A kde jsou medvědi?
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Minisérii Živel (Untamed) na Netflixu lze doporučit ne snad jako dílo, které by mohlo diváka strhnout, nebo aspoň bavit, ale coby studijní materiál. Málokdy se tvůrcům podaří do scénáře vměstnat tolik klišé, aby tak mohlo vzniknout dílo stoprocentně čisté, do poslední mrtě a nijak inspirovaně naplňující jakousi konvenční představu, z níž zároveň nikdy nevybočí, ani o milimetr. V případě Živlu jde o představu žánrové podívané pro tzv. náročného diváka, který vyžaduje nejenom vzruchy, ale i „hloubku“ a „poselství“. Podané ovšem způsobem, který ho bude průběžně ujišťovat o jeho statusu člověka, jenž umí ocenit pořádné „umčo“ a zároveň se může spolehnout, že to „umčo“ po něm nebude nic chtít a nevystaví ho konfrontaci s ničím, co by snad podvracelo či znejišťovalo jeho pěstěnou senzibilitu.
Takže. Spoilery. Minisérie se odehrává v Yosemitském národním parku, díky čemuž je bohatá na vskutku spektakulární scenerie. Umožňuje to také nevtíravým způsobem zpřítomňovat rozpor – příroda (vesmír, život), ach, tak krásná, ach, tak krutá. Na takto vybraném dějišti navíc nejsou všude kamery a mobilní signál taky není dostupný, což eliminuje dva spolehlivé zabijáky detektivních zápletek. Tou scenerií se taky dá jezdit na koni, což hlavní hrdina, Kyle Turner (Eric Bana), zhusta dělá. Jinak se projevuje nemluvením a místy nepříjemnými způsoby a také značnými stopařskými schopnostmi. Westernový hrdina, chtělo by se říct. Ale taková je jen Kyleova stereotypní maska, skrývá se pod ní cosi onačejšího a nečekanějšího, je to… muž s traumatem. Copak to asi je za trauma? Jistě nesouvisí s postavou roztomilého a trochu melancholického chlapečka, jenž ke Kyleovi občas promlouvá a zcela jistě není jaksi nemateriální povahy. Inu, nic tak neprohloubí nějakou konfekční story jako motiv mrtvého dítěte.
Kyle má za úkol vyšetřit bizarní smrt neidentifikované mladé dívky, jeho parťačkou se stane osoba mu v mnoha ohledech protikladná – Naya (Lily Santiagová), mladá žena z velkoměsta, v parku je nová, nátura veskrze pozitivní, také má malého chlapečka, tentokrát ovšem materiální povahy, jenž přepíná mezi roztomilostí a přemoudřelostí. Ta srovnaná hrdinka asi nemá žádný vážný problém, před nímž by utíkala do lůna divočiny. Jenomže. Má. A taky má úkol. Pomoci Kyleovi, aby prošel procesem léčení, naučil se nechat trauma za sebou a došel nějaké vnitřní katarze, sdílené s bývalou manželkou, utrápenou Jill (Rosemarie DeWittová). Kriminální případ staví diváka před naléhavé otázky. Není ta zpočátku anonymní oběť reprezentantem skupiny zneužívaných mladých žen, zapomenutých společností i jejími institucemi? Nestala se majestátní krajina národního parku rejdištěm toho nejohavnějšího organizovaného zločinu? Je osamělý střelec Shane tak velký grázl, jak vypadá? Nebo je snad ještě větší grázl? Jediné se zdá jisté. Kyleův šéf Paul (Sam Neill), příkladný dobrák, ochotný vždy podat pomocnou ruku, nebo aspoň přispět dobrou radou, by nikdy nic špatného neudělal. To rozhodně. Zarážející se zdá jen nepřítomnost kněze týrajícího děti, naštěstí si ji autoři uvědomili a lapsus v posledním díle napravili.
Jinak je v Živlu všechno – záhadné rytiny, opuštěný důl skrývající děsivé tajemství, tábor svobodomyslných vyděděnců, vedených svéráznou náčelnicí. Samozřejmě i domorodé obyvatelstvo, jehož úkolem je dodávat příběhu nevtíravým způsobem duchovní dimenzi. Indiánští muži tak činí pronikavými pohledy a pregnantním formulováním životních mouder, ženy pak pohledy spíš zasněnými a expresivním tancem na vyvýšených lokacích. Vše doprovázejí pečlivě vybrané písně a vyprávěno je to tempem dostatečně pomalým, aby divák mohl během sledování přečíst půlku internetu, a dialogy tak doslovnými, že by z nich význam pochytila i hodně sjetá pneumatika. Vlastně ne. Něco v Živlu přece jenom chybí. Až na jedno ubohé cameo se v něm neobjeví medvěd. A je tam přitom tolik scén, jež mohla jeho přítomnost vylepšit, možná i zachránit. Tolik postav, které by si zasloužily, aby na nich někdo demonstroval krutost přírody. Snad příště.
Živel (USA, 2025), scénář: Mark L. Smith, Elle Smith, hrají: Eric Bana, Sam Neill, Lily Santiagová a další, v nabídce Netflixu.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.