Vzniká čtvrť pro 20 tisíc lidí. Praha zajistí pro Žižkov City novou tramvajovou trať
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Na pražském Žižkově se rýsuje zbrusu nová městská čtvrť pro 20 tisíc lidí. Na brownfieldu Nákladového nádraží Žižkov má vyrůst moderní městská zástavba Žižkov City, která kromě bytů nabídne i kulturní centrum, školky, školy, parky, apod. Investoři z řad developerů by do projektu měli nalít přes 1,3 miliardy korun, hlavní město zase zajistí tramvajou linku Olšanská - Habrová. "Schválení této změny územního plánu je historickým milníkem pro Prahu," prohlásil pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Podle náměstka primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petra Hlaváčka (STAN) je tento projekt prvním výsledkem komplexní dohody mezi městem a více investory. „Město tak schvaluje výstavbu největší čtvrti za desítky let a pro novou čtvrť zajistilo tramvaj, dále také pět školek, parky, prostor pro dvě základní školy a koupí budovy i centrální společensko-kulturní centrum. Tím ale naše práce nekončí, obdobně pokračujeme na dalších klíčových brownfieldech, například v Letňanech, ale především v lokalitě Bubny-Zátory,“ uvedl Hlaváček.
K rozvoji nové čtvrti přispěje také nová tramvajová trať Olšanská – Habrová. Čtvrtí směrem na Jarov povede tramvajová trať, jejíž první část chce dopravní podnik s využitím původních železničních kolejí začít budovat v příštím roce 2026. Projekt zároveň klade důraz na ekologické aspekty – plánované parky, veřejná prostranství a industriální park vzešlý z architektonické soutěže nabídnou kvalitní městskou zeleň a biodiverzitu.
Bohuslav Svoboda připomněl, že Nákladové nádraží Žižkov bylo dlouhé roky nevyužitým prostorem. „Vznikne tu moderní čtvrť, která nabídne bydlení, školky, školy, parky i kulturní centrum. Je to příklad odpovědného a promyšleného rozvoje, kde město jasně nastavilo pravidla a investoři se na něm férově podílí,“ uvedl primátor podle oborového magazínu ASB.
Město se dohodlo s developery (Central Group, Sekyra Group, Penta a MY Park) na tom, že do projektu investují asi 1,3 miliardy korun. Město s pomocí takzvaných kontribucí požaduje po developerech určitou částku za metr hrubé podlažní plochy plánovaných projektů. Změnu územního plánu v případě žižkovského nákladového nádraží začalo město připravovat v roce 2010 a zastupitelé ji schválili minulý týden.
Uzavření dohod a schválení změny územního plánu předcházelo především vytvoření urbanistické studie, která stanovila například míru a rozmístění veřejné vybavenosti. Delší dobu trvalo také vyřešení osudu funkcionalistické budovy nádraží, kterou nakonec loni od Českých drah koupil magistrát. Součástí širší koncepce je i konverze historické budovy nádraží, kterou Praha zakoupila v prosinci 2024. Objekt se má stát centrem nové čtvrti – vznikne zde společensko-kulturní centrum, školský kampus, kanceláře i městské byty.
Před týdnem podepsané smlouvy o kontribucích zahrnují kromě přímých finančních příspěvků také budování škol či parků nebo převody pozemků. V okolí nádraží už začala stavět firma Central Group, a to na pozemcích, kde nebyla změna územního plánu potřeba. Podle dojednaných dohod dá nyní společnost městu na kontribucích 441 milionů korun, a to v podobě vybudování mateřské školy a parku či převodů pozemků. V minulosti zajistila například rekonstrukci Basilejského náměstí, celkem na tři projekty v lokalitě podle výkonné ředitelky firmy Michaely Váňové dosáhnou kontribuce hodnoty zhruba miliardy korun.
Sekyra Group přispěje asi 624 miliony korun, z toho 411 milionů bude v hotovosti a zbytek v pozemcích. Výkonný ředitel společnosti Leoš Anderle dnes řekl, že společnost brzy vypíše architektonickou soutěž na první dva bloky a na takzvaný industriální park. Kontribuce Penty budou 122,5 milionu korun, 30 milionů v hotovosti a zbylá hodnota zahrnuje například vybudování parků. Příspěvek se týká druhé etapy projektu Penty, k první městská část v minulosti uzavřela samostatnou smlouvu. Další část chce Penta Real Estate podle vedoucího firmy pro ČR začít stavět v prvním čtvrtletí příštího roku.
Poslední schválená smlouva se týká menšího projektu developerské firmy My Park, která plánuje přestavět nynější supermarket na nový dům, kde bude kromě obchodu také asi 100 bytů. Městu přispěje částkou zhruba 10,4 milionu korun. Asi před dvěma lety pak magistrát a Praha 3 uzavřely kontribuční smlouvu v hodnotě 167 milionů korun se společností Finep.
Podle místostarosty Prahy 3 Pavla Dobeše (STAN) se s investory podařily dojednat dostatečné školské kapacity, ve čtvrti má vzniknout pět mateřských, dvě základní a jedna střední škola, která bude v budově nádraží. V té má být také poliklinika či sociální služby. Celkové plochy zeleně mají být 11 hektarů.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.