Není to poprvé, co Ivo Ištvan a jeho lidé zasahují způsobem, z něhož má bezprostřední prospěch Babiš

Stopy vedou do Olomouce. Už zase

Není to poprvé, co Ivo Ištvan a jeho lidé zasahují způsobem, z něhož má bezprostřední prospěch Babiš
Stopy vedou do Olomouce. Už zase

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Andrej Babiš buď nakonec přece jen není tak inteligentní, jak vypadá, nebo je přetažený a dopouští se vážných chyb. Jedna taková mu ujela včera, když přišel na tiskovou konferenci zdůvodnit, proč má najednou takový zájem o hlavu ředitele Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) Michala Murína: „Ztráta důvěry v plukovníka Murína byla u mě vyvolána dokumentem Vrchního státního zastupitelství v Olomouci, kterým došlo k postoupení opatření o odebrání věci ke kázeňskému projednání. Toto opatření navíc na Úřadě vlády bylo vyřízeno velice nestandardním způsobem.“

Takže předseda české vlády jednal na základě jakéhosi materiálu Vrchního státního zastupitelství v Olomouci. Jak je to možné? Premiér k relevantním dokumentům a spisům, jaké vznikají na státních zastupitelstvích, ze zásady nemá přístup. Sice mu přispěchal na pomoc náměstek olomouckého VSZ Pavel Komár, který potvrdil / vzpomněl si, že ještě za minulého premiéra Bohuslava Sobotky posílali z Olomouce do Prahy na Úřad vlády jakýsi návrh kázeňského trestu. Jenže kázeňské tresty se navrhují za přestupky typu Opil se ve službě, přestupky nejsou trestný čin.

První varianta, že Babiš jedná na základě nějakého skutečně závažného materiálu, by představovala skandál prvního řádu, kdy se k premiérovi od státních zástupců dostávají rozpracované kauzy. Druhá varianta by znamenala, že premiér svolává Bezpečnostní radu státu kvůli podezření na přestupek. Pak by jeho krok  byl věcně směšný. V obou scénářích se Olomoučtí, případně „jejich“ policisté, stávají komplici premiéra. I v druhém, směšném scénáři totiž premiéra někdo vedl, musel ho upozornit, že v archivu Úřadu vlády leží kromě jiného i jakýsi papír týkající se nějaké bagatelní věci.

Není to poprvé, co Ivo Ištvan a jeho lidé zasahují způsobem, z něhož má bezprostřední prospěch Babiš. Stejně to bylo s diskreditací policejního prezidenta Tomáše Tuhého uprostřed sporů o policejní reorganizaci v létě 2016, kdy byly do kampaně zapojeny ještě Babišovy Lidové noviny.

Možnosti předsedy vlády při odstraňování šéfa GBIS naštěstí nejsou dané silou koncernu Agrofert, ale zákonem. Může se pokusit Murína ještě jednou zastrašit. Murín by musel odejít i v případě, že mu bude odňata bezpečnostní prověrka, to však předpokládá nejprve zglajchšaltovat NBÚ. Pokud se teď Babišovi povede Murína jakkoliv odstranit, bude to důležitý signál dovnitř policie, že vyšetřovat padni komu padni je překonaná představa. Pokud se Murín naopak udrží, bude to znamení, že Babiš není všemocný, že kromě pouštění hrůzy, hrozeb skandalizací a finančních kontrol z ministerstva financí toho moc nemá. Že klíčové je nenechat se zastrašit.

À propos skandalizace: klíčovou Babišovu větu – „Když se dohodneme, tak to bude bez skandálu“ – ředitel Murín propíchl v úterý. Celou středu pak měl premiér na to, aby inkriminovanou větu popřel nebo vysvětlil ve správném kontextu. Neobtěžoval se. Dokonce i když byl na zmíněné tiskové konferenci přímo vyzván, aby údajný výrok potvrdil, nebo popřel, odpovědi se vyhnul. Řekl bych, že tím můžeme Murínovo svědectví o výhrůžkách skandalizací považovat za ověřené. A z toho by měly plynout nějaké následky, když ne trestněprávní (za předpokladu, že v éře takto ostrého premiéra si VSZ Olomouc nasadit prostorové odposlechy na Úřadu vlády netroufne, by Murínovo svědectví nešlo prokázat), tak politické určitě.

1. března 2018