Intimní kytarový návrat

Intimní kytarový návrat

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Večer 14. února 2002 byl pro hudební klub 12 Bar v centru Londýna, vyhlášený nabídkou živé hudby každý den v roce, jedním z mnoha. Pro mladý pár hudebníků, vystupujících pod přezdívkami VV a Hotel (vlastními jmény Alison Mosshartová a Jamie Hince), však šlo o noc jejich života. Právě tady, na malém pódiu, v obležení vlhkých cihlových zdí, mělo premiéru duo, které zanedlouho přijalo společné jméno The Kills a do roka vydalo úspěšný debut v jednom z nejvlivnějších anglických vydavatelství. Je tomu jen pár měsíců, co Mosshartová utratila své poslední peníze za letenku, opustila svou punkovou kapelu a ze slunné Kalifornie se přestěhovala do chladného Londýna za Hincem, s nímž si již nějakou dobu posílala písňové skici. Hudební svět se na začátku minulé dekády opájel masivní retro vlnou, kterou do mainstremu přinesl další dvoučlenný projekt The White Stripes. S ním spojený návrat špinavých bluesrockových kytar, ukřičených vokálů, jež si pranic nedělají z přesné intonace ani domácí produkce nahrávek, se ukázal být výborný prodejní artikl; posluchači i vydavatelství chtěli víc. Jako na zavolanou v té době přicházejí na scénu právě The Kills.

Jestliže se White Stripes prezentovali jako sourozenci, odění v estetice hravých červeno-bílých křivek, The Kills představovali jejich nihilistický protějšek. Inspirace blues byla i zde, nicméně očesaná na dřeň. Kytarové linky Jamieho Hince na debutové desce Keep on Your Mean Side jsou syrové, neurotické, agresivní a stejnými adjektivy se vyznačuje i vokál Mosshartové. A do toho všeho jejich poznávací zvukové znamení: místo bubeníka odměřený, repetitivní bicí automat. Společně se dohodli neposkytovat žádné informace ohledně svého osobního života a na koncertech často předváděli show s velkým erotickým nábojem, kdy se submisivní Alison poddávala temperamentu svého mužského protějšku. Vytvořili tak kolem sebe tajemnou auru, do níž se posluchači povolně nechali vtáhnout. I když jim jejich neurvalý garážový styl rychle přinesl slávu, s druhou desku No Wow se rozhodli zkusit to jinak. Blues ustoupilo do pozadí a The Kills zde spíš čerpají z odkazu post-punku. Bicí linky jsou ořezány na minimum a Hince začíná nacházet svůj vlastní kytarový jazyk; díky kombinaci různých efektů a osobitého stylu hry zní jeho nástroj místy spíš jako syntezátor. V roce 2009 pak kapela všechny své předchozí hudební vesmíry úspěšně propojila na nejsilnějším albu své kariéry, nazvaném Midnight Boom. Skladby na této desce jsou výrazně kratší, rychlejší, s chytlavými melodiemi a celá nahrávka nemá slabého místa. Následující nahrávkou Blood Pressures se kapela uchyluje k tradičnímu kytarovému písničkářství a potom se na pět let odmlčí.

Mosshartová byla po dobu nečinnosti The Kills aktivní v projektu The Dead Weather, zatímco Hince plnil přední stránky bulvárních magazínů svou svatbou a životem po boku Kate Moss. Letos prvního března byl zničehonic představen singl Doing It to Death a s ním i datum vydání pátého alba s názvem Ash & Ice. Na své novince se The Kills ještě více vzdalují původnímu syrovému zvuku a místo toho pokračují v cestě, kterou začali vyšlapávat na Blood Pressures. Navíc si jak na živé vystoupení, tak na desku samotnou najali dva studiové hudebníky, čímž sice jejich hudba dostala hutný zvuk rockové kapely, na druhou stranu definitivně ztratila intimní kouzlo, jímž očarovala posluchače v začátcích kapely. Oba hudebníci se v rozhovorech holedbali, že během let své nečinnosti vstřebávali různé umělecké vlivy a že jejich nová deska bude znít jako žádná předtím. Hince prý nutil Mosshartovou donekonečna přepisovat texty, aby přišla s něčím skutečně originálním. V konečném výsledku to však vypadá, že přání zůstalo otcem myšlenky. Po hudební stránce je album konvenční a posluchačsky nenáročné. Co se textů týče, zůstali The Kills zaklíněni ve směsi pasivně agresivní milostné lyriky, zcela v kontextu jejich někdejšího hitu I Hate The Way You Love. Ash & Ice není nutně špatná nahrávka, jen je škoda, že Hince s Mosshartovou sami sebe předčasně posílají do pohodlného hudebního důchodu. Nicméně soudě podle několika exaltovaných koncertů, které letos absolvovali, jim energie minimálně na pódiu zůstala. O jejich nenávistné lásce se můžete sami přesvědčit 7. srpna, kdy The Kills poprvé vystoupí i v Česku.

The Kills: Ash & Ice. Vydal label Domino, 2016. Délka alba: 50:42. Cena 399 Kč.

Tomáš Tkáč

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

8. července 2016