KONEC BIOSLOŽEK V PALIVECH

Rušení daně se nekoná. Místo toho skončí Babišův byznys

KONEC BIOSLOŽEK V PALIVECH
Rušení daně se nekoná. Místo toho skončí Babišův byznys

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Rozhodnutí vlády Petra Fialy zrušit přimíchávání biosložek dopravcům příliš nepomůže. Kabinet současného premiéra odmítl cenu pohonných hmot zastropovat nebo snížit daň z přidané hodnoty. Místo toho tím končí jeden z obchodů někdejšího premiéra a současného poslance hnutí ANO Andreje Babiše se státem. V holdingu Agrofert totiž působí lovosická firma Preol, která je největším výrobcem biopaliv v České republice. Zrušení přimíchávání biopaliv se někdejší opozice snažila několikrát prosadit.

Současná vláda je pod tlakem dopravců i běžných lidí, kterým se téměř ze dne na den značně prodražilo cestování automobilem. Ceny však rostou zejména dopravcům a kamionům, které dopravují zboží. Na zasedání vlády se tak rozhodlo, že místo odpuštění DPH či zastropování ceny se přistoupí k odpuštění silniční daně a zrušení přimíchávání biosložek do paliva.

Podle hlavního ekonoma Trinity Bank se však nejedná o přímé zasažení do ceny pohonných hmot. Pouze se tím sníží náklady na provoz vozidla. „Zrušení silniční daně uleví od nákladů provozu vozidla spíše dopravcům než individuálním motoristům, protože její zrušení sníží výrazněji náklady provozu například kamionu než osobního auta. Silniční daň totiž narůstá v případě osobních vozidel se stářím a objemem motoru auta. U ostatních vozidel, například kamionů, pak s hmotností, počtem náprav a rovněž stářím,“ řekl ke kroku vlády Kovanda.

Podle něj navíc zrušení přimíchávání biosložek ušetří motoristům cenu nafty v současné době okolo 1,20 koruny. V případě benzínu tak má biosložka na svědomí zdražení o zhruba jednu korunu na litr. Zlevnění pohonných hmot o přibližně korunu samo o sobě dopravce ani motoristy nespasí. Vždyť nafta v Česku jen za poslední měsíc zdražila skoro o dvanáct korun na litr. Ve spojení se zrušením silniční daně jde již o výraznější úlevu na celkových nákladech. Stále však nebude stačit,“ uvedl Kovanda.

Vláda se také zaměří na kontroly u čerpacích stanic. Panuje totiž podezření, že provozovatelé benzinek současné krize využívají a umělě nafukují ceny.

Konec biosložek

Zákonodárci už před šesti lety hlasovali o zrušení daňové podpory biopaliv. Ve sněmovně se odehrála groteskní situace, kdy se Andrej Babiš zdržel hlasování, tři poslanci z hnutí ANO se postavili proti daňové podpoře a pětadvacet zákonodárců vyslovilo návrhu podporu. To se setkalo s velkou kritikou opozice, že se Babiš dopustil veřejného podvodu a lži. Poslanec TOP 09 Miroslav Kalousek tehdy připomněl, že díky hlasům poslanců ANO přiteče Agrofertu ze státního rozpočtu na pět miliard korun.

Andrej Babiš nicméně po hlasování a kritice uvedl, že poslanci měli hlasovat pro zrušení podpory. „Nejsem ale předseda poslaneckého klubu a ten se rozhodl tak, že bude plnit koaliční smlouvu,“ řekl tehdejší přímý majitel Agrofertu Babiš. Dodal, že se zdržel hlasování kvůli tomu, že by u něj šlo o střet zájmů.

Sám Babiš přitom před hlasováním uvedl, že bude hlasovat pro zrušení podpory. „Samozřejmě že jsem ve střetu zájmů. To všichni věděli. Já jsem ve střetu zájmů, už když ráno otevřu oči. Já budu hlasovat proti tomuto zákonu. Mně je úplně jedno, jestli ho sněmovna přijme, nebo ne,“ řekl dříve Andrej Babiš.

Babišův lobbing

Bývalému premiérovi ovšem nebylo úplně jedno, jestli se v roce 2010 přijme zákon, který navýší podíl biosložky v benzinu a naftě. Tehdy zákon vetoval bývalý prezident Václav Klaus. Poslanci byli tehdy přesvědčeni, že se veto nepodaří přehlasovat. Do lobbingu u zákonodárců se však opřel tehdejší prezident Agrární komory Jan Veleba.

„Byl to standardní postup. Rozeslal jsem dopisy šéfům našich regionálních komor, aby se spojili s poslanci ve svých regionech. Sám jsem některé také oslovil, například místopředsedu ČSSD Bohuslava Sobotku. A tentokrát byla i velká součinnost s Agrofertem. Komunikoval jsem s Babišem a vím, že i on všemu věnoval mimořádné úsilí,“ řekl tehdy Jan Veleba.

Sám Andrej Babiš poté přiznal, že měl na navýšení podílu biosložek v naftě a benzinu velký zájem. „Ano, lobboval jsem za biopaliva. Volal jsem třeba některým poslancům. Nebojím se říkat své názory nahlas,“ řekl v roce 2010 pro ihned.cz Andrej Babiš.