AUKČNÍ REKORDY

Kupkovo Divertimento se v aukci prodalo za 90 milionů. Rekordní částka padla i za Pištěkův obraz

AUKČNÍ REKORDY
Kupkovo Divertimento se v aukci prodalo za 90 milionů. Rekordní částka padla i za Pištěkův obraz

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obraz Františka Kupky s názvem Divertimento II se na aukci na pražském Žofíně prodal za 75,2 milionu korun, včetně aukční přirážky za něj kupec zaplatí 90,24 milionu korun. Stal se tak novým českým aukčním rekordem. Vyvolávací cena obrazu, který patří podle aukční síně k jednomu z nejvýznamnějších děl jeho abstraktního období 30. let, byla 30 milionů korun. Žofínská aukce přinesla ještě jeden rekord, a to obraz malíře a kostýmního výtvarníka Theodora Pištěka s názvem Adieu, Guy Moll, který se prodal za 21,2 milionu korun.

Dosavadní tuzemský aukční rekord patřil obrazu Piková dáma od malířky Toyen, který se letos v říjnu prodal za 78,65 milionu korun včetně aukční přirážky.

Abstraktní malby Františka Kupky dlouhodobě obsazují první místa českého aukčního žebříčku. V první desítce jich má po dnešku čtyři, tři příčky v top ten patří Oskaru Kokoschkovi a dvě místa Toyen.

Název Kupkova obrazu Divertimento se váže k italské hudební terminologii a označuje odlehčenou či zábavnou instrumentální skladbu. Hudba, jejímž byl Kupka velkým obdivovatelem, se do malířovy práce propisovala již od raných děl a později se mu opakovaně pod rukama proměňovala v hry linií a tvarů.

Obraz je svázán s Divertimentem I, jež je ve sbírkách newyorského Guggenheimova muzea, a s dvojicí obrazů Hot Jazz (I a II, 1935), na niž obě Divertimenta navazují.

Za Pištěkův obraz Adieu, Guy Moll i s aukční přirážkou nový majitel zaplatí 25,44 milionu korun. Vyvolávací cena díla inspirovaného autorovým oblíbeným prostředím automobilových závodů byla 15 milionů. Pištěk na díle pracoval s přestávkami čtvrt století a vložil do něj i několik osobních poselství.

Obraz začal Pištěk malovat v roce 1992 inspirován silným příběhem francouzského automobilového závodníka Guye Molla. Přestože Moll zahynul ve 24 letech a jeho profesionální závodní kariéra trvala jen dva roky, dokázal se zapsat do dějin tohoto sportu tak silně, že je dodnes považován za největší motoristický talent v historii tohoto sportovního odvětví. Mladík svého času ohromil i Enza Ferrariho, který ho angažoval ve svém závodním týmu.

Dominantním motivem kompozice je lesknoucí se červený závodní automobil Alfa Romeo, předchůdce monopostů Ferrari, s číslem sedm na chladiči. Obraz je namalován v hyperrealistickém stylu, autor na něj ale jakoby přilepil významotvorné vzkazy: černobílá fotografie s utrženým rohem a autogramem závodníka, na spodní části automobilu je páskou přilepen a připínacím špendlíkem připevněn útržek papíru s francouzským rozloučením Adieu.

Aukce Galerie Kodl v Praze na Žofíně nabízí na 250 uměleckých děl. Kvůli platným opatřením proti koronaviru se draží převážně přes internetové platformy, v sále je jen šest dražitelů, draží se i po telefonu. Kupce zatím našla drtivá většina z přibližně poloviny nabídnutých děl. Kupkova malba našla nového majitele po rychlých příhozech, dražba trvala několik minut.

 

,

29. listopadu 2020