Klasikovy pohádky vpravdě netradičně

Erbenka

Klasikovy pohádky vpravdě netradičně
Erbenka

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Týden před koncem školního roku odvysílalo Rádio Junior Českého rozhlasu coby novou četbu na pokračování první část seriálu Erben Cup. Zbylé díly následovaly v dalších dnech, aktuálně je celá série zájemcům k dispozici na příslušném webu. Celkem jde o šest pohádek Karla Jaromíra Erbena, které pro jejich nynější uvedení vtipně upravila spisovatelka, dramaturgyně a dramatička Tereza Verecká, jež s ČRo spolupracuje pravidelně.

A upravila je na míru rozhlasovým žánrům a pořadům, jež v rádiu – přinejmenším na veřejnoprávních stanicích – lze slýchat běžně. Hru s autentičností výsledku ještě podtrhuje, že kromě herců účinkují v některých pohádkách ve svých obvyklých šaržích rovněž moderátoři ČRo. V rozpětí od deseti do třinácti minut jsou tedy k dispozici politický nebo přesněji konfrontační publicistický rozhovor (Červená karkulka), dále krimi či investigativní reportáž z dějin českého zločinu (Sněhurka), pořad o vaření (Hrnečku, vař!), přenos sportovního zápasu (Otesánek), magazín pro mládež Kometa, nazvaný tak patrně podle oblíbeného komiksového magazínu z osmdesátých let (Pták Ohnivák) a podcast (O kohoutkovi a slepičce). Šíře parodovaných žánrů je dost bohatá, aby si každý našel svého oblíbence a současně postřehl, co mu chybí a co by snad stálo za pokračování série. Mohl by jím být cestopis, relace o zdraví, písničky na přání, sváteční duchovní slovo nebo zprávy včetně sportu, počasí a dopravního přehledu – ještě na jednu zrovna tak dlouhou řadu by to myslím vyšlo.

Ačkoli předestřené adaptace odvysílala stanice určená dětem, jsou určeny spíš dospělému posluchači, protože ten žertovné pohrávání si s formáty pravděpodobně ocení víc. Otázka samozřejmě je, který rámec vstupuje do kterého: zintenzivňují v daném případě kvality pohádky kvality rozhlasu, nebo je to naopak? Anebo na to každá část jde jinak? Například úvodní Červená karkulka, v níž se tazatel snaží na základě písemného pohádkového pramene dostat z vlka, jak přesně se celé neštěstí v lese odehrálo, nevyužívá k vyprávění pouze zázemí pořadu Dvacet minut Radiožurnálu, nýbrž vztahuje se k jednomu konkrétnímu vysílání a jeho jazyku: doslovnými replikami připomíná, jak loni neustál rozhovor v ČRo s Vladimírem Krocem exprezident Václav Klaus a uraženě odešel ze studia. To sportovní Otesánek je rozvolněnější – staví na hlavu rozhlasové sportovní vysílání jako celek a tematizuje onen neobyčejný a obdivuhodný um přednést živě a dostatečně dramaticky a poeticky atmosféru zápolení. Dokládá přitom, že není podstatné, o jaké zápolení jde, protože posluchače takové relace mají strhnout k poslechu zvuk řeči a zvuk prostředí. Seriál tedy celkově připomíná a podtrhuje, jak podstatnou roli v každodenním užití má jazyk – o což se ostatně snažil i sám Erben.

Zároveň je to průzkum, nakolik jsou staré texty nadčasové a použitelné v současnosti, v kombinaci s novými médii a soudobým životním stylem. Čas od času se takové snahy objeví, nejde o nový přístup ke klasice. V literatuře tytéž kejkle s pohádkami zkoušel už Josef Lada, v televizi máme z téhož ranku pohádku Ludvíka Ráži O chytrém Honzovi (1985). Ačkoli se první vydává a druhé občas reprízuje, jde přece jen o kuriozity (nikoli v hanlivém smyslu slova). Rovněž série Erben Cup, tvůrci záměrně vyslovována tak, aby snadno šla zaměnit za familiární domáckou Erbenku, je svým připoutáním k současnému způsobu rozhlasového vysílání a k současným obratům, užívaným v češtině, dílo příliš dočasné, než aby bylo nadčasové. Ale tím raději lze využít toho, že mu je dokonale rozumět a že se u něj lze dobře pobavit. Zkrátka: je to chytré pátrání, jak aktualizovat tradiční pohádky.

Erben Cup. Napsala Tereza Verecká, hrají Ivana Uhlířová, Hynek Chmelař, Jakub Albrecht, Marie Štípková, Marek Mikulášek, Jiří Pokorný, David Nyč, Veronika Ruppert a další, dramaturgie Lenka Veverková, zvukový mistr Ladislav Reich, zvukový design Jan Trojan, režie Martina Schlegelová, premiéra 25. června 2022.

5. srpna 2022