GALERIE

Krása rychlosti a neklidu

GALERIE
Krása rychlosti a neklidu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Jak vystihnout dokonalost tvaru v pohybu, rychlost vývoje ženoucího se neustále vpřed, dynamiky moderní doby, tím se už na počátku 20. století zabývali klasikové v Itálii či Francii jako F. T. Marinetti (autor futuristického manifestu), Umberto Boccioni (bronzová socha Unikátní forma kontinuity vesmíru, 1913) nebo Marcel Duchamp (obraz Akt sestupující ze schodů, 1911), v Čechách pak futurismus zasáhl například Bohumila Kubištu nebo Otakara Švece (Sluneční paprsek – Motocyklista, 1924).

Elegance rozfázovaného rytmu, estetika blízké budoucnosti a vytváření příběhu tvarem se spolu s aktuálním modernismem pochopitelně objevuje i v současném umění, v případě reliéfního obrazu Michala Cimaly navazuje však na ještě jiné základy. Sochař, malíř, instrumentalista a po mnoha stránkách nadaný umělec a designér vytváří již několik let sochařskou sérii lidských hlav, rozpolcených často na dvě poloviny – jednu obnaženou, s nechráněnou tváří, druhou půlku zahalenou v masce, helmě či roušce a tyto dvě půlky kontrastuje rozdílným technickým opracováním bronzu, skla a dalších pestrých materiálů. Svou estetikou autor navíc navazuje jak na ruský konstruktivismus, tak na svého oblíbence, abstraktního expresionistu Franka Stellu.

Plátna ve tvaru helmy si umělec dal vyrobit v přesném tvaru a pak už jen zapojil fantazii a svou dovednost s reliéfní podmalbou akrylem, finalizací olejem a s neonovým bleskem, který obraz posouvá spolu s atypickým tvarem rámu do netradičního dynamického a výrazného objektu. Ani neon není v Cimalově díle nahodilým prvkem. Použití světelných trubic provází jeho dílo od roku 2014, vypointovává jimi jak sochy, tak objekty a obrazy.

Cimala je, jak bylo řečeno výše, i výrazným sochařem, ve své práci uplatňuje při modelování nejen svou zručnost, ale často i recyklované materiály z průmyslového odpadu, industriální prvky se mu daří propojovat se šperkařskou dovedností. Vše dovedl k dokonalosti při výrobě drnkacích nástrojů, na kterých sám nepravidelně performuje.

Michal Cimala: Helma 3, 2021, olej na plátně, neon, 160 x 140 cm.

Blanka Čermáková

4. prosince 2021