GALERIE

Sociální sutě a jiné příběhy 21. století

GALERIE
Sociální sutě a jiné příběhy 21. století

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Videoart či videoobjekty už nejsou v dnešním galerijním světě neobvyklou součástí, v soukromých sbírkách už jsou trochu vzácnější, nicméně jejich instalace ve veřejném prostoru či v architektuře mají u veřejnosti čím dál větší oblibu. Vzpomeňme Signal festival, který je průkopníkem nejen světelných a kinetických instalací, ale často vyzývá umělce s přesahem do videa, animace, mappingu atp.

Jedním z nejvýraznějších zástupců tohoto tzv. novomediálního uměleckého postupu v Čechách je Jakub Nepraš, který vytváří videokoláže a videosochy, které často připomínají různé organismy, mikrosvěty či makrosvěty, nebo z jejich principů naopak vycházejí. Objekty sestavuje obvykle z kamenů, dřeva, přírodních materiálů či kovu a plexiskla a vytváří tím nové formy s prvky moderní současnosti, odrážející jakousi novodobou evoluci. Svoje videosochy pak doplňuje i o zvukový rozměr.

Nepraš je důmyslný pozorovatel vývoje lidské populace, jejích slepých uliček, kritik civilizačních chorob a manýrů, sleduje nové vědecké postupy a inovativní myšlenky, které se pak často stávají součástí jeho děl. V minulosti jsme mohli vidět například v objektu Žezlo kombinaci téměř pravěkého symbolu moci s novodobými grafy, aktivně zobrazujícími stav bitcoinu na burze. Dalšími pozoruhodnými objekty jsou Prebiotická polévka o vzniku živých organismů, Duch místa, Aury komunity, Přírodní selekce a další, jež je dobré zhlédnout aspoň na jeho webových stránkách (www.jakubnepras.com).

V době covidové se autor mimo jiné pozastavoval nad nejčastější činností většiny z nás, kdy jsme mnohem častěji používali svůj telefon a donekonečna procházeli webové stránky či sociální sítě. Nepraš tento proud zobrazovaných dat zaznamenal jako řeku obrazů, která plyne uvnitř sutě z bývalé Trafačky, místa, kde sám od počátku jejího založení působil a jejíž činnost dodnes spoluutváří. Úlomek sutě obrousil na vybraných místech dohladka, stejně jako se obrušuje náš mozek, kognitivní myšlení a neuronové vazby při pouhé konzumaci internetových dat. Naštěstí my při pozorování jeho objektu už vnímáme tok informací naprosto neškodně, jako by šlo o přírodní živel.

 

Blanka Čermáková

11. prosince 2021