Film

Michael Cimino: průkopník grandiózních slepých uliček

  - Foto: Reuters
Film
Michael Cimino: průkopník grandiózních slepých uliček

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

„Michael Cimino zemřel pokojně, obklopený rodinou a dvěma ženami, které ho milovaly. Také jsme ho milovali,“ napsal minulý víkend na Twitter Thierry Frémaux, ředitel festivalu v Cannes. Zní to jako popis stmívání po klidném dnu. Život Michaela Cimina, přinejmenším ten profesní, ale klidný a pokojný nebyl. A vlastně ani nebyl moc dlouhý. Poslední film natočil před dvaceti lety, drama Sunchaser šlo ale rovnou do videopůjčoven, představovalo už jen dovětek kariéry, která se zastavila daleko dřív. Z mnoha filmů se stanou propadáky, málokomu se ale podaří vytvořit takový propadák, který nejenom vykolejí jeho profesní dráhu, ale zničí i produkční studio a velice významným způsobem přispěje ke změně poměrů ve filmovém průmyslu.

Michaelu Ciminovi se tohle všechno podařilo filmem Nebeská brána (1980), jenž vznikal v obrovských „porodních bolestech“ a stal se z něj vskutku grandiózní průšvih. Zároveň je to film, který se nedá odbýt, vidět ho na velkém plátně v plné stopáži je ohromující zážitek. Michael Cimino byl velikášský režisér, dost těžko se s ním zřejmě pracovalo, byl to „průkopník slepých uliček“, natáčet filmy způsobem, jak je dělat chtěl, zjevně není možné, udržitelné. Docela škoda.

K filmu přešel od architektury, rozhodnutí změnit obor v pozdějších rozhovorech označoval za sebevražedné. Začínal jako scenárista, spolupracoval na předloze filmu Magnum Force, prvního příběhu Drsného Harryho v podání Clinta Eastwooda. S hlavním představitelem se Cimino spřátelil. Herec mu pomohl prosadit realizaci Ciminovy režijní prvotiny Thunderbolt a Lightfoot, zvláštní kombinace road movie, „kámošské komedie“ a akčního filmu. Snímek byl docela úspěšný, Cimino dostával další nabídky, mimo jiné i scénář napsaný někdy v 60. letech – příběh tří přátel, kteří jezdí do Las Vegas hrát ilegální ruskou ruletu. Po mnoha přepisech najímání a vyhazování dalších scenáristů se z něj stal Lovec jelenů, první zásadní filmové dílo, které vyobrazovalo válku ve Vietnamu. 

Trochu jiný Vietnam

Lovec jelenů je tříhodinová elegie o malém světě, který je rozbitý po srážce s velkou historií. V úvodních desítkách minut (jenom svatební scéna trvá tři čtvrtě hodiny) portrétuje dělnickou komunitu ruských přistěhovalců v průmyslovém městě v Pensylvánii. Dnes už zaniklý (a ve filmu jistě idealizovaný) svět, v němž život měl sice čmoudem továrny ušpiněný, ale přece jenom řád, založený na pevných vazbách mezi lidmi, vědomí pospolitosti a odpovědnosti jeden za druhého, s gravitačními centry ve fabrice, v hospodě, kostele, na lovu. Tři hrdinové jsou po velice dlouhém úvodu jedním střihem přeneseni do pekla války ve Vietnamu, které každého z nich nějakým nenávratným způsobem poznamená, traumata, jež si z bojiště odnesou, jsou nad jejich síly. Jejich individuální životy i skupinová budoucnost jako komunity tak či onak ztracené. Když si ve finále hrdinové u stolu zazpívají God Bless America, může to znít jako ironický výsměch, nebo volání zoufalých lidí, kteří přišli o všechno.

Už natáčení Lovce jelenů bylo – především kvůli Ciminově umanutosti a perfekcionismu – pro mnoho lidí (producenty hlavně) dost obtížná zkušenost. Film měl ale nakonec úspěch, získal pět Oscarů včetně toho nejdůležitějšího. V době uvedení ale taky vzbudil značné kontroverze, severovietnamští věznitelé zajatých hrdinů jsou v něm líčeni jako sadisté, k tématu oprávněnosti či smyslu války ve Vietnamu se nevyjadřuje. Cimino tvrdil, že mu nešlo o jeden konkrétní konflikt, ale válku jako takovou a že jeho film je protiválečný, žádné velké dílo o válce podle něj nemůže být jiné. I tak ho ale část kritiky hodně příkře odsoudila, mimo jiné i jako fašistu. Na protest proti uvedení Lovce jelenů na Berlinale stáhly své filmy a delegáty z festivalu všechny země socialistického tábora včetně Československa. Jane Fondová, producentka a hlavní představitelka protiválečného Návratu domů, který byl nominovaný společně s Lovcem jelenů, s Ciminem odmítla promluvit slovo, nebyla jediná.

Úspěchem Lovce jelenů se Cimino dostal mezi režisérskou elitu. Stalo se tak navíc v době vrcholu éry tzv. Nového Hollywoodu, v éře po rozpadu tradičního studiového systému jako kdyby řízení filmového průmyslu převzali režiséři té snad nejsilnější generace amerických filmových tvůrců – lidé jako Coppola, Scorsese, Friedkin, Spielberg… V té době už ale se svými ambicemi začínali narážet do zdi. Coppolovi se totálně vymklo natáčení Apokalypsy, Friedkina potkal podobný osud se Mzdou strachu, z níž se nakonec stal gigantický propadák. Nic z toho ale nebylo souměřitelného s Ciminovou Nebeskou bránou, westernovým eposem o válce v okrese Johnson, krvavém střetu mezi bohatými statkáři a chudými imigrantskými farmáři. Kvůli Ciminovým náladám a přemrštěným nárokům se natáčení několikanásobně protáhlo a prodražilo. Po šesti dnech bylo oproti původnímu plánu v pětidenním skluzu. Režisér lpěl i na nejmenších detailech velkorysé produkce, čekalo se třeba na to, až se představitelé hlavních rolí Kris Kristofferson a Isabelle Huppertová kvůli jedné scéně naučí velmi dobře bruslit. Všechno muselo být dokonalé – od křivek, po nichž se pohybovaly tančící páry, po rychlost desítek koní cválajících kolem vozové hradby. Nakonec Cimino ten film dodělal… a všichni se mu vysmáli.

Nebeská brána šla do kin v dvouapůlhodinovém, nesrozumitelném sestřihu (ten režisérský má o hodinu víc), velikášské, rozevláté drama, z nějž není poznat, oč v něm vlastně kráčí, ale konec má hodně chmurný – to není zrovna recept na divácký hit. A Nebeská brána nevydělala skoro nic, pro studio United Artists to byla osudová rána a producenti se rozhodli, že po letech režisérské nadvlády je jim potřeba pořádně přistřihnout křídla. Stalo se. Cimino jako tvůrce fakticky skončil. V rozhovorech říkal, že má v domě plnou místnost nerealizovaných scénářů, které se mu tam navíc při častých kalifornských zemětřeseních rozsypaly a pozpřeházely tak, že už je nikdy nedá dohromady (adaptaci Malrauxova Lidského údělu, již chystal, bych tedy viděl moc rád). Obnovená verze Nebeské brány ale budila na festivalech uznání a ohromení, jistě to není dokonalý film, avšak člověk si ho zapamatuje určitě. V mnoha ohledech to je film skutečně nevídaný. Tohle uznání sice pro režiséra přišlo pozdě, ale aspoň něco. V příběhu Michaela Cimina se jistě dá vidět klasická moralita o pýše, která předchází pád, tenhle rozměr taky určitě má. Zároveň je ale svědectvím o pýše, egu, které okolnostem navzdory vydupalo ze země něco nemyslitelného. Zůstala za ním spálená země, ale ne jenom ona.   

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

15. července 2016