Nedostatečné personální kapacity

Přísnější kontroly. Britové musí kvůli Shengenu čekat hodiny na letištích

Nedostatečné personální kapacity
Přísnější kontroly. Britové musí kvůli Shengenu čekat hodiny na letištích

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Britští pasažéři se musejí na některých evropských letištích připravit na hodiny strávené ve frontách a na následné pozdější odlety. Občané ze zemí mimo schengenský prostor jsou totiž od března podrobováni přísnějším bezpečnostním kontrolám a některá letiště nemají dostatečné personální kapacity. Mezi nejvíce zasažená letiště patří ta v turistických destinacích, jako je Madrid, Lisabon a Palma de Mallorca, ale také amsterodamské letiště Schiphol či pařížské Orly, píše britský deník The Guardian.

Největší evropské sdružení aerolinek A4E varovalo, že britští pasažéři směřující do kontinentální Evropy nebo zpět čekají během léta výrazná zpoždění kvůli přísnějším kontrolám v schengenském prostoru. Mluvčí A4E Aage Duenhaupt řekl, že tisíce letů už byly zpožděny právě kvůli přísnějším kontrolám na některých letištích v EU. Mluvčí také varoval, že nadcházející víkend, na který britská letiště chystají jeden z nejvyšších počtů odletů v roce, by mohla zpoždění činit až dvě hodiny. Například jen mezi Mallorkou a Británií se má přesunout na 200 000 lidí.

„Pokud španělská hraniční kontrola nezavede nouzový plán, aby zabránila frontám a umožnila pasažérům rychlejší průchod, čeká cestující mnoho zničujících zpoždění,“ řekl Duenhaupt.

Opakovaná zpoždění se vyskytují po zavedení nových unijních pravidel po teroristických útocích v Paříži a Bruselu. Nová pravidla vyžadují vstupní i výstupní kontroly cestujících z 26 zemí mimo schengenský prostor volného pohybu osob. Opatření se tudíž týká i Britů.

Podrobné údaje o pasažérech jsou prověřovány v několika databázích, jako je Schengenský informační systém či databáze Interpolu ukradených a ztracených osobních dokladů.

Schengenské státy sice až do října, kdy nabude příslušné nařízení plné platnosti, nemusejí prověřovat každý neschengenský pas, některá letiště tak ale už činí a další provádějí namátkové kontroly u vybraných letů.

Letecké společnosti a cestovní kanceláře však tvrdí, že problémy nejsou rozsáhlé a zpoždění nesouvisejí vždy s imigračními kontrolami. Například cestovní kancelář Thomas Cook uvedla, že změny v kontrolách v květnu krátce ovlivnily lety na Mallorce. Holding IAG, pod který spadají aerolinky Iberia a Vueling, tvrdí, že žádná z jeho společností se nepotýkala se zpožděními zapříčiněnými zmíněnými důvody.

ilustrační foto - Shutterstock

Společnost Ryanair uvedla, že registruje normální provoz, vyzývá ale své pasažéry, aby se dostavili k odbavení už tři hodiny před odletem.

Také svědectví cestujících podle The Guardian ukazují, že se zpožděním se nepotýkají všechna letiště a po celý den. Například jeden z pasažérů připustil, že zažil dlouhé fronty v Palmě de Mallorca, ale jeho letecká společnost den předem rozeslala SMS s upozorněním, aby se lidé dostavili na letiště včas a že mají počítat až s 30minutovým zpožděním.

Skupina A4E uvedla, že příčinami problémů je výrazný nedostatek personálu, který má zpřísněné imigrační kontroly na starosti. Vyzvala proto Evropskou komisi a jednotlivé členské státy, aby problém řešily a zabránily „ostudným obrázkům“ dlouhých front na letištích v Madridu, Palmě, Lisabonu, Lyonu, Paříži, Miláně a Bruselu.

 

Echo24, ČTK