Galerie

Vyhnání bubáka

Galerie
Vyhnání bubáka

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ať už se podíváme na současnou českou politickou scénu, nadcházející prezidentské volby, ruskou agresi na Ukrajině, anebo občas do vlastního nitra, dalo by se eufemisticky říci, že s bubáky bojujeme dnes a denně. V obrazech Evy Macekové jsou jejich zástupci v mnoha podobách zobrazováni už od počátků její tvorby, přestože se na nás z jejích pláten, podobně jako z televizních obrazovek či zrcadel, sladce usmívají. Jejich temný původ a neobvyklé prostředí někdy až s hororovými kulisami je však prozradí.

Surová kontura kresby Evy Macekové, vedená rozechvělou a rozpitou linkou airbrushe, patří k autorčiným rozpoznatelným postupům, které navazují jak na dynamické expresivní tagování a zkratkovité symboly jejích souputníků se sprejem na ulicích, tak na zjednodušenou dvoudimenzionální komiksovou tvorbu, která také patří do jejího portfolia. Airbrush v jejím pojetí modeluje, konturuje, obvykle celé plátno jemnými kapkami černé akrylové barvy od základu definuje a pak barevnými akcenty s často jedovatými barvami vypointuje.

Malířka a kreslířka pracuje často s tématy vnitřních běsů, návratů do dětství, zpochybňování víry a nastolování nových pořádků, zneužití moci, výsměchu konzumu a povrchnosti života a nezřídka zobrazuje i své surreálné psychedelické vize. Její nestylizovaná, až punková estetika umocňuje obsahovou rovinu obrazů, která je v přímém kontrastu s radostnou komiksovou tvorbou pro děti, v níž Maceková volí zjednodušenou barevnou kresbu. Jak tomu bylo třeba u ilustrací k oceňovanému komiksu Prázdniny s Oskarem (spolu s Terezou Horváthovou), jenž získal cenu na knižním veletrhu v Bologni. Autorka se věnuje i spolupráci s oděvními návrháři (s Hanou Frišonsovou a kolekcí Hybrid získala nominaci na Czech Grand Design), sama pod značkou EKL vytváří jakousi analogovou grafikou svetry, šály, mikiny a košile. Mezi její další domény patří sítotisk, který navazuje na její uskrovněnou barevnou škálu.

Výrazný talent autorky a uvolněný nezdeformovaný rukopis je příslibem očekávání vývoje a jejích dalších kroků, zaznamenávajících naše i její bludy a bubáky, kteří tu s námi budou asi napořád.

Eva Maceková: Věčná zahrada, 2022, akryl a airbrush na plátně, 190 x 120 cm

 

 

Blanka Čermáková

1. října 2022