BOOM HOME OFFICE

Koronavirus změnil přístup k home office. Při práci z domova ale lidem chybí sociální kontakt

BOOM HOME OFFICE
Koronavirus změnil přístup k home office. Při práci z domova ale lidem chybí sociální kontakt

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Jedním z důsledků koronavirové krize bude rozšíření fenoménu home office. Strach ze šířící se nemoci donutil řadu firem zavést na čas povinnost pracovat z domova. Přestože se život postupně navrací do normálních kolejí, zjišťují firmy pozitiva moderního způsobu práce. Odborníci však upozorňují na možné důsledky práce mimo kolektiv.

„Mnoho lidí, firem a vzdělávacích institucí si během koronakrize uvědomilo, že přechodem na online může ušetřit náklady, ale nelze sázet na to, že po krizi už všichni budou pracovat online a z domova. Fyzický byznys nezmizí. Řada lidí, včetně manažerů, si uvědomuje, že pokud celý den pracují na počítači z domova, mají za den až několik videokonferencí, na konci dne zjišťují, že mluvili nikoli s člověkem, ale s jeho vzdáleným zobrazením. Fakticky nemluvili k člověku, ale ke stroji, umělé hmotě a obrazovce. Při videokonferenci nikdy nezažijete moment překvapení z náhodného setkání. Vždy se jedná o pevně domluvenou schůzku s jasnými pravidly. Online hovor není komunikace s živým člověkem, kde se projevují emoce a funguje vzájemná chemie,“ upozornil ekonom Lukáš Kovanda.

Lidstvu je podle něj přirozený sociální kontakt. „Neplánovaná, spontánní diskuze, umocněná osobní kontaktem vede někdy i k průlomovým byznysům, kontraktům, nakonec i vynálezům a objevům. V online komunikaci takové jiskření nikdy neproběhne. Po krátkodobém opojení z práce z domova a online komunikace se velká část firem vrátí k mezilidskému kontaktu v kanceláři. Online komunikaci tedy nepřeceňujme, ale ani nepodceňujme. Nyní se kyvadlo vychýlilo ve prospěch online, ale po nějaké době se vrátí a ustálí v přirozeném evolučním toku,“ dodal Kovanda.

Do koronavirové krize využívala práci z domova asi pětina zaměstnanců a to pouze u práce, kde jsou k tomu předpoklady. V cca 60 % případů poskytovali zaměstnavatelé možnost pracovat z domova. Na druhou stranu cca 40 % zaměstnavatelů, kteří tuto formu práce neumožňovali. V případě, kdy už zaměstnanci pracovali z domova, tak v cca 20 % případů se jedná o zaměstnance, kteří pracovali zcela samostatně a bez řízení zaměstnavatelem. Pokud už zaměstnanci řízeni zaměstnavatelem byli, tak nejčastěji po telefonu, a to v cca 70 % případů. Říkají to čísla uvedené v dokumentu Metodika řízení práce prováděné formou home office, kterou vypracoval Výzkumný ústav bezpečnosti práce a financovala ji Technologická agentura ČR (TA ČR).

Problémem zaměstnanců, kteří pracují z domova je také to, že nedokáží zcela oddělit svůj osobní a pracovní život. To se týká cca 10 % zaměstnanců. Zaměstnavatel pak ignoruje právo na nedostupnost v přibližně 20 % případů. Zaměstnavatelé mají stejné nároky na zaměstnance pracující z domova, popřípadě na jejich pracovišti. Tomu odpovídá i systém odměňování zaměstnanců.

Limitující může být také samotné bydliště. Ve stísněných podmínkách, které omezují možnost efektivní práce z domova nebo domácího vzdělávání, žije 16 procent Čechů. Vyplývá to z dat evropského statistického úřadu Eurostat, která analyzovala investiční společnost Wood & Company.

„Uplynulé týdny přinesly do domácností Čechů nové situace a zkušenosti, se kterými se museli vypořádat. Nutnost zůstat s dětmi doma a zajistit jim dostatečné studijní podmínky, omezení osobního kontaktu s dalšími lidmi, limity ve výkonu pracovní činnosti a v neposlední řadě pokles příjmů zasáhly velkou část populace. Domácí prostředí se stalo v posledních týdnech důležitým útočištěm,“ uvedla analytička Wood & Company Eva Sadovská.

Předseda TA ČR Petr Konvalinka v souvislosti s home office připomněl, jaké mohou být naopak pozitiva práce z domova. „Člověk pracující z domova může při efektivním systému vykázat stejnou, a v některých případech i vyšší produktivitu práce, třeba už jen tím, že není rozptylován a unavován hodinami strávenými v dopravních prostředcích. Dobře řízené využívání home office může zvýšit konkurenceschopnost subjektů, do které se promítají i zaměstnanecké benefity, kam možnost práce z domova spadá“, upozornil Petr Konvalinka.

Vojtěch Šeliga

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

8. června 2020