Domácí úkoly z kurzu tvůrčího psaní v Kocourkově?

Devět povídek a jeden nekrolog

Domácí úkoly z kurzu tvůrčího psaní v Kocourkově?
Devět povídek a jeden nekrolog

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Téma souboru deseti próz Všechny za jednu (osm z nich napsaly ženy) je velkoryse široké: přátelství. Takže chlapecké i dívčí, celoživotní, předčasně ukončené a už nikdy neobnovené, nečekané setkání po letech atd. Ale popořadě.

V příběhu Petry Soukupové se v restauraci sejdou dvě kamarádky; pětatřicetiletá Eva, matka malého chlapce, si po rozvodu našla nového partnera („je o sedm let mladší než ony“), v průběhu večeře vychází najevo, že se pod jeho vlivem stala vegetariánkou a vůbec mění staré zvyky (když „nepřijdu kolem desátý, tak bude mít hrozný kecy“), soužití s ním je obtížné („úplnej teror“), Eva nakonec dospěje k rozhodnutí, že se rozejdou. Autorka sice svede věrohodné dialogy, ale na dobrou povídku je to málo.

Nejslabší je vyprávění Petry Dvořákové, odehrává se v minulé epoše, dva chlapci, kteří si chtějí opatřit „opravdové rifle“, poněkud dětinsky touží po (hudební) slávě, jeden z nich i po modré knížce, tu nakonec získá.

Aňa Geislerová vyfabulovala historku o dvou dívkách, jedna je z rodiny spořádané, druhá z rozvrácené, ta „lepší“ překvapivě pozve tu „horší“ na svou svatbu, dokonce jako svědkyni, ač přátelství mezitím uchřadlo, kamarádka z dětství se dostaví opilá a ohrozí obřad, protože nevěstě zničí, ach, krásné svatební šaty („gejzír rudých zvratků letících a dopadajících na krejčovskou figurínu“). A do toho „dorazil ženich i se svou rodinou“. Těbůh. Konec.

Sociální bariéra nebrání ani přátelství dvou chlapců v povídce Anny Bolavé. Ten, který žil s otcem a sestrou („Matka prý už dávno bydlela s jiným“, o stránku dál pro nepozorné: „Máma už dávno bydlela jinde“), možná zapálil stoh, v němž uhořeli tři výrostci, kteří ústřední dvojici (a nejen ji) šikanovali. Nic se nevyšetřilo, hoch se odstěhoval („vedli kočovný život“), přátelství skončilo. Autorčin jazykový cit: „Čurák, moje tenisky byly úplně nové!“

Podobnou dvojici líčí i Bianca Bellová, také toto chlapecké přátelství skončilo v pubertě („Po základce šel David na učňák, kam jinam?“), ti dva se potkají až po letech, avšak dělají, že se neznají („on věděl, že já vím, a já věděl, že on ví“).

Následuje vzpomínka Josefa Moníka na spisovatele Petra Šabacha (1951–2017). Vyšla někde jako nekrolog, když Šabach zemřel? Ne-li, je to škoda, její čas minul. „Petr byl vypravěč. Psal, jak to cítil. Na nic si nehrál.“ No vida. A „ovínění synové“. Au.

Markéta Pilátová líčí příběh ženy, která po únoru 1948 emigrovala do Německa a pak do Argentiny. S ní i dva Češi, kamarádi, asi aby bylo veselo, tak tedy „Francin a Pepin“. Během měsíční plavby patřila střídavě oběma, pak šli každý svou cestou, po listopadu 1989 se shledají při návštěvě „českýho prezidenta v našem spolku“ a vypravěčka, neprovdaná, bezdětná, se rozhodne pro návrat do staré vlasti.

Marek Epstein nás přesvědčuje o tom, že čtyři senioři skoro osmdesátiletí, někdejší spolužáci, jdou v noci ztrestat ničemného manžela vnučky jednoho z nich. Podaří se jim to. V onom čtyřlístku, jaká šťastná náhoda, je totiž bývalý boxer. Ještě při síle.

Čtyři hrdinky Ireny Hejdové zajdou takhle večer na pánský striptýz v rámci „rozlučky“ se svobodou: Lenka má před svatbou. Striptýz je však i dámský a budoucí nevěsta se zapojí do pódiové akce. Striptérky jí řeknou, „že byla dobrá a ať se k nim přidá“.

Povídka Pavly Koucké Všechny za jednu líčí smutné prostředí azylového domu: šest mladých žen brání sedmou před jejím navrátivším se druhem. Nikoli vypravěčka, nýbrž prostá Monika dospěje k moudrosti: „Nikol, ty jsi máma. Máš dítě, nemůžeš bejt s mužským, co tě ničí. Chlap tvýho života, kvůli kterýmu musíš všechno, není Petr. To je Erik, zlatíčko.“ Monolog hodný jeviště.

Obrázek současné české (ženské) prózy je tristní jako ten azylový dům. Domácí úkoly z kurzu tvůrčího psaní v Kocourkově? Ne, ty by byly aspoň zábavné.

Petra Soukupová, Petra Dvořáková, Aňa Geislerová, Anna Bolavá, Bianca Bellová, Josef Moník, Markéta Pilátová, Marek Epstein, Irena Hejdová, Pavla Koucká: Všechny za jednu. Euromedia Group, a. s., 174 str.

10. září 2021