KAMPAŇ MINISTRA HAVLÍČKA

Havlíček na nádraží naháněl hejtmanku Peckovou. Na jednání s ní ale místo sebe pošle náměstky

KAMPAŇ MINISTRA HAVLÍČKA
Havlíček na nádraží naháněl hejtmanku Peckovou. Na jednání s ní ale místo sebe pošle náměstky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ministr dopravy, průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO), který byl dosazen místo premiéra Andreje Babiše (ANO) do čela středočeské kandidátky hnutí ANO, v posledních týdnech staví svou kampaň na objíždění středočeských vlakových nádraží. Vydává se zejména do oblastí, v nichž Středočeský kraj oznámil zájem omezit vlakové spoje na nejztrátovějších tratích. Ministr v rámci kampaně před sněmovními volbami tvrdí, že rušení spojů nedopustí. Dostává se kvůli tomu do konfliktu s politiky z krajské koalice. Zatímco Havlíček před médii tvrdí, že se s krajem chce dohodnout na zachování provozu, hejtmanka Petra Pecková (STAN) si stěžuje, že s nimi ministr nejedná, v rámci kampaně se na Twitteru sháněl právě po hejtmance Peckové, která je ale na plánované dovolené.

Politik, který vede hned dvě ministerstva zároveň, prezentuje svá jednání o zachování lokálek na svém facebookovém profilu. Nezapomněl opomenout, že místo dovolené nebo sezení v kanceláři vyrazil na malá středočeská nádraží, kde se uchází o poslanecký mandát. Vymezil se vůči hnutí STAN, které kraj vede, a tvrdí, že „nedopustí“ rušení lokálek.

„Sobotu jsem se rozhodl netrávit v kanceláři ani na dovolené a po návštěvě Dne otevřené stavby Správy železnic v Soběslavi jsem se vydal do Trhového Štěpánova, kde chce Středočeský kraj pod vedením STAN zrušit lokální trať. Hned na nádraží nás uvítalo na 150 občanů, kteří se zrušením stejně jako já nesouhlasí. Nedopustím to, proto jsme o možnostech udržení provozu jednali se starosty přidružených obcí,“ píše na svém profilu Havlíček společně s přiloženými fotkami ze setkání s voliči v Trhovém Štěpánově.

V minulých dnech Havlíček zavítal v rámci kampaně také do dalších lokalit, kde se plánuje omezení vlakové dopravy. Nafotit se nechal například ve vlaku ve středočeském Mšeně, kde místní v čele se starostou Martinem Machem (Zelení) proti omezení dopravy protestují. V předchozích dnech se také ministr nechal nafotit u podepisování petice za zachování vlaků i u dalších jednání ohledně tohoto typu dopravy.

Havlíček tvrdí, že chce s krajem jednat. Na schůzku ale místo sebe pošle jen náměstky

V sobotu se ministr dopravy opřel do hejtmanky Středočeského kraje Petry Peckové (STAN), které chtěl údajně darovat kilometrickou banku na cestování vlakem, aby „si mohla projet tratě, které plánuje zrušit“. „Velká škoda, že jste se za námi nezastavila v Trhovém Štěpánově na diskuzi s občany o zachování lokálek, měl jsem pro Vás dárek,“ prohlásil Havlíček směrem k Peckové.

Ta pro deník Echo24 reagovala s tím, že tratě zná a kilometrickou banku nepotřebuje. „Mám jediný týden dovolené se svými dětmi a ty jsou pro mě přednější než ad hoc naplánovaný výlet pana ministra. Kilometrickou banku nepotřebuji, děkuji za nabídku. Tratě znám. Máme všechny potřebné analýzy, na základě kterých se odpovědně rozhodujeme. Pan ministr dopravy jistě ví, že kraj tratě NERUŠÍ. Jsou státu. Kraj jen nechce dále objednávat dopravu tam, kde je to naprosté ekonomické šílenství,“ uvedla Pecková.

Tvrdí, že o dopravu na zmiňovaných tratích by neměl zájem žádný soukromý dopravce, protože by se mu to nevyplatilo. „Dopravu může klidně platit stát na svou odpovědnost. Žádný podnikatel ze soukromého sektoru se toho neujme, zkrachoval by. Jinak vzkazovat si věci přes sociální sítě je možná mediálně zajímavé, ale nekonstruktivní,“ dodává Pecková.

Hejtmanka se však do ministra opřela v pátek. Ministr totiž avizoval, že dorazí na jednání se zástupci Středočeského kraje, jenže k tomu nedošlo. „Minulý týden při předvolebním boji za “záchranu” lokálek ve Mšeně pan ministr Karel Havlíček před starosty a novináři veřejně sdělil, že ve čtvrtek nebo v pátek nás na tom zlém kraji navštíví a celé to s námi vyřídí. Tak pořád čekáme,“ uvedla Pecková v pátek na Twitteru a přidala fotografii s ostatními koaličními politiky, kteří drží ceduli s dotazem „Kde jste, pane ministře?“.

Nyní Pecková tvrdí, že její a ministerský sekretariát našly shodu na termínu společného jednání. Uskutečnit se má 25. srpna. Ministrovi také vyčetla, že se na jednání s ní nedostaví osobně, ale pošle místo sebe jen náměstky. „Ovšem jednání bude bez pana ministra. Přítomní budou jen jeho náměstci. Já si samozřejmě čas udělám, stejně jako moji náměstci. A doufám, že naše několikaměsíční volání o finanční pomoc při obrovském propadu příjmu ve veřejné dopravě kvůli covidu konečně ministerstvo dopravy vyslyší,“ vzkazuje směrem k resortu dopravy hejtmanka Pecková.

Zamýšlené omezení dopravy se týká například tratí Mšeno-Mladá Boleslav, Čisovice-Mníšek-Dobříš, Vlašim-Trhový Štěpánov nebo Rakovník-Kralovice. Někteří obyvatelé s tím nesouhlasí, vznikla protestní petice. Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) argumentuje propadem příjmů a enormním nárůstem nákladů na dopravní obslužnost. „Bez ministerstva dopravy a bez státu tyto tratě dlouhodobě fungovat nebudou,“ řekl předseda krajského dopravního výboru a starosta Mnichova Hradiště Ondřej Lochman (STAN). Havlíček namítl, že propad příjmů trápí i jiné kraje, provoz na tratích ale neomezují. Podle něj chce stát pokračovat v podpoře ekologické dopravy a nechce, aby cestující přesedali z železnice do aut nebo autobusů.

Podle radního Středočeského kraje pro dopravu Petra Boreckého (STAN) je pro zrušení dopravy na některých malých lokálních tratích řada argumentů. Těmi hlavními je nízká vytíženost, vysoké náklady na provoz, ale i velmi nízká traťová rychlost. Nahrazení vlaků autobusy tak podle něj přinese roční úsporu 70 milionů, z toho 20 milionů bude stát provoz autobusů, reálně tak kraj ušetří asi 50 milionů. Z řady míst se navíc lidé podle Boreckého dostanou autobusy do své cílové stanice rychleji. „Je to podle mě střet emocí a racionality,“ řekl Borecký. Řadu lokálek chtějí lidé podle něj zachovat z nostalgie. Dotčené lokálky podle něj obsluhují 1,5 procenta cestujících v kraji.

 

, vdr