KOMENTÁŘ JIŘÍHO PEŇÁSE

Pouštní děsové a jiní Nařvani

KOMENTÁŘ JIŘÍHO PEŇÁSE
Pouštní děsové a jiní Nařvani

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Josef Istler byl vysoký štíhlý muž s výraznou podlouhlou tváří, podobnou jakoby africké masce, a přitom s aristokraticky ušlechtilými rysy. Narodil se v roce 1919 a texty o něm většinou jako první významnější životopisný údaj uvádějí, že jeho učitelem malířství byl jakýsi Walter Höfner, německý malíř, o němž se není možné skoro nic dozvědět – jen že existoval a byl žákem významného expresionisty Karla Hofera… Ještě tajemnější údaj je, že toto školení bylo prováděno v těsně předválečných letech na Korčule!

Pak již se v Praze na začátku okupace objevuje coby hotový umělec, kterému je přitom sotva dvacet let, ale už v roce 1941 vytváří úžasný obraz Strach a na něm typického istlerovského tvora, vřetenovitého děsa odkudsi z pouště. Nebo strašného snu. Nebo z tísnivé skutečnosti. Všechny možnosti platí.

Výstava Josefa Istlera v Muzeu Kampa je (vedle celníka Rousseaua) asi nejdůležitější výstavou klasického typu, co nabízí letošní podzim v Praze. Je to kupodivu první velká ucelená retrospektiva od malířovy smrti v roce 2000.

Istler je obvykle řazen k poválečnému surrealismu, ale je to složitější. Jeho mládí, které bylo přitom už uměleckou zralostí, spadá do okupačních let, která surrealismus přežívá v hlubokých katakombách. Jeho magická přitažlivost však k sobě přivábí mladé muže (a několik žen), kteří se k němu dostávají jako k živé a vzrušující výzvě. Už v roce 1940 se Istler přátelí s malíři a básníky Zdeňkem Lorencem, Ottou Mizerou, později brněnským Ludvíkem Kunderou a seznamují se s Karlem Teigem, tím velkým zasvětitelem, kterému zůstanou věrni až do jeho osamělé smrti v roce 1951. Ve vražedném létě 1942 vydávají v pětačtyřiceti kusech sborník Roztrhané panenky (antedatují ho rokem 1937). Istler do něj reprodukuje kresby a přispívá do něj grafikou. Stýká se a spolupracuje s okruhem Skupiny Ra. Za okupace ještě tiskne a opět grafikami doplňuje v nákladu kolem třiceti kusů básně přítele Zdeňka Lorence a Ludvíka Kundery. Na konci války mu letecké bombardování zničí řadu jeho výtvarných děl.

Plyne z toho všeho, že Istler musel být statečný a odvážný člověk, který si už na prahu dospělého života musel zvyknout na skutečnost, že bude tvořit zcela mimo oficiální arény, zcela nezávisle a také riskantně. Po roce 1945 vystupují mladí surrealisté v několika skupinách na čas z ilegality, mají několik výstav, Istler se svými přáteli vydává další sborníky, které mají rodově blízko k surrealismu, i když se zároveň od něj poněkud distancují. Bretonův psychický automatismus jim už nestačí nebo v něj nevěří jako v dogma, jsou mnohem zaujatější pátráním po skutečnosti, která je ovšem spíš vnitřní než vnější, a hledají její „přeludnost a nebezpečnou krásu“. Relativně svobodně a na očích veřejnosti je jim dopřáno existovat jen do konce roku 1948, pak se znovu zatemňuje, Istlerovi přátelé se stahují do vnitřního exilu, někteří emigrují, jako Otta Mizera, který umírá v roce 1951 v Paříži.

Z roku 1951 pochází Istlerův obraz Nařvan I. Těžko si asi představit obraz, který stojí v úplném protikladu k tomu, co se tehdy začínalo produkovat jako závazná norma. Nařvan je přízračná vize zkrvaveného monstra, torza složeného z masových plátů a ohlodaných obratlů, které vyrůstají z jakési písečné duny. Je to asi jeden z nejvíce hrůzu budících obrazů poválečného českého malířství, tím spíše, jak precizně a jak malířsky bravurně je vyveden. Děsy z válečných let se nemusely ani příliš měnit, z přízraků nacistických přešly plynule v přízraky stalinského teroru. 

Istlerovy obrazy, grafiky, kresby, frotáže… jsou tajuplné, imaginativní, surreálné a uhrančivé. Je z nich patrný vliv Maxe Ernsta a jeho fantaskních krajin pralesů a skalních pustin, dotek Paula Kleea a jeho ironických metafyzických vizí nebo Yvese Tanguyiho a jeho melancholických pobřežních krajin, které obydlely amébovité bytosti, o nichž nelze říct, jsou-li z živé, či anorganické přírody. Z domácích autorů je ovlivněn především Toyen, od níž se „naučil“, jak imaginativně předvést hrůzu doby. Blízko měl, tvorbou i lidsky, k Mikuláši Medkovi.

Josef Istler se už během svého života stal pojmem, přitom poněkud tajemnou a těžko proniknutelnou veličinou českého moderního umění, zčásti snad i odtažitou a časem v něčem jakoby ztuhlou v asketické přísnosti. Jeho obrazy, stejně jako užitá grafika, známá z ilustrací a obálek knih, měly vysokou kvalitu a staly se až jakýmsi emblémem modernismu, zvláště 60. let. Přitom jádro jeho tvorby bylo ve žhavé obraznosti znepokojivých snů a děsů, vlajících jako krvavé cáry nad pouštní krajinou. Vystavovat prakticky až do konce osmdesátých let nemohl a není vyloučeno, že o to ani příliš neusiloval. Mezi surrealisty byl považován za velkého Mistra, ale sám se k surrealismu ani ke své tvorbě nevyjadřoval, na ankety (základní forma surrealistické komunikace) neodpovídal. Byl to pojem, který stál sám za sebe, i když měl za zády van temného a omamného větru nadskutečnosti.       

Výstava je otevřena do 15. ledna 2017

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

26. října 2016