drahý populismus

Stát za slevy na jízdné platí denně 15 milionů. Za to by postavil desítky kilometrů dálnic

drahý populismus
Stát za slevy na jízdné platí denně 15 milionů. Za to by postavil desítky kilometrů dálnic

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Stát za rok fungování slev na jízdném utratil 5,591 miliardy korun, což činní přibližně 15 miliónů denně. Přes tři čtvrtiny peněz projezdí děti, žáci a studenti, senioři tvoří necelou čtvrtinu všech výdajů, jak ukazují data ministerstva dopravy, které zveřejnil server zdopravy.cz. Za takovou částku by stát mohl ročně postavit zhruba 37 kilometrů dálnic. Šéf Eurovie Martin Borovka totiž nedávno pro server seznam uvedl, že se dá v ČR kilometr postavit za 150 miliónů korun.

Podle nich z celkové částky 5,591 miliardy korun nejvíce projezdili děti a žáci do 15 let, na jejich cestování šlo 2,122 miliardy, 38 % celkového objemu kompenzací. Jen nepatrně méně pak stálo cestování studentů do 26 let, celkem 2,07 miliardy korun. Za cestování seniorů na 65 let zaplatil stát 1,25 miliardy korun. Ve výsledku tak stát dotuje studentům především cestování za zábavou.

Do září loňského roku stát vyplácel dopravcům peníze pouze za slevy žákům, kteří měli 62,5 %, studentům, ti měli 25 % a dětem 50 %. Zásadní ale bylo, že měli žáci a studenti slevu pouze na trase mezi svým trvalým bydlištěm a svojí školou, to však nezatěžovalo státní rozpočet tolik. Dnes však mladí lidé do 26 let využívají štědrou slevu také k cestování za zábavou. Po zavedení plošných slev se měsíční výdaje zvedly o stovky miliónů korun.

Slevy na jízdné kritizuje i bývalý Babišův ministr dopravy Antonín Prachař. „Stát a kraje se finančně podílejí na dopravní obslužnosti, kterou si objednaly. K tomu ještě slevy pro vyhrazené skupiny obyvatel. Jednu službu platí stát dvakrát. Je to ekonomický nesmysl, dlouhodobě neudržitelný. Nicméně některým dopravcům automaticky generuje příjmy. Slevy by měly poskytovat dopravci v rámci své obchodní politiky nikoliv stát,“ řekl již dříve Prachař pro Echo24.

Limity na slevy

Podle státu však navíc někteří dopravy slevy zneužívali a proto chce stát zavést limity ve slevě. Sleva zůstane 75 procent, její výše ale bude mít u každé trasy nastavený limit v korunách. Maximální ceny jízdenek pro odvození slev stanoví ministerstvo dopravy, ministerstvo financí omezení zahrne do aktualizovaného cenového výměru.

Slevy na jízdné ve výši 75 procent mohou od počátku loňského září využívat děti od šesti do 18 let, žáci a studenti do 26 let a cestující starší 65 let. Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových i regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.

Peníze na slevy jdou z rozpočtu ministerstva dopravy. Slevy se nejprve počítaly z výše jízdného podle základního ceníku, po stížnostech cestujících, že dopravci běžně nabízejí i nižší jízdné, byl výpočet upraven. Nyní stát poskytuje slevy z výše jízdného uplatňovaného na daném spoji pro cestujícího bez slevy. Plánované opatření nastaví limit na cenu plného jízdného, z něhož se sleva odvozuje. „Pokud by tedy cena jízdenky přesáhla nastavený ‚strop‘, sleva proplacená státem by byla nižší než 75 procent,“ uvedla ministerstva.

Z 5,6 miliardy korun za první rok slev vyfakturovaly největší část České dráhy, a to 2,5 miliardy korun. Za státním dopravcem následoval RegioJet s 360 miliony korun. Z autobusových dopravců nejvíce vyfakturovala Student Agency se 176 miliony korun, následovaly jednotlivé regionální podniky Arrivy a ČSAD.

, voš