Intimní kytarový návrat
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Večer 14. února 2002 byl pro hudební klub 12 Bar v centru Londýna, vyhlášený nabídkou živé hudby každý den v roce, jedním z mnoha. Pro mladý pár hudebníků, vystupujících pod přezdívkami VV a Hotel (vlastními jmény Alison Mosshartová a Jamie Hince), však šlo o noc jejich života. Právě tady, na malém pódiu, v obležení vlhkých cihlových zdí, mělo premiéru duo, které zanedlouho přijalo společné jméno The Kills a do roka vydalo úspěšný debut v jednom z nejvlivnějších anglických vydavatelství. Je tomu jen pár měsíců, co Mosshartová utratila své poslední peníze za letenku, opustila svou punkovou kapelu a ze slunné Kalifornie se přestěhovala do chladného Londýna za Hincem, s nímž si již nějakou dobu posílala písňové skici. Hudební svět se na začátku minulé dekády opájel masivní retro vlnou, kterou do mainstremu přinesl další dvoučlenný projekt The White Stripes. S ním spojený návrat špinavých bluesrockových kytar, ukřičených vokálů, jež si pranic nedělají z přesné intonace ani domácí produkce nahrávek, se ukázal být výborný prodejní artikl; posluchači i vydavatelství chtěli víc. Jako na zavolanou v té době přicházejí na scénu právě The Kills.
Jestliže se White Stripes prezentovali jako sourozenci, odění v estetice hravých červeno-bílých křivek, The Kills představovali jejich nihilistický protějšek. Inspirace blues byla i zde, nicméně očesaná na dřeň. Kytarové linky Jamieho Hince na debutové desce Keep on Your Mean Side jsou syrové, neurotické, agresivní a stejnými adjektivy se vyznačuje i vokál Mosshartové. A do toho všeho jejich poznávací zvukové znamení: místo bubeníka odměřený, repetitivní bicí automat. Společně se dohodli neposkytovat žádné informace ohledně svého osobního života a na koncertech často předváděli show s velkým erotickým nábojem, kdy se submisivní Alison poddávala temperamentu svého mužského protějšku. Vytvořili tak kolem sebe tajemnou auru, do níž se posluchači povolně nechali vtáhnout. I když jim jejich neurvalý garážový styl rychle přinesl slávu, s druhou desku No Wow se rozhodli zkusit to jinak. Blues ustoupilo do pozadí a The Kills zde spíš čerpají z odkazu post-punku. Bicí linky jsou ořezány na minimum a Hince začíná nacházet svůj vlastní kytarový jazyk; díky kombinaci různých efektů a osobitého stylu hry zní jeho nástroj místy spíš jako syntezátor. V roce 2009 pak kapela všechny své předchozí hudební vesmíry úspěšně propojila na nejsilnějším albu své kariéry, nazvaném Midnight Boom. Skladby na této desce jsou výrazně kratší, rychlejší, s chytlavými melodiemi a celá nahrávka nemá slabého místa. Následující nahrávkou Blood Pressures se kapela uchyluje k tradičnímu kytarovému písničkářství a potom se na pět let odmlčí.
The Kills: Ash & Ice. Vydal label Domino, 2016. Délka alba: 50:42. Cena 399 Kč.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.