SITUACE V RUSKU

Vymetené obchody a poslední hamburgery. Z Ruska odchází symboly kapitalismu

SITUACE V RUSKU
Vymetené obchody a poslední hamburgery. Z Ruska odchází symboly kapitalismu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Prázdné regály v supermarketech, ale také vybrakované či opuštěné luxusní obchody a velké fronty na bankomaty i nákupy. Tak vypadá situace v Rusku po vpádu na Ukrajinu. V souvislosti s invazí výrazně stoupá cena potravin a tamní řetězce tak omezují množství jídla nakoupeného na osobu, aby nedošlo k výraznému rozšíření černého trhu. Z Ruska navíc odchází i značky typu McDonald‘s, Pepsi, Coca Cola, Starbucks nebo kosmetická firma L‘Oréal nebo výrobce luxusních automobilů Ferrari.

Na sociálních sítích se šíří řada důkazů o tom, že jsou některé supermarkety z větší části prázdné, podobně jsou na tom obchody luxusních značek v obchodních centrech. Na jednom z videí je například vidět zcela prázdný obchod luxusních oděvních značek Louis Vuitton nebo Prada. Lidé se podle informací z místa snažili v minulých dnech zbavit rublů. Rychle totiž ztrácejí hodnotu.

Americká společnost McDonald’s v úterý oznámila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu dočasně uzavře všech svých 850 restaurací v Rusku. Před některými z nich se v úterý večer tvořily dlouhé fronty. Lidé si chtěli dát poslední hamburger.

Obchodní aktivity v Rusku přerušují také američtí výrobci nealkoholických nápojů Coca-Cola a PepsiCo a kavárenská síť Starbucks. Francouzská kosmetická firma L‘Oréal mezitím sdělila, že v Rusku uzavře své obchody a pozastaví tam investice. Vývoz do Ruska přerušil také italský výrobce luxusních automobilů Ferrari. Vydavatelství Universal Music Group (UMG) pozastavuje v zemi veškeré operace a uzavírá tamní kanceláře.

Na sociálních sítích se objevilo video z desítky metrů dlouhé fronty automobilů u jedné z poboček sítě McDonald‘s, kam si lidé chtěli naposledy jít dát jídlo z tamní nabídky. Podobné fornty se podle dostupných informací tvoří i před řadou obchodů či bankomatů.

Generální ředitel McDonald‘s Chris Kempczinski v otevřeném dopise zaměstnancům uvedl, že uzavření provozoven v Rusku je v tuto chvíli správné rozhodnutí. „Naše hodnoty znamenají, že nemůžeme ignorovat zbytečné lidské utrpení, které se odehrává na Ukrajině,“ napsal. Gigant v oblasti rychlého občerstvení zároveň oznámil, že bude nadále svých 62.000 zaměstnanců v Rusku, „kteří dali svá srdce a duši do naší značky McDonald’s“, platit. Kdy se provozovny McDonald‘s v Rusku opět otevřou, podle Kempczinského nyní nelze odhadnout. McDonald’s také dočasně uzavřel 108 svých restaurací na Ukrajině a nadále tam platí své zaměstnance.

Uzavření restaurací McDonald’s bude mít pro Rusko i symbolický význam. První pobočka se tam otevřela v centru Moskvy v roce 1990 a stala se symbolem vzkvétajícího amerického kapitalismu v době rozpadu Sovětského svazu, píše agentura Reuters.

Uzavření prodejen může pro McDonald’s znamenat značnou finanční ztrátu. Společnost se sídlem v Chicagu nedávno uvedla, že její restaurace v Rusku a na Ukrajině tvoří devět procent z jejích ročních příjmů, tedy zhruba dvě miliardy dolarů. McDonald’s vlastní 84 procent svých ruských poboček, na rozdíl od jiných velkých značek rychlého občerstvení v Rusku, které vlastní franšízanti, včetně KFC, Pizza Hut a Burger King.

Pozastavení obchodních aktivit v Rusku oznámily také výrobci nealkoholických nápojů Coca-Cola a PepsiCo. O přerušení veškerých svých obchodních aktivit v Rusku v úterý také informoval americký kavárenský řetězec Starbucks.

Stažení z Ruska v úterý oznámila také francouzská firma L‘Oreal, přičemž důrazně odsoudila ruskou invazi a válku na Ukrajině. Doplnila, že její rozhodnutí je v souladu s postojem Francie a úřadů EU. Podniky L‘Oréal v Rusku, které zahrnují výrobní závod, tvoří podle společnosti jednociferné procento z jejích ročních tržeb. Největší světová kosmetická firma, která vlastní značky Lancome a Maybelline, také sdělila, že zvažuje další opatření a snaží se o svých 2200 zaměstnanců v Rusku postarat.

L‘Oréal má 326 ukrajinských zaměstnanců, z nichž většina zůstává ve své vlasti za podmínek, které společnost označuje za čím dále více nesnesitelné. „Máme o ně obavy a bojíme se o jejich bezpečnost,“ uvedla firma s tím, že těmto zaměstnancům poskytuje finanční a psychologickou podporu.

O pozastavení exportu do Ruska v úterý informovala také italská automobilka Ferrari. „Vzhledem k přetrvávající situaci se Ferrari rozhodlo až do odvolání pozastavit výrobu vozidel pro ruský trh,“ uvedla společnost v prohlášení. „Situaci nadále pečlivě sledujeme a vždy budeme respektovat všechna pravidla, nařízení a sankce,“ dodala automobilka, která minulý týden uvedla, že Rusko je pro ni velmi malým trhem.

„Vyzýváme k co nejdřívějšímu ukončení násilí na Ukrajině,“ uvedlo zase vydavatelství Universal v prohlášení, podle kterého firma spolupracuje na humanitární podpoře Ukrajiny s řadou organizací z různých zemí včetně České republiky. Server Variety upozornil, že se v následujících 24 až 48 hodinách očekává vyjádření i dalších dvou velkých vydavatelství Sony a Warner.

 

, jkr