GALERIE

Roh hojnosti

GALERIE
Roh hojnosti

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Názory na společnost, politiku a vnímavost k důležitým sociálním tématům šly s uměním ruku v ruce výrazněji od konce 19. století. Současná angažovaná umělecká obec se aktuálně věnuje ekologii a udržitelnosti, problematice genderu, defragmentaci a přelidnění civilizace, apokalyptické vizi budoucnosti či tabuizovaným tématům, která bývají palčivým politickým problémem, jako je například legalizace potratů v Polsku nebo role ženy ve společnosti obecně.

Jiří Petrbok, nesmírně nadaný kreslíř-malíř, se k těmto tématům vyjadřuje výběrově a nepravidelně, o to však zvolenými postupy úderněji. Na jeho obrazech na sebe lidské bytosti berou podobu zvířat, fetišistických masek, případně jsou jakoby „oblečeny“ do svých sociálních rolí běžného života, kterými autor odráží vědomou kritikou společenské absurdity. Vědomě používá i výtvarný „materiál“, který vytvořili jiní umělci, většinou ikony současného umění (bratři Chapmanové, Cindy Sherman, Jeff Koons a další), se kterými ho pojí i mírně morbidní smysl pro humor. Jak o svém díle sám říká, jeho obrazy často působí šíleně, fantaskně, pateticky, jsou plné archetypálních obsahů, psychologie, ale výsledek má být „reálný“ obraz.

Jedním z jeho témat je i vegetariánství a používání zeleniny místo obvyklých předmětů a symbolů. Petrbok, sám zastánce rostlinné stravy a silného vztahu k přírodě, ironicky zaměňuje tradiční masnou zvířecí pečínku svátečního oběda za lidské maso. V čase podzimního tradičního svatomartinského hodování a příprav na vánoční běsnění spojené s přemírou jídla na našich stolech je obraz Tomášek provokativní snahou poukázat na nemilosrdnou krutost, jakou jsme ochotni činit v zájmu přemíry hojnosti, ve které žijeme.

Poslední velká výstava Petrbokových obrazů s retrospektivním přesahem s názvem Hořící srdce v Národní galerii Praha pod kurátorským vedením Otty M. Urbana zahrnovala velké množství obrazů, karikujících a manipulujících symboly češství a české státnosti, ironicky si pohrávajících s depresivními osudy postav dětských večerníčků, kterými malíř vyjadřoval svůj pocit úzkosti a osamocení z nevalné politické situace tehdejších dní. Můžeme se ptát, jak bude vypadat další z Petrbokových výstav, případně jestli se umělec od politiky raději opět nevrátí k zelenině.

Jiří Petrbok: Tomášek, 2020, akryl na plátně, 40 x 55 cm. - Foto: archiv

Jiří Petrbok: Tomášek, 2020, akryl na plátně, 40 x 55 cm.

Blanka Čermáková

27. listopadu 2021