Němečtí žáci jsou hloupější a hloupější: Neumí ořezat tužku, nerozumí a neumí ani používat toaletní papír
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Více než 1000 učitelů z Hesenska v otevřeném dopise bije na poplach. Tvrdí, že úpadech dovedností žáků, kteří přicházejí do škol, je tragický a oni ve škole je nezvládají už učit těm nejzákladnějším dovednostem. Hesenský odborový svaz vzdělávání GEW proto předložil zemskému ministerstvu školství rezoluci požadující lepší pracovní podmínky, píše list Die Welt. I když to autoři výzvy explicitně nezmiňují, z kontextu je zřejmé, že vedle upadajícího školství řadu problémů přináší děti migrantů, které se ocitly v jiném civilizačním prostředí a nechápou situaci.
Podle GEW jejich rezoluce uvádí, že poslechové dovednosti, schopnost držet tužku, stříhat a lepit již nejsou pro děti na základních školách samozřejmostí. Narůstají jazykové deficity a úzkostné poruchy.
„Žáci byli opuštěni politiky a my, učitelé, také," řekla iniciátorka rezoluce učitelů Heike Ackermannová deníku Bild. „Jako společnost neseme za situaci spoluodpovědnost. Děti za to nemohou,“ prohlásila.
Stále více dětí postrádá mimo jiné „ochotu vynakládat úsilí a soustředění, toleranci frustrace a schopnost argumentovat a spravedlivě se usmířit. Nedokážou naslouchat, přemýšlet a klást otázky. Už nedokážou správně držet tužky, neumí stříhat, lepit, delší dobu sedět vzpřímeně ani si zavazovat tkaničky," uvádí učitelé. Mezi další nedostatky patří: „udržování pořádku, rozpoznávání a dodržování pravidel a samostatné používání toalety. To znamená, že některé děti nejsou zvyklé používat ani toaletní papír a oblékat se samy, popisují tíživou situaci učitelé.
Ackermannová vysvětlila, že mnoho učitelů na základních školách dosáhlo svých limitů. „Už léta požadujeme menší třídy, více multiprofesních týmů a více času na pedagogickou práci. Učitelé musí žonglovat se vším: demokratickým vzděláváním, digitalizací, integrací a inkluzí," řekla.
Podle Ackermannové se od základních škol očekává stále více jako je vzdělávání k demokracii, digitalizace, integrace a inkluze, což lze zvládnout pouze tehdy, pokud se odpovídajícím způsobem upraví podmínky.
Přitom v příštím školním roce 2026/2027 vstoupí v platnost první fáze zákonného nároku na celodenní péči pro děti na základních školách.
Mluvčí ministerstva školství v Hesensku uvedl, že rezoluce je stále interně přezkoumávána. Dodal, že výzvy, kterým učitelé čelí, se výrazně prohloubily. „V Hesensku to řešíme mimo jiné tím, že dětem s jazykovými nedostatky nabízíme povinnou jazykovou podporu pro němčinu rok před nástupem do školy a přidáváme další hodinu výuky němčiny ve druhé třídě,“ komentoval mluvčí.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.