamená být stárnoucí bílý muž? Ve filmu zazní zdánlivě přihlouplá, ve skutečnosti až metafyzická otázka: Jsi surfař, nebo jen surfuješ? Můžeme se zeptat i takhle: Jsi filmař, nebo jen něco natáčíš?

Obrazy v Surfaři se často vlní a kroutí stejně jako mořská hladina, plátno žhne, vtahuje vás k sobě tak moc, až vás možná přepadne úzkost: jde to vůbec, natočit klaustrofobický film, který se většinu času odehrává v otevřeném prostoru na parkovišti u pláže? Oceán je pro hlavního hrdinu celou dobu na dohled, a přitom tak daleko. Pláž se z ráje mění v pokřivenou, tísnivou krajinu. Hlavní postava v jednu chvíli začne trpět dehydratací, do toho ho uštkne had, halucinuje a nám jsou předkládány obrazy, z nichž není jasné, zda se jedná o něco, co se odehrává v minulosti, přítomnosti, nebo budoucnosti. Nevíme, co je skutečné a co imaginární, nevíme ani, jestli na tom vůbec záleží. Kamera Radoslawa Ladczuka kontrastuje živé, sluncem zalité odstíny s vybledlými neonoirovými tóny a detailními, maximálně přiblíženými záběry do zpocených tváří, což jen podtrhuje surrealistickou a znepokojivou atmosféru filmu. Surfař je jako horečnatý sen, za který by se nemusel stydět ani David Lynch. Takhle to dopadá, když si můžete dovolit ten největší luxus – dělat filmy bez kompromisů.

The Surfer, r. L. Finnegan, 99 min., v kinech od 8. května

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

23. května 2025