RUSKÁ ROPA

Vývoz ropy z Ruska klesl o polovinu za 48 hodin. U Bosporu se hromadí tankery

RUSKÁ ROPA
Vývoz ropy z Ruska klesl o polovinu za 48 hodin. U Bosporu se hromadí tankery

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Poté, co v pondělí Evropská unie a země G7 zavedly maximální ceny za ruskou ropu přepravovanou po moři ve výši 60 dolarů za barel, se ruský vývoz za posledních 48 hodin snížil na polovinu. S odkazem na monitor TankerTracker.com to píše server Al Jazeera. U Turecka stojí ve frontě nejméně 20 ropných tankerů, země začala vyžadovat doklad o pojištění od těch, které jsou naložené ruskou ropou. Turecko ale odmítá, že by zdržení bylo způsobené zavedenou kontrolou.

Desítky tankerů u Turecka čelí dalším zpožděním při přeplavbě z ruských černomořských přístavů do Středozemního moře. Turecké úřady totiž ve středu oznámily, že vyžadují doklad o pojištění, neboť EU a G7 se dohodly, že zablokují západním pojišťovnám krytí lodí, které mají v úmyslu prodávat ruskou ropu za více než 60 dolarů za barel. Podle anonymního zdroje agentury AFP začali turečtí představitelé vyžadovat doklady o pojištění počátkem měsíce.

Rusku se kontrola nelíbí, znepokojuje ho hromadění tankerů v Bosporském průlivu. O problému jedná s pojišťovacími a dopravními společnostmi, napsala ruská tisková agentura RIA s odvoláním na náměstka ruského ministra zahraničí Alexandra Gruška. „Jsme si této situace vědomi. Samozřejmě nás to znepokojuje z pohledu zájmů našich operátorů. Tento problém je projednáván s dopravními a pojišťovacími společnostmi. Koneckonců pojišťovny pojišťují, ne stát,“ dodal Gruško

Podle serveru Al Jazeera ale Turecko popírá, že by opatření zpomalovalo průjezd ropných lodí na světové trhy přes Bosporský a Dardanelský průliv.

Nejmenovaný turecký představitel uvedl, že „většina mezinárodních pojišťoven“ již neposkytuje krytí ruské ropy, píše státní tisková agentura Anadolu. „Nedej bože, pokud se v průlivu stane nehoda, kdo pokryje škody, které mohou dosáhnout miliard dolarů? Kdo by byl zodpovědný?“ cituje agentura úředníka. Odmítl ale zprávy o tom, že nová turecká pravidla vytvořila ve dvou průlivech zácpu tankerů. Prohlásil, že nedošlo k žádným „významným“ změnám v námořní dopravě a že Turecko může přijmout další opatření, aby „zabránilo přetížení“.

Kazachstán, velký vývozce ropy, ve středu uvedl, že nahromadění ropných tankerů na Bosporu je během zimní sezóny normální. „Čekací doba v Bosporu a Dardanelách je prozatím šest dní. Pro zimní období je to normální čekání, loni bylo čekání v úžinách v prosinci asi 14 dní,“ uvedlo v prohlášení kazašské ministerstvo energetiky.

V pondělí vstoupil v platnost zákaz dovážet po moři ruskou ropu do EU, cenový strop se týká dodávek mířících do jiných zemí. Západní země se dlouhodobě snaží omezit příjmy ruského režimu a připravit jej o zdroje k financování války na Ukrajině. Skupina tvořená Spojenými státy, Kanadou, Japonskem, Británií, Francií, Itálií a Německem se začátkem září dohodla na tom, že znemožní přepravu ropy nad stanovenou maximální cenou.

lnv