POSTAVY

Ten velký Lebowski: prototyp otravného pravičáka

David Huddleston jako "ten pravý" Lebowski. Foto: archiv - Foto: archiv
POSTAVY
Ten velký Lebowski: prototyp otravného pravičáka

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Začátkem srpna zemřel v Novém Mexiku americký herec David Huddleston. Prožil pětaosmdesát let snad spokojeného života. Profesní dráhu začal jako mechanik u amerického letectva – původně sice chtěl být právníkem nebo politikem, skončil ale u herectví. Stane se. Pokoušel se v práci řídit radou, kterou mu dala hvězda klasických hollywoodských gangsterek James Cagney. Když se ho tehdy začínající Huddleston zeptal, jak nejlépe hrát, dostalo se mu následující odpovědi: „Hlavně se snaž, aby tě při tom nikdy nepřistihli.“ Docela chytré, ať už se na to člověk podívá z jakéhokoliv úhlu. 

David Huddleston byl ten typ herce, kterého člověk nedokáže jmenovat (pokud tedy není zrovna obsesivní filmový fanoušek), zná ale jeho obličej, konstituci, víckrát ho viděl v menších rolích ve filmu a televizi, byl to výrazný typ – mohutný muž se zvučným hlasem. V té politice by možná zapadl dobře – autoritativní, blahobytný, doutník v jeho ústech působil jako naprostá samozřejmost, je snadné představit si ho jako blahosklonného papaláše z nějakého odlehlejšího státu Unie, který má místní politickou mašinerii dobře naolejovanou a s venkovskými voliči dokáže mluvit přesvědčivě a náležitě kluzce. Dává smysl, že jeho jediná filmová hlavní role byl Santa Claus. 

Diváci té mojí a mladších generací mají ale Huddlestonův obličej spojený s jinou postavou. Byl to ten skutečný Big Lebowski ze stejnojmenného filmu bratrů Coenových z roku 1998. Boháč toho jména, s nímž si parta nekňubných ranařů splete zčazeného Dudea Lebowského, hlavního hrdinu filmu, se známými důsledky pro stav protagonistova koberce a jeho křehkou duševní rovnováhu. Při prvním zhlédnutí toho epochálního snímku „velkého“ Lebowského možná zastíní jiné a ještě barvitější epizodní figury, v tom filmu jich je tolik. Rtuťovitý veterán Walter, který ještě roky po rozvodu s židovskou manželkou striktně dodržuje šábes a zároveň oceňuje „jistý étos“ národního socialismu, hadovitý král bowlingové herny Jesus, s nímž není radno si zahrávat, německá „nihilistická“ kapela Autobahn skončivší v pornoprůmyslu a fušerské gangsteřině… Představuje ale velice přesně vystižený lidský typ. 

Starý Lebowski působí jako protiklad k Dudeovi. Úspěšný muž v dobrém obleku, který obývá drahé sídlo, v patách má neustále neodolatelně slizkého tajemníka a průběžně svému okolí káže o důležitosti poctivé práce, snahy vypracovat se a tak dále a tak podobně. Pravda, druhé manželství si zrovna odpovědně nepromyslel, na druhou stranu, pozdní svazek s mladinkou, prostoduchou a řekněme rozpustilou Bunny... pánům určitého věku se podobné věci někdy přihodí. Po jejím únosu je nucený spolupracovat s jmenovcem, jehož životní styl je popřením té nejzákladnější pracovní etiky, „ústrojní kázeň“ prakticky nulová a světonázor zcela neuspořádaný, vyjadřovaný charakteristickými souvětími, jež zhusta postrádají začátek, prostředek, konec a myšlenku. Sebevědomý vítěz a totálně popletený loser. Nakonec se ale ukáže, že k sobě vlastně mají blízko, boháčova legenda o vzestupu díky tvrdé práci se ukáže být naprostý podfuk, nakonec i ten únos druhé manželky fingoval, aby se dostal k penězům z trustu, který po sobě zanechala jeho zesnulá první žena.

Nepřístojný moment na konec

Big Lebowski je velice „kalifornský“ film, pro díla Joela a Ethana Coenových je charakteristické, že jsou jejich snímky notně „lokalizované“. V tomhle láskyplně parafrázují/parodují prózy losangeleského Raymonda Chandlera s jejich ad hoc rozvíjenými zápletkami, specifickým jazykem a spoustou výrazných figur, pornoherci, magnáty, dožívajícími filmovými profesionály, aspirujícími umělci a životem otloukanými soukromými očky. V mnohém je však taky univerzální, a proto přijímaný po celém světě – postava Dudea, sympatického a totálního budižkničemu, pořád pod vlivem a živícího v sobě legendu o jakési slavné minulosti, je velmi pražská, stejně jako kalifornská. 

S tím velkým Lebowským je to vlastně podobné. V řadách každé společenské skupiny, ať už definované politicky, nábožensky, sociálně, či jinak, se vyskytuje nějaká pro ni specifická forma stupidity, přesněji blbosti. Jako člověk, který se hlásí spíš k pravici, smutně konstatuji, že figura Velkého Lebowského dost přesně vystihuje jednu z forem blbosti pravičácké. Navíc takovou, jíž se v českých podmínkách velice dobře daří. Projevuje se namyšleným všeználkovstvím, přesvědčením, že základní problém světa tkví v tom, že všichni nejsou tak pracovití a odpovědní jako já, že pokud na tom někdo není tak dobře jako já, může to být způsobeno jedině tím, že se nesnažil tak usilovně jako já. Protože svět je v zásadě spravedlivý, uspějí v něm ti nejlepší, pozná se to podle toho, že jsem v něm uspěl i já. Hodně se dnes kritizuje představa, že každý má na všechno právo a automatický nárok, že všechno je potřeba regulovat, přerozdělovat a podobně. Právem. Přiznávám ale, že mi stačí pár desítek minut ve společnosti nějakých místních obdob starého Lebowského, a hned by se ze mě stal ten největší „regulovčík“ ze všech.

Z filmu Coenových odchází žvanivý magnát dost potupným způsobem. Je to scéna, na niž sedí dnes krajně nadužívaný výraz „politicky nekorektní“. Člověk se u ní řehtá jako blázen a zároveň se trochu děsí toho, čemu se vlastně směje. Lebowski je vozíčkář, Dudeův kamarád Walter ale při setkání s ním nabude dojmu, že svoje postižení hraje a ve skutečnosti chodit umí. Je odhodlaný to protestujícímu Dudeovi dokázat. Vyrve vzdorujícího magnáta z vozíku a dožaduje se, aby předvedl, že umí stát na vlastních nohou – s předvídatelným výsledkem. Takže. Nikdo by se takhle neměl chovat k vozíčkářům, ať už by byli jakkoliv protivní nebo třeba zločinní. To je snad jasná věc. Ale starý Lebowski v tom pokuřujícím a nepřístojném momentu jistým způsobem okusil vlastní medicínu. Projednou sám narazil na někoho, kdo mu tvrdil totéž, co on říká světu (a navíc přitom pěkně kecá) – můžeš to, co já, a jestli si myslíš, že ne, jenom si to namlouváš a hledáš alibi pro svoje chyby. Jistě jsou takoví, ale nejsou to všichni. Jeden si představuje, že někdy potom, co film už skončil, prošel starý Lebowski jistou sebereflexí, třeba došel k tomu, že by se s těmi arogantními výlevy mohl trochu mírnit. Lidem tohoto typu se to ale moc často nestává.             

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.