STÁTNÍ ROZPOČET 2026

Havlíček připustil vyšší deficit. „Dopravní stavby se nesmí zastavit“

STÁTNÍ ROZPOČET 2026
Havlíček připustil vyšší deficit. „Dopravní stavby se nesmí zastavit“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Dopravní stavby, které končící vláda Petra Fialy (ODS) naplánovala, a nedala na ně peníze do rozpočtu, není možné zastavit. Uvedl to pravděpodobný ministr hospodářství Karel Havlíček (ANO) s tím, že pokud se nenajdou peníze v jiných kapitolách, bude nutné zvýšit deficit. Podle končícího ministra dopravy Martina Kupky (ODS) si budoucí vláda vytváří alibi pro výrazné navyšování deficitu.

Podle Havlíčka chybí na ministerstvu chybí objektivně 48 miliard. 37 miliard je podle něj přiznaná částka Státního fondu dopravní infrastruktury, v rozpočtu ministerstva dopravy chybí také osm miliard na spolufinancování investic, peníze na slevy na jízdném nebo na dálkovou železniční dopravu.

Havlíček v Otázkách Václava Moravce uvedl, že dopravní stavby se nemohou zastavit. „Pokud nenajdeme peníze nikde v žádných úsporách, tak já tvrdím, že nemůžeme ty dopravní stavby zastavit, musíme je zrealizovat, není možné, aby nám stála D11, protože lidé nám tam šílí. Kdyby bylo na miskách vah, jestli se má zvýšit deficit a postavit ty stavby, které končící vláda schválila a odsouhlasily se na Státním fondu dopravní infrastruktury, tak tvrdím, ať se zvýší deficit,“ uvedl Havlíček s tím, že neříká, že to takhle dopadne. „Je to ale názor člověka, který na té dopravě byl,“ poukázal Havlíček na své angažmá ministra dopravy.

Šéf hospodářského výboru sněmovny Radim Fiala (SPD) uvedl, že ani on nechce zastavit dopravní stavby, protože by se výrazně prodražily. „Kolegové jdou z hospody, kde jedli, pili hodovali, ale nezaplatili účet,“ zkritizoval Fiala končící vládu.

Končící ministr dopravy poukázal na to, že ekonomové tvrdí, že sliby ANO budou stát desítky miliard navíc nad rámec současných výdajů. „Hledáte si alibi k mnohem většímu navýšení deficitu,“ uvedl Kupka.

Celkově hnutí ANO a budoucí vláda identifikovala údajně až 96 chybějících miliard v návrhu rozpočtu na příští rok. To rozporuje jak Národní rozpočtová rada, tak výbor pro rozpočtové prognózy. „Můžeme se bavit, že to může být plus minus 5 nebo 6 miliard, rozhodně to ale není jen na těch uznaných chybějících penězích na dopravu,“ uvedl v neděli Havlíček.

Šéf rozpočtového výboru Vladimír Pikora (Motoristé sobě) v týdnu v rozhovoru pro Echo24 řekl, že si neumí představit, že by byl dodržen plánovaný a zákonem o rozpočtové odpovědnosti schválený deficit 286 miliard. „Problém je, že jsme na hraně dané zákonem o rozpočtové odpovědnosti. Neumím si představit, jak zákonem daný deficit splnit. Možná, že někdo přijde s nějakým zajímavým řešením, jak to udělat a já řeknu, že to je super. Ale v tuhle chvíli takové řešení neznám,“ uvedl Pikora.

„Já jsem zákon o rozpočtové odpovědnosti chválil, když vznikal, protože si myslím, že potřeba ozdravit veřejné finance. Když se podíváme na trajektorii veřejných financí, kterou jsme na výboru slyšeli od Národní rozpočtové rady, tak to je něco strašného. S tím se něco dělat musí. Je strašná škoda, že my nastupujeme a někdo říká, že bychom měli mít schodek skoro 400 miliard, aby to bylo fér. To je strašný průšvih, jednoduché řešení není,“ dodal.

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.