Nová, nebezpečná móda. Lidé si nechávají navyšovat rychlost elektrokol

Nová, nebezpečná móda. Lidé si nechávají navyšovat rychlost elektrokol

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Mnozí majitelé elektrokol se nespokojí s maximální rychlostí pro asistované šlapání 25 kilometrů za hodinu nastavenou výrobci a úpravou řídicí jednotky si ji nechávají zvýšit až na dvojnásobek. S takto upravenými e-koly, která výrazně zvyšují riziko nehody, ovšem lidé nesmí jezdit po silnicích ani cyklostezkách. Upozornil na to specialista na cyklistický trh a soudní znalec v oboru jízdních kol Petr Kohoutek ze společnosti Euro Bike.

Prodej elektrokol v Česku rychle roste. Loni jich bylo podle Kohoutkova odhadu prodáno zhruba 80 000. Letos by prodej měl vzrůst na 90 000 až 100 000 elektrokol, která mají od výrobců nastavenu maximální rychlost pro šlapání s podporou elektromotoru na 25 kilometrů za hodinu a výkon pohonné jednotky na 250 wattů.

„Ruku v ruce s tím však jde ještě jeden trend, a sice snaha uživatelů upravit normou stanovené parametry elektrokol. Takže elektrokola v ČR se poměrně masově upravují takzvaným přečipováním řídicí jednotky, kdy pak mohou dosahovat rychlosti 40 až 50 kilometrů za hodinu. Jenže takové stroje nepatří na pozemní komunikace a cyklostezky obzvláště,“ upozornil Kohoutek.

Kvůli zvyšování rychlosti elektrokol podle Kohoutka roste počet úrazů cyklistů a ostatních účastníků provozu na silnicích i cyklostezkách. „Zvládnout elektrokolo ve vysokých rychlostech je mnohdy za možnostmi jejich uživatelů, obzvláště ve vyšším věku,“ podotkl Kohoutek.

Zvýšení maximální rychlosti elektrokol v Česku nabízí několik firem. Lidé si tuto službu můžou objednat například u mělnické společnosti Akumo.cz za cenu od 1999 do 4590 korun. Firma avizuje zvýšení rychlosti elektrokola až na 55 kilometrů za hodinu. Společnost zákazníky v nabídce upozorňuje na to, že elektrokolo je po této úpravě možné provozovat zásadně mimo pozemní komunikace.

Zatímco elektrokolo bez úpravy považují úřady za klasický bicykl, e-kolo se zvýšenou rychlostí už je moped. „Tuning elektrokol vnímám jako naprosto absurdní službu, která elektrokolo znehodnotí, respektive z něj udělá nebezpečné vozidlo, které nesmí na silnici,“ uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Nezvykle rychle jedoucí elektrokolo může zaskočit ostatní účastníky silničního provozu nebo ohrozit uživatele cyklostezek.

Majitele elektrokol Kadula varoval, že při reklamaci upraveného elektrokola je profesionální diagnostické zařízení schopno detekovat tuningový zásah. Záruční oprava pak nepřipadá v úvahu. V případě dopravní nehody může pojišťovna majiteli upraveného elektrokola odmítnout vyplatit pojistné plnění.

Německý výrobce motorů pro elektrokola Bosch eBike Systems upozornil, že zvýšení maximální rychlosti má vliv na konstrukci e-kola. „Především jsou vyššímu zatížení vystaveny brzdy, jsou však ovlivněny i komponenty jako řídítka, vidlice či rám. Tuning tak ovlivňuje bezpečnost celého elektrokola, což ohrožuje nejen jeho řidiče, ale také ostatní účastníky silničního provozu,“ upozornila firma.

,

25. srpna 2019