DOVOLENÁ U JADRANU

Jedete autem do Chorvatska? Slovinci mají seznam vozů, které zkasírují dvojnásob

DOVOLENÁ U JADRANU
Jedete autem do Chorvatska? Slovinci mají seznam vozů, které zkasírují dvojnásob

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Chystáte se v létě do Chorvatska autem? Tak se připravte na jistou dálniční specialitu v tranzitním Slovinsku. Vybírají zde poplatky za velikost automobilu, ale podle specifických pravidel, tedy podle výšky nad přední nápravou - jinde se obvykle uvádí výška celého auta. Aby se předešlo zmatkům, slovinská správa dálnic DARS raději vydala oficiální seznam, který rozděluje zpoplatněné automobily do dvou kategorií: Běžné osobní automobily a klasické obytné vozy do 3,5 tuny patří ve Slovinsku do "levnější" kategorie 2A, zatímco dodávky a další větší automobily s výškou přední nápravy nad 1,3 metrů spadají do kategorie 2B. Ta je dvojnásobně dražší, což může znepokojit nejen řidiče velkých SUV a pick-upů, ale i některých aut, jež si s dodávkou většina lidí běžně nespojí. Do jaké kategorie spadá váš vůz, si můžete ověřit ZDE.

Zatímco běžná sedmidenní dálniční známka pro automobily kategorie 2A stojí 16 eur (zhruba 400 korun), pro vozy kategorie 2B je to 32 eur (zhruba 800 korun). Slovinská správa dálnic DARS pro jistotu vydala oficiální seznam automobilů, kterých se to týká. Zásadním údajem je výška nad přední nápravou – konkrétně přesáhne-li 1,3 metru, auto spadá do dražší kategorie.

Tento údaj však běžně nebývá v technických parametrech uváděn, což znejišťuje řidiče velkých SUV, pick-upů nebo větších dodávek. Do dražší kategorie tak mohou spadat i modely, které si většina řidičů s dodávkami nespojí – například Ford Ranger Raptor nebo některé verze Volkswagenu Multivan.

Tuzemští motoristé si navíc často stěžují na absenci jednodenní či desetidenní známky. Slovinsko, které ve většině tras do Chorvatska nemůžete minout, se v tomto liší od jiných evropských zemí - nabízí pouze sedmidenní, měsíční a roční dálniční známku. Přitom Evropská unie už stanovila povinnost nabídnout krátkodobou alternativu. Slovinci zavedení jednodenní známky odkládají na poslední možný termín.

Kategorie 2A: většina běžných osobních vozů do 3,5 tuny (16 eur na 7 dní).
Kategorie 2B: vozy do 3,5 tuny s výškou nad 1,3 m nad přední nápravou, včetně některých SUV a pick-upů (32 eur na 7 dní).
Obytná auta: spadají do 2A pouze tehdy, pokud jsou oficiálně registrována jako obytná vozidla.
Známky: pouze sedmidenní, měsíční a roční. Denní zatím neexistuje.

Pro turisty to znamená jediné – cestu tam i zpět je třeba pojistit buď dvěma sedmidenními kupony (celkem 32 eur v kategorii 2A), nebo měsíční známkou za stejnou cenu. V případě vozů kategorie 2B se ceny dokonce zdvojnásobí. Zvláštní výjimku tvoří klasická obytná vozidla. Přestože jejich výška nad přední nápravou často přesahuje hraniční hodnotu 1,3 metru, neřadí se automaticky do kategorie 2B. Pokud jsou úředně registrována jako obytná (což musí být doloženo zápisem v osvědčení o registraci nebo potvrzení o schválení), patří do levnější kategorie 2A, píše server Portál řidiče.

Problém však nastává u vozů s amatérskou přestavbou bez oficiální homologace. Ty jsou posuzovány jako běžné dodávky a řadí se do kategorie 2B. „Přestavby a vylepšení vozidel se respektují u provedeného jednotlivého schválení přestaveného vozidla, kterou potvrdila příslušná stanice technické kontroly zápisem do stávajícího potvrzení o homologaci vozidla, respektive do osvědčení o registraci vozidla, jak je stanoveno v předpisech o motorových vozidlech,“ píše DARS.

Slovinská dálniční známka je vázána na registrační značku a kupuje se online přes oficiální web evinjeta.dars.si, který funguje i v češtině. Známku si můžete koupit i na čerpacích stanicích v blízkosti hranic (Rakousko, Itálie, Německo). Nejlepší prevencí zbytečných výdajů nebo pokut je ověřit si, do jaké kategorie váš vůz spadá. Oficiální seznam modelů vydává DARS, a pokud si nejste jisti, je lepší investovat do dražší známky než riskovat pokutu za špatně zvolenou kategorii.

Nutno dodat, že jízda bez dálniční známky se trestá vysokou pokutou v rozmezí 300 až 800 eur (zhruba 7500 až 20 000 korun). Známku musí mít všechny typy motorových vozidel, včetně motocyklů. V roce 2025 se má na slovinských dálnicích také významně budovat nová infrastruktura, proto je potřeba počítat i s možným zdržením a dalšími komplikacemi na cestách, upozorňuje magazín Fotr na cestách.

Dálnice jsou zpoplatněné hned od hranic. Jediným desetikilometrovým úsekem, kde nemusíte mít dálniční známku, je spojení mezi pobřežními městy Izola a Koper. Zároveň se nesmí zapomenout na tunel Karavanka na slovinsko-rakouských hranicích, kde se platí u mýtné brány. V roce 2024 se zde platilo 8 eur (cca 200 korun) za osobní automobil do 3,5 tuny.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

26. května 2025