EU ETS 2

Topení, pohonné hmoty, doprava: Podívejte se, jak povolenky ETS 2 zatíží naše peněženky

EU ETS 2
Topení, pohonné hmoty, doprava: Podívejte se, jak povolenky ETS 2 zatíží naše peněženky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Evropská komise představila sadu úprav, které mají z nového systému emisních povolenek pro domácnosti a dopravu (ETS 2) udělat předvídatelnější a méně bolestivý nástroj. Přidává silnější zásah do trhu, když cena povolenky přesáhne 45 eur, dřívější aukce a rezervu povolenek i po roce 2030. Cílem je zabránit prudkým výkyvům a uklidnit obavy států, že systém přinese další zdražení energií. Úpravu si přisvojuje ministr životního prostředí Petr Hladík. Jenže ekonomové deklarovaný optimismus Hladíka značně chladí, jde jen o technické vylepšení nebo dokonce o zaplevelení evropského práva. Shodují se: úlevu ano, zázrak nečekejme. I po úpravách budou domácnosti platit víc – podle odhadů v řádu několika tisíc korun ročně.

Komisař pro klima Wopke Hoekstra po jednání ministrů životního prostředí v Lucemburku uvedl, že Komise chce „posílit stabilitu a předvídatelnost ETS 2“. Když cena povolenky překročí 45 eur za tunu CO₂, do systému se uvolní až dvojnásobný objem povolenek oproti původnímu plánu – až 80 milionů ročně. Zároveň se chystá spustit aukce už v roce 2026, aby státy měly dřív peníze na kompenzace, a ponechat nevyužité povolenky v rezervě i po roce 2030, což má uklidnit trh a zamezit „nárazům“ do budoucna.

„Je nesmírně důležité, aby ceny byly co nejnižší a předvídatelné. Proto zajišťujeme, že budeme mít více nástrojů pro stabilizaci,“ uvedl Hoekstra.

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) krok označil za úspěch české diplomacie: „Komise naše požadavky vyslyšela, systém bude stabilnější a ceny přiměřené. Povolenky se podle něj udrží kolem 45 eur a nedopadnou negativně na spotřebitele a malé firmy.“

Co se ale opravdu změní – a co zůstává stejné

Navržený „strop“ není skutečným stropem. Evropské právo umožňuje jen mechanismus stabilizace, nikoli pevné zastropování. K zásahu dojde teprve, když cena po dobu dvou měsíců přesáhne 45 eur. Navíc půjde jen o dočasné zvýšení nabídky, ne o fixní limit. Trh tedy může zůstat vysoko i déle.

Podle ekonomů jde spíš o technické vylepšení, které má zmírnit výkyvy, nikoli garantovat nízké ceny. Jak upozorňuje Lukáš Kovanda (Trinity Bank), „systém bude předvídatelnější, ale cena může dál růst – jen plynuleji. To je výhra pro investory, ne pro občany.“

Analytici: i mírnější ETS 2 bude domácnosti stát tisíce

Analytici se shodují, že i po úpravách zůstanou ETS 2 pro domácnosti nákladem navíc. „Po posledních změnách systému ETS 2 stále platí, že emisní povolenky budou znamenat nemalou dodatečnou zátěž rodinných rozpočtů. Zmírnila se sice možnost extrémních cen, ale v zásadě dosavadní výpočty zůstávají v platnosti,“ uvedl Jiří Tyleček z investiční společnosti XTB.

Podle jeho propočtů zaplatí průměrná domácnost několik tisíc korun ročně, ta energeticky náročnější „až několik desítek tisíc“.

Podobně to vidí Boris Tomčiak z Finlordu: i při udržení stropu 45 eur podle něj domácnosti, které topí fosilními palivy a pravidelně jezdí autem, zaplatí „několik tisíc korun ročně navíc“. Připomněl ale, že pokles cen energií, například zemního plynu o zhruba 13 eur/MWh od začátku roku, může část nákladů vyrovnat. „Pokud se udrží nízké ceny plynu, dopad ETS 2 může být zčásti kompenzován.“

Tomčiak zároveň upozornil, že největší riziko je v případě, že se nepodaří udržet očekávaný cenový limit. „Když se cena povolenky utrhne, porostou náklady rychleji než příjmy domácností.“ Připomněl však, že část výnosů z ETS 2 má jít do Sociálního klimatického fondu, který má pomoci nízkopříjmovým skupinám.

Kritici: kosmetika, která nic neřeší

Podle analytika Radima Dohnala (Capitalinked.com) jsou změny spíš politickým gestem než skutečnou reformou. „Jde o zbytečné zaplevelení evropského práva, ne o změnu k lepšímu,“ uvedl.

Na příkladu průměrné domácnosti, která ročně spálí 10 MWh plynu a najezdí 20 tisíc kilometrů naftou, odhaduje dodatečné náklady kolem 17 tisíc korun ročně. Pokud by se cena povolenky držela na 45 eurech, šlo by asi o 10 tisíc korun. „Dopad na domácnosti je ale často hystericky přeceňován,“ dodal Dohnal.

Ekonom Kryštof Míšek (Argos Capital) zdůrazňuje, že nový systém stále vychází z tržní logiky, kde nabídka a poptávka určují cenu. „Zastropování neexistuje, jde jen o tlumení špiček. Modely, které uvádějí dopad 200–400 korun měsíčně, podle něj podceňují nepřímé dopady přes dopravu, zemědělství a logistiku.

Odborníci se shodují: jistotu nemá nikdo

Většina ekonomů uznává, že Komise reagovala na tlak členských států a přidala mechanismy, které mohou omezit extrémy. Ale také varují, že systém bude dál citlivý na tržní vývoj, počasí, kurz eura a ceny paliv.

„Dřívější aukce a silnější zásah do rezervy mohou ztišit výkyvy, ale nezaručují levno,“ shrnuje Míšek.
Na výslednou cenu podle něj nakonec víc než Komise rozhodne zima, inflace a chování dodavatelů energií.

Podle současných odhadů by ETS 2 měl zvýšit měsíční výdaje české domácnosti o nižší stovky korun, ovšem regionálně velmi rozdílně.

Venkov a dojíždějící pocítí dopad nejvíc – kvůli závislosti na autě a topení plynem či uhlím. Města s MHD a centrálním teplem mohou mít dopad menší. Malé firmy v dopravě a logistice ponesou hlavní náklady, na něž často nedosáhnou kompenzace. Analytici proto varují, že ETS 2 může prohloubit rozdíly mezi skupinami obyvatel.

Mírnější systém, ale nejistý výsledek

Evropská komise doufá, že změny přesvědčí veřejnost i vlády, že ETS 2 se dá zvládnout bez velkých sociálních otřesů.
Ekonomové ale připomínají, že „měkký strop“ není garance, a že ani nové nástroje nezmění fakt, že emisní povolenky jsou náklad, který se v cenách tepla a paliv prostě projeví.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

23. října 2025