Nové dálniční známky

ODS chtěla prosadit levnější dálniční známky. Zřejmě však podraží

Nové dálniční známky
ODS chtěla prosadit levnější dálniční známky. Zřejmě však podraží

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Místo zlevnění dálničních známek se řidiči v budoucnu zřejmě dočkají zdražení. Může za to plánovaná změna, podle které nahradí stávající papírové kupony elektronické známky. Počítá s tím novela zákona, se kterou přišlo ministerstvo dopravy. Poslanec za ODS Jan Skopeček přitom navrhoval, aby sněmovna přijala usnesení, které by ukládalo ministru Danu Ťokovi (za ANO)  zlevnit poplatek za využívání dálnic. Proti se však postavilo hnutí ANO, ČSSD, KSČM a Piráti.

Skopeček chtěl usnesením reagovat na protahující se opravy na páteřní dálnici D1. „Já si prostě myslím, že když stát nedokáže poskytovat veřejný statek v kvalitě odpovídající 21. století a odpovídající tomu, co známe ze zahraničí, že nemá nárok vedle daní vybírat ještě další poplatek,“ uvedl ve sněmovně Skopeček. Usnesení ovšem neprošlo přes vládní strany, komunisty a Piráty.

Motoristé se však v budoucnu zřejmě dočkají zdražení známek. Počítá s tím návrh na zavedení elektronických dálničních známek. „Cena dálničních známek zůstává v posledních několika letech nezměněna a roční kupon stojí stále 1500 korun (resp. měsíční 440 korun a desetidenní 310 korun). Vůči řidičům by vzhledem k množství oprav na silnicích nebylo fér dálniční známku zdražovat. Ceny dálničních známek se nezvýšily od roku 2012, i když kvůli růstu cen a inflace by kupon mohl stát o několik stokorun víc. Ve stávajících cenách dálniční známky je právě zohledněn velký rozsah oprav a modernizací, který v posledních letech probíhá,“ uvedla pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Právě změna zákona přinese možné navýšení až o pět set korun. „Samotná změna způsobu úhrady časového poplatku (přechod na videotolling) nemá vliv na výši časového poplatku. Limit jsme v zákoně obecně navýšili na 2000 korun s ohledem na vývoj v dalších letech. Nejedná se nicméně přímo o zvýšení ročního poplatku, neboť konkrétní výši časového poplatku stanoví nařízením vláda,“ uvedla dále Rezková.

Zavedení elektronických dálničních známek ministerstvo plánuje na rok 2021. Pomoci se resort dopravy dočká od sousedního Rakouska, které českým úředníkům poskytne konzultace a zkušenosti.

Ministr dopravy Dan Ťok také uvedl, že ke kontrole dálničních známek by mohly sloužit i mýtné brány. „V první fázi by měly být současné manuální systémy kontroly dálničních známek udělány elektronicky,“ řekl Dan Ťok. „I na mýtné brány, které nový systém nevyužije, máme nachystány další aplikace. Určitě tam chceme dát telematiku, proměnné značky, chceme tam dát i vysokorychlostní vážení. A v souvislosti s tím by tam mohly být i kontrolní kamery pro dálniční známky,“ vysvětlil Ťok.

Elektronickými dálničními známkami by se měly snížit hlavně náklady. V předminulém roce stál tisk a distribuce kuponů přes 300 milionů korun. Za dva roky by tak cena mohla klesnout až o 100 milionů. 

Nalepovací dálniční známky se zavedly v roce 1995. V roce 2017 stát získal prodejem částku přesahující pět miliard korun.