Monstrózní spojení Svatého Petra s Medvědínem se blíží. Jak to vypadá s miliardovým projektem ve Špindlu?
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ze Svatého Petra rovnou pod Medvědín bez sundávání lyží? To bude už za chvíli realita špindlerovských lyžařů. Ti se už brzy dočkají monstrózního projektu, který propojí dva hlavní, největší lyžařské areály ve Špindlerově Mlýně. Plánovaný lyžařský, lanovkový terminál P1 spojuje nové sjezdovky Lesní a Přehradní a proto tedy vyveze lyžaře jak na Medvědín, tak na Svatého Petra. Součástí jsou i nové lyžařské mosty přes Labe, jelikož dva kilometry od sebe vzdálené skiareály dělí řeka i hlavní špindlerovská silnice.
Propojení sjezdovek ve Špindlerově Mlýně je postupný proces, který spojí areály Svatý Petr a Medvědín prostřednictvím nového terminálu u Labské přehrady a několika lanovek a mostů. Lyžaři by tedy nemuseli mezi sjezdovkami přecházet pěšky nebo využívat skibusů. Minulý rok se otevřela nová sjezdovka Přehradní, dokončení klíčové části s lávkou přes Labe proběhlo na začátku listopadu, do konce roku 2026 bude uvedena šestisedačková nová lanovka na Hromovku a další částí bude vybudování druhého lyžařského mostu, sjezdovky Lesní a desetimístné kabinové lanovky na Medvědín, uvedl skiareál Špindlerův Mlýn.
Tento projekt by měl ulevit dopravní situaci v městě a zároveň zvýšit nabídku sjezdových tratí. Co si od toho slibuje ředitel skiareálu Špindlerův Mlýn René Hroneš? „Více prostoru pro lyžaře, zvýšení jejich bezpečnosti a atraktivity Špindlerova Mlýna jako horského střediska, který rozšiřuje nabídku lanovek a sjezdovek pro zimní návštěvníky,“ uvedl René Hroneš pro Echo24.
Hlavním důvodem je ale zklidnění dopravy a větší bezpečnost lyžařů, turistů i místních občanů. „Lyžaři se nebudou muset mezi areály přesouvat autem, taxíkem či skibusem, ale pouze na lyžích,“ sdělil ředitel Hroneš redakci. Propojení slibuje zvýšení bezpečnosti lyžujících klientů prostřednictvím jejich rovnoměrnějšího rozprostření po areálu, větší prostor na sjezdovkách, více lyžování a více sportu – méně čekání ve frontách na lanovky. Novinkou a výhodou bude i jedno nástupní místo pro lyžaře do obou částí areálu.
Společnost Melida, která spravuje skiareál Špindlerův Mlýn a celý projekt platí, uvedla, že propojení obou areálů ukončí problematický přesun lyžařů mezi sjezdovkami. „Minimalizuje dopravu v celém městě, protože díky propojení areálů nebude potřeba využívat osobní automobilovou ani skibusovou dopravu kvůli případným přejezdům mezi jednotlivými areály či nástupu do areálů z několika různých míst. Projekt navíc zvýší bezpečnost chodců a lyžařů, kteří se mnohem snáze rozptýlí po celém středisku,“ uvádí skiareál.
Nyní to vypadá, že Melida dostala zelenou. Společnost se totiž dohodla s městem na směně a užívání klíčových pozemků. „Dohoda s městem znamená, že už nic nebrání realizaci,“ uvedl ředitel skiareálu René Hroneš. Skiareál tedy získal pravomocné povolení na lyžařský, lanovkový terminál a dojezdové mosty. Na začátku října získal od Dopravního a energetického stavebního úřadu i stavební povolení pro dvojici nových lanovek Hromovka 2 (Přehradní) a Medvědín 2 (Lesní).
To potvrdil i ředitel Hroneš. „Vzniknou dvě nové lanovky, jedna šestisedačková na úbočí Hromovky a druhá kabinková na straně Medvědína. Dolní stanice budou stát v místě současného parkoviště P1 nad Labskou přehradou. Součástí lyžařských příjezdů k lanovkám budou také dva mosty. Propojení areálu tak bude fyzicky na ploše současného parkoviště P1,“ uvedl Hroneš s odkazem na most u Labské přehrady. Tato mostní konstrukce je jedním ze základních „kamenů“ propojení skiareálů.Další etapou bude výstavba na Medvědíně. Tam vznikne nová sjezdovka Lesní, desetimístná kabinová lanovka i lyžařský most přes Labe. Podle zástupců skiareálu by most přes silnici a dokončení sjezdovky z Medvědína měly přijít na řadu v co nejkratší možné době po zprovoznění nové šestisedačky na Hromovku.
Skiareál zahájil první etapu propojení v roce 2023. Tehdy za 300 milionů korun vybudoval sjezdovku Přehradní, rozšířil modrou sjezdovku ve Svatém Petru a Vodovodní z Horních Míseček na Medvědín. Skiareál vybudoval také zařízení pro čerpání vody pro zasněžování z Labské přehrady.
Lyžaři se tam od Medvědína dostanou po nové sjezdovce Lesní a přes most, který překlene silniční výpadovku na Vrchlabí a ve směru z Hromovky po sjezdovce Přehradní a aktuálně budovaném mostu přes Labe. Na Medvědín povede z prostoru P1 kabinková lanovka a na Hromovku šestisedačková lanovka. Hlavním centrem tedy bude lyžařský terminál P1, který propojí Medvědín a Horní Mísečky se Svatým Petrem i Hromovkou.
Původně odhadovaná cenovka z roku 2021 byla 750 milionů korun a nyní nabobtnala až na jednu miliardu korun. Rozpočet vystřelil vlivem covidu, drahých energií a stavební inflace. Úspory přineslo i odložení původně plánovaného vícepodlažního parkovacího domu pod terminálem. Projekt s ním do budoucna počítá, ale mimo režii Melidy.
Za projektem propojení sjezdovek stojí společnost Melida, která má špindlerovský skiareál pronajatý od sportovních svazů od roku 2012 až do roku 2057. Ve vlastnické struktuře je pestrá plejáda českých i slovenských byznysmenů jako jsou lidé ze skupiny TMR Igora Rattaje, exšéfa ČEZ Martina Romana, miliardáře Michala Koreckého či pražských podnikatelů Tomáše Hrdličky a Romana Janouška.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.