POHONNÉ HMOTY

Co odhalily kontroly marží: Řidiči jezdí na zlevněnou ropu ovšem se západními cenami

POHONNÉ HMOTY
Co odhalily kontroly marží: Řidiči jezdí na zlevněnou ropu ovšem se západními cenami

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Na vystřelení ceny pohonných hmot po ruské invazi mohou i vysoké rafinační marže, nikoliv marže čerpacích stanic. Ukazují to data agentury Bloomberg, podle které v březnu rostly marže dvěma největším provozovatelům čerpacích stanic v České republice společnosti MOL a PKN Orlen. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy došlo až k desetinásobnému růstu rafinační marže, přičemž firmy odebíraly zlevněnou ruskou ropu. Odnášeli to tak řidiči, kteří v jednu chvíli platili za benzin i naftu přes 50 korun za litr.

Vláda Petra Fialy nevyslyšela hlasy opozice a radikálně nezasáhla proti vysokým cenám pohonných hmot. Ty začaly růst na začátku letošního roku a k jejich eskalaci došlo po ruské invazi na Ukrajinu. Během pár týdnů tak cena benzinu i nafty překročila 40 korun za litr, a i 50 korun za litr. V současné době ceny klesají a v minulém týdnu benzin Natural 95 v průměru zlevnil na 42,40 korun za litr a nafta v průměru zlevnila na 44,67 korun za litr.

Vládní kabinet přesto zasáhl. Koalice totiž schválila návrh novely zákona o dočasném snížení spotřební daně na naftu a benzin o 1,5 koruny na litr. Opatření začne fungovat až v červnu a potrvá do konce září. Kromě toho došlo ke zrušení přimíchávání biosložek do pohonných hmot a dočasnému zrušení silniční daně pro podnikatelská vozidla do 12 tun.

Kromě toho se vláda vrhla na kontroly marží čerpacích stanic, protože panovalo přesvědčení, že pumpaři si uměle navyšují ceny a přispívají tak k jejímu růstu. Kontroly však extrémní navyšování nezjistily, a vláda proto přistoupila ke snížení spotřební daně. Nová data agentury Bloomberg však ukazují, že marže mohly být za vyššími nárůsty cen pohonných hmot. Nemohou za to však benzinky, ale rafinerie.

Ruská ropa se ocitla po ruské invazi na Ukrajinu pod sankcemi a rafinerie ji kupovaly velmi levně. V březnu pak polská společnosti PKN Orlen a maďarský MOL vykázaly desetinásobné nárůsty rafinační marže ve srovnání s jinými měsíci. „Za celé první letošní čtvrtletí jsou marže Orlenu na trojnásobku běžných hodnot ještě z doby před pandemií, jak vyplývá z dnes zveřejněné analýzy agentury Bloomberg. Na jediný barel dosahoval Orlen během prvních tří měsíců letošního roku rafinační marže 18,30 dolaru. Bloomberg ji označuje doslova za ohromující,“ uvedl Kovanda.

Podle Kovandy se tak dá zjednodušeně říci, že čeští řidiči jezdí na extrémně zlevněné ruské ropě, ovšem za západní ceny. Ekonom navíc připomíná, že Maďarsko zastropovalo ceny na čerpacích stanicích, takže benzinky vykazují ztráty. Ty pak dorovnávají právě například v České republice, kde navyšují marže.

Vláda Petra Fialy chce podobným způsobem jako u čerpacích stanic pozorovat marže u vybraných potravin. Ty také zdražují kvůli důsledku ruské invaze. Znatelný nárůst cen je však patrný u pečiva, zeleniny a také u některých mas. Ministerstvo zemědělství pod vedením Zdeňka Nekuly (KDU-ČSL) proto přistoupilo spolu s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže ke sledování cen u těchto vybraných potravin.

25. dubna 2022