Retro v Seznamu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Na mediálním trhu se odehrává věc, která může mít na jeho příští podobu stejný vliv jako nástup oligarchů do vydavatelských domů – byť s opačným znaménkem. Oligarchizace a s ní související spojení ekonomické, politické a mediální moci byla jednoznačně cestou špatným směrem. Posunula zemi od západní liberální demokracie, pečlivě hlídající dělbu moci pomocí systému brzd a protiváh, k východní, nekontrolované kumulaci moci. Projevy vidíme dnes a denně. Posledním flagrantním případem bylo nasazení médií, patřících Andreji Babišovi, při reorganizaci policie. To, co přichází teď, může být korekcí a zdravým oslabením mediální oligarchie. Šéfové společnosti Seznam.cz, dominující českému internetu ve všech branžích, do nichž se pustili – od realit, přes mapy po bulvár a zábavu –, se rozhodli pustit tam, kde dosud nedominují. Do zpravodajství. Z velké části už mají postavenu zbrusu novou redakci a s ohledem na to, co chtějí dělat, ji postavili velmi dobře.
Šéf Seznamu Pavel Zima i další lidé z vedení firmy už delší domu mluvili o tom, že chtějí vytvořit silné, masové, populární, hodnotově neutrální zpravodajství, které by přitáhlo co nejvíc lidí. A tím pádem by se přes ně dalo prodat co nejvíc internetové reklamy, což je branže, jíž Seznam.cz se všemi vlastněnými servery už delší dobu dominuje. Na trhu internetové reklamy totiž víc než jinde platí, že první bere všechno a ostatní jen paběrkují. Má to jasnou logiku pro všechny inzerenty, kteří chtějí zasáhnout co nejvíce čtenářů. Na internetu se totiž nedají tak precizně, jako tomu bylo u klasických tištěných médií nebo u televizí a rádií, třídit cílové skupiny. Proto všichni žádají co největší masu čtenářů. A právě tu nabízí Seznam.cz.
Má to být takové tržiště, kde si vybere každý. Je na něm potřeba nabízet věci, které si přečte co nejvíc lidí. Zároveň ale nebudou názorově a hodnotově orientované, aby nepolarizovaly a nikoho neodrazovaly. Mají to být zprávy, které jsou stravitelné pro levicového progresivistu, libertariána i konzervativce. Není potřeba vydávat peníze a energii na žádné hlubší interpretace, analýzy, souvislosti a komentáře. Nemá tam být ambice ovlivňovat politiku a společnost. Ambice je neutrálně informovat o tom, co se děje ve všech jejích sférách, zájmových a názorových proudech. Všechny zprávy mít jako první. Pokud možno rychle a kvalitně. Tak si to představuje nejčtenější zpravodajství Seznam.cz.
Know-how má a na něm postaví vlastní zpravodajskou redakci. Najal si na to Jakuba Ungera. Ten kdysi začínal v domácí rubrice Mf DNES. Pak to byly Hospodářské noviny a po nich postavil pro ajťáky z Centrum.cz zpravodajskou redakci Aktuálně.cz. Následoval krátký neúspěšný pokus o spolupráci s Andrejem Babišem v jeho Mafře a založení deníku Neovlivní.cz. Do Seznamu si Unger přivádí lidi, s nimiž kdysi dělal v Mf DNES. V té době, kolem roku 2000, to byla jednoznačně nejlepší zpravodajská redakce, jaká tady po roce 1989 byla. Nepracovali v ní žádní intelektuálové, myslitelé a analytici, schopní hledat hluboké souvislosti a v kontextu vysvětlovat. Na to tam byli jiní. Tohle byli špičkoví reportéři, schopní sehnat informace. Přesně, rychle a srozumitelně je předat čtenářům. Byli s to poznat, co je banální, co důležité a jak se vybírají priority. To reportování bylo velmi neutrální a nebyly z něj patrné názory ani hodnotová orientace autorů. Z této party přichází do Seznam.cz Jindřich Šídlo, Jiří Kubík, Václav Dolejší a časem jistě i Sabina Slonková. Domácí rubrika Mf DNES té doby byla skvěle fungujícím systémem a školou. Za tehdejších německých vydavatelů a obrovských zisků, které jim přinášela, nabízela novinářům skvělé profesionální podmínky, v čemž jí asi žádná redakce nemohla konkurovat. Proto byla schopná udávat svými zpravodajskými texty agendu.
O úpadku médií asi nejvíc vypovídá to, že žádná taková „reportérská škola“ tady potom už nikdy nevznikla. Standardy zpravodajství, ale i bystrost a zvědavost reportérů upadly. Nejspíš do médií přicházejí úplně jiní lidé. Řada z těch jmen, které si Unger do Seznamu přivádí, jsou reportérskými jedničkami ve svých oborech. Na výběr lidí ke splnění své vize měl Pavel Zima šťastnou ruku.
Jestli je pro někoho nástup Seznamu do zpravodajství hrozbou, jsou to právě mediální skupiny Andreje Babiše, Daniela Křetínského a Penty. Všichni jmenovaní svá média považují spíš za „atomovou zbraň“ pro ochranu vlastních ekonomických, případně politických zájmů než zdroje zisku. Dotovat je ale rozhodně nechtějí. Bude zajímavé sledovat, jestli dominantní roli Seznamu v internetové reklamně nechají být, nebo se začnou bránit u antimonopolního úřadu.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.