Laura Limbourg (1996)

Hadí žena

Laura Limbourg (1996)
Hadí žena

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ještě jako studentce AVU v ateliéru Josefa Bolfa se mladé Lauře Limbourg podařilo zkoncentrovat svoje hlavní malířské téma a vytvořit si neotřelý malířský rukopis. V důsledku opakovaných cest do Asie a kvůli covidu dvojnásobně delší stáži na Tchaj-wanu, než čekala, si ji našlo témat hned několik – to nejsilnější a zároveň nejprovokativnější z nich je obchod s ženským tělem, sexuální turismus, nedostatek vzdělání a otročení dětí.

Téma hořké, které však na první pohled na obrazech nepoznáte. Jste lákáni jako motýl omráčený omamnou vůní neznámé květiny do zdánlivého barevného ráje s palmami, delfíny, volavkami a tropickým ovocem, kde na vás ovšem občas taky číhá had, tygr nebo drak. Problém prostituce, který je ve velkých asijských městech všudypřítomný, Lauru zasáhl do té míry, že začala spolupracovat s kambodžskou organizací AFESIP, která přivádí tamější ženy ke vzdělání a jinému zaměstnání.

Další autorčin často zobrazovaný námět jsou vázy; monumentální několikametrová plátna i malé formáty zdobí malířka monochromně tmavě modrou barvou na jejich světlém podkladu podobnými kresebnými motivy jako na jiných naopak až divoce barevných obrazech – asijskými tygry, palmami, bezejmennými tvářemi/dušemi a kráskami, které svými tvary a křehkostí amfory připomínají. A v neposlední řadě letectví, velký koníček Laury Limbourg, pilotky cessny, se na jejích obrazech také nezřídka objevuje. Ať už pohled z letadla na zemskou krajinu, nebo jako dopravní prostředek do ráje.

Osobitý malířský styl rozpíjených kontur, kterých Laura Limbourg dosahuje nešepsovanými plátny, občasným použitím hedvábí místo plátna a hodně ředěným akvarelem, rozostřuje explicitní erotický nádech obrazů a jejich vyznění a navazuje volně na klasické tušové techniky a malbu na porcelán. Na obrazech se tak snoubí až gauguinovské postavy dívek ze vzdálených krajin, kterým doba a situace občas nasazuje jokerovský úsměv.

Laura Limbourg: Vase, 2021, akryl na plátně, 320 x 300 cm.

Blanka Čermáková

22. ledna 2022