Třetí díl přerušované cesty na severovýchod

Rozostřeně sledované vlaky v Kostomlatech

Třetí díl přerušované cesty na severovýchod
Rozostřeně sledované vlaky v Kostomlatech

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Letní den ve středním Polabí byl pořád dost dlouhý, aby ho bylo možno protahovat zajížďkami a koupacími přestávkami. Takovou pozdně odpolední pauzu jsem podnikl u obce Ostrá, za níž je zaplavená díra po dolování písku, na mapě se jmenuje Jezero Ostrá, a u něj je kemp Ostrá, do něhož jsem ostře vjel. Takové letní kempy jsou fantastickým místem pro antropologické výzkumy a pozorování lidu, s nímž rád v těch chvílích splývám. Shromažďuje se tam věru jiný národ než v pražských kavárnách a redakcích, člověk tu nepotká vyznavače designových předmětů a biostravování, o inkluzi a citlivých přístupech k genderovým otázkám by se ti lidé asi také moc dlouho nebavili, na toalety chodí staromódně odděleně, ale jinak tu vládne družná rovnost pohlaví, v něčem až nelítostná.

Tento lid, pokud nepřijel s obytnými přívěsy, které vypadají jako kosmické moduly, jako obří vejce na háku, obývá nenáročné budky a chatky, jež naopak vypadají jako z nějakého filmu o zálesácích v tajze. Ač obývají cokoli, myjí se ve společných sprchách, čas tráví venku rácháním v kalné vodě za zvuku ječících dětí, věnují se tradičním sportům nesportovních lidí, ale především a nejvíc družnému vysedávání u kempových barů, na lavicích z fošen a stolů pobryndaných pivem, hořčicí a oranžovým aperolem, což, jak jsem si všiml, pijí rády mladé i starší ženy. Zařadím se do fronty mezi skoro obnažená těla různých forem, zdaleka nikoli jen vypěstovaná, ale zato zhusta vyzdobená kožní grafikou, kterou si nenápadně prohlížím a snažím se vypozorovat nějakou souvislost s jejich nositelem či ještě častěji nositelkami. Objednám si pak obvykle malé pivo a okouzleně sleduje ten pokoj a klid vydechující organismus ho usrkávám. Jsem v tu chvíli zcela spokojen, ba blažen. Jenom kdyby nemívali puštěnou tak strašnou hudbu… Ale asi i to k té lidové pohodě nějak patří, dusot idiotské hudby pravděpodobně nějakým způsobem ulehčuje sociální vztahy, člověk se v tom rozpouští jak v louhu, měkne jako okurka v láku, stává se svolným a blaženým, připraveným k přijetí svaté letní stupidity.

Zvedl jsem se pak, šel se na chvíli ponořit do Ostrého jezera a s příjemnou chutí piva v ústech, tou chutí, která mi vždy připomene mládí, jsem po chvíli dojel do Kostomlat. To je samozřejmě místo pro Hrabalovy věrné kultovní a nepostradatelné, Kostomlaty nad Labem, „fádní stanice“ kousek od Nymburku, místo, kde Hrabal dělal nejdřív v roce 1942 pochůzkáře, podbíjel kolejnice a šlapal drezínu, a když prošel v Hradci Králové kursem výpravčího a půl roku sloužil v malé stanici Dobrovice u Mladé Boleslavi, přeložili ho v prosinci 1944 sem, do Kostomlat, už jako výpravčího celé stanice. To je místo, kam po dvaceti letech zasadil děj Ostře sledovaných vlaků – a mně v tu chvíli došlo, že kousek je ta vesnice Ostrá, což je souvislost zcela nesouvislá, ale věci se někdy spojují tajemně. A tedy to obyčejné, ale poctivě vypadající nádraží na trati dost frekventované je významné místo v literární mytologii. A to přesto, že když znalci vědí, že většina motivů z Vlaků pochází z těch Dobrovic, včetně slavného razítkování krásné zadnice Zdeničky Svaté výpravčím Hubičkou. Takže pamětní deska tady na nádraží v Kostomlatech, kde je načrtnuta linie hýždí, je poněkud zavádějící, jako je zavádějící pro Hrabala vlastně i ta scéna, neboť je příliš jaksi hravá a lascivní, ne že by mi to vadilo, ovšem Hrabal hravý a lascivní nebyl a také ta scéna je ve Vlacích spíš okrajová a její proslulost je dílem hravé lascivnosti Jiřího Menzela a ovšem geniálního podání Josefa Somra – a také pěkných tvarů Jitky Zelenohorské. A samozřejmě že ten film se nenatáčel tady v „autentických“ Kostomlatech, ale v Loděnici u Berouna, kde to víc připomínalo periferní Dobrovice: jak vidno, je to trochu zamotané, ale to nevadí.

Pak jsme přišli konečně k Labi, kde měl být most, jenže to nebyl most, ale bylo to zdymadlo u Kostomlátek, taková složitá soustava přes řeku, po které se normálně přecházet nesmí, ale jako zázrakem tam stál nějaký správce nebo kdo a ten když nás viděl, tak řekl, kluci já vás pustím, ale musíte dávat bacha. - Foto: Jiří Peňás

Kdysi, bylo to rok dva po Hrabalově smrti, jsme se sem, do Kostomlat na stanici, dopotáceli s Jáchymem Topolem a Viktorem Stoilovem z Kerska: v Hájence, v té slavné hospodě, zůstala po Hrabalovi jeho hůl a beranice, taková papacha, kterou si, myslím, přivezl z Ruska, kde jsou ty časy, kdy v devadesátých letech do Moskvy jezdili čeští spisovatelé, i Jirous tam nakonec byl, i Pavel Tigrid například. My jsme na ty dva pozůstalé předměty po svatém Boganovi, hůl a beranici, hleděli jako na posvátné relikvie a nějakým způsobem se nám podařilo hospodského přesvědčit, možná s tím nedělal ciráty, aby nám je dal do ruky, takže jsme drželi tu hůl a přendávali si pak i čepici z hlavy a na hlavu, ovšem nejdéle ji na té hlavě měl Jáchym, jako že je Hrabalův nástupce. Snad jsme se u toho fotili, možná ty fotky někde Viktor má, a samozřejmě jsme u toho pili pivo a možná i něco tvrdšího a potom jsme se vypotáceli z hospody, bylo jaro, a tedy čas slavností sněženek, a my jsme šli tou dlouhou kerskou avenue k Hrabalově osiřelé chatě, snad tehdy šlo i vlézt na zahradu až k té vilce a tam jsme skrz okna verandy viděli hromady knih, hlavně o umění, ve kterých si nejspíš Hrabal listoval, protože číst už mu moc nešlo. A pak jsme nějak došli na hřbitov v Hradištku, k tomu hrobu, na němž ruka vylézá z hranolu, a pokračovali dál k Labi, kde jsme byli přesvědčeni, že musí být most, kterým se dostaneme do Kostomlat, které jsou na druhé straně. Možná jsme si i zmateně představovali, že snad mladý Hrabal chodil do své stanice z Kerska, což je samozřejmě nesmysl, neboť v té době ještě bydlel u rodičů ve vilce v Nymburku a do své stanice jezdil každé ráno z nymburského nádraží, které se trochu tomu kostomlatskému podobá. A tak jsme pajdali k Labi, šli jsme cestou skrz pole a pomalu k nám přicházel pocit, že sníme a máme halucinace, protože ta pole byla zasněžená, přitom byl květen. A v úžasu nad tím jsme křičeli, že to jsou sněhy Kilimandžára, protože Hrabal napsal, že když je člověk opilej, je i Kilimandžáro v Kersku, ale ony to byly bílé fólie, kterými se ta pole, kde se snad pěstovala nějaká choulostivá zelenina, chránila před mrazem. Pak jsme přišli konečně k Labi, kde měl být ten most, jenže to nebyl most, ale zdymadlo, taková soustava trubek a rour přes řeku a normálně se přes tu konstrukci přejít nesmí, ale jako zázrakem tam stál nějaký správce nebo kdo a ten když nás viděl, tak řekl, kluci já vás pustím, ale musíte dávat bacha, a my jsme snad nějak přešli po takové úzké kovové lávce, působilo to docela nebezpečně a vachrlatě, možná byl pod vlivem i ten správce, že nás tam pustil, ale vlastně už si nepamatuju, jak se to odehrálo, jen ten jarní proud Labe pode mnou a tam pocit lehké a blažené závratě. A pak jsme došli do Kostomlat na nádraží, kde tehdy ještě žádná pamětní deska nebyla a kde nám pak jel vlak do Prahy, do naší běžné reality a každodennosti životů.

Hrabal tady v Kostomlatech zažíval na stanici pomalý, ale jistý konec války, viděl tady ty obrazy, které se mu zaryly do paměti, rozbité vagony, ve kterých bučely hlady a šílenstvím zvířata, dobytek, který si spásával srst navzájem, nafouklé zdechliny a mrtvoly koní s rozpáranými břichy. - Foto: Jiří Peňás

Hrabal tady v Kostomlatech zažíval na stanici pomalý, ale jistý konec války, viděl tady ty obrazy, které se mu zaryly do paměti, rozbité vagony, ve kterých bučely hlady a šílenstvím zvířata, dobytek, který si spásával srst navzájem, nafouklé zdechliny a mrtvoly koní s rozpáranými břichy. Ty obrazy zvířecího utrpení utvořily základ jeho imaginace, která vždy směřovala k lítosti, bolesti a soucitu, což je, jak často opakoval se Schopenhauerem, podstata vší lásky: Alle Liebe ist Mitleid. A když byl už skoro úplný konec války, byl on sám úplně nejblíž smrti, protože jeho staničkou projížděly poslední vlaky s eses, a partyzáni rozmontovali před hradlem kolejnice a vojáci, když spravili trať, vjeli do stanice a vzali ho na lokomotivu a on cítil na zádech ústí jejich parabel, stál před velitelem, vlak s ním odjížděl a on v hrůze viděl, že stačí jediný pokyn u až nebude a jeho třicetiletý život v tu chvíli skončí, jako skončily životy milionů lidí v těch letech. Avšak velitel vlaku, byl to Rakušan, což Hrabal poznal podle čepice, když ho dost pomučil, dal znamení, vlak přibrzdil a on seskočil na štěrk a vracel se do své staničky.

Před níž jsem stál, už v rychle ubývajícím světle letního večera, a čekal na vlak, který by mě posunul o trochu dál.

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

27. srpna 2025