VÝRAZY ROKU 2025

Matcha, skibidi i tajemný výraz 6 7. Podívejte se na jazykové trendy roku 2025

VÝRAZY ROKU 2025
Matcha, skibidi i tajemný výraz 6 7. Podívejte se na jazykové trendy roku 2025

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Slovy roku 2025 lze nazvat několik výrazů, které začaly v tomto roce hojně používat a vystihují aktuální jevy či trendy. Patří mezi ně výrazy matcha, parasociální, prompt, 67, rage bait či skibidi.

Matcha

- Tento japonský zelený čaj se v roce 2025 stal hvězdou wellness nápojů na sociálních sítích a v obchodech. Celosvětový úspěch čaje matcha, který se vyrábí ve formě prášku ze sušených a následně mletých listů, ještě znásobili uživatelé tik-toku a instagramu, vychvalující jeho aroma a účinky. Nápoj matcha latte se v tomto roce stal běžnou součásti nabídky ve větších či „trendovějších“ kavárnách.

- Výsledkem je prudce rostoucí poptávka po tomto čaji, která výrazně převýšila jeho produkci, což vedlo ke strmému nárůstu jeho ceny v Japonsku. Výroba čaje matcha přitom představuje dlouhý a pracný proces: Listy, nazývané tencha, se několik týdnů před sklizní pěstují ve stínu, poté se ručně sbírají, zbavují žilek a jemně drtí.

- K popularitě tohoto nápoje na sociálních sítích přispěla i jeho zářivě zelená barva a krémová textura, které jsou velmi fotogenické, a také skutečnost, že je celkově něčím novým a zajímavým.

Parasociální

- Toto slovo roku 2025 podle online slovníku Cambridge přesně odráží atmosféru současnosti. V parasociálním vztahu se nachází osoba, která navazuje vztahy s osobností, kterou nezná – s postavou z knihy, filmu nebo televizního seriálu, s celebritami, nebo dokonce s umělou inteligencí. Tento výraz je podle šéfredaktora slovníku Colina McIntoshe zajímavý i z jazykového hlediska: „Posunul se z akademického prostředí do každodenní mluvy, zejména na sociálních sítích. A současně vystihuje zeitgeist roku 2025, kdy fascinace celebritami a jejich životními styly dosahuje nových výšin,“ uvedl.

- Tento typ jednostranného vztahu analyzovali již v 50. letech 20. století sociologové z Chicagské univerzity, kteří popsali blízkost, kterou diváci pociťovali k osobnostem z televizní obrazovky. Nyní se tento pojem dostal do běžného jazyka, a to zejména jako popis vztahů navazovaných s influencery.

- Parasociální vztahy posílila v posledních letech interaktivnost sociálních médií, kde mohou uživatelé získat pocit, že jsou slavné osobnosti jejich kamarády. Často uváděným příkladem jsou komunity skalních fanoušků popových hvězd, například takzvaní swifties v případě americké zpěvačky Taylor Swiftové nebo harries jakožto oddaní příznivci britského zpěváka Harryho Stylese.

- Parasociální vztahy často působí velmi reálně: „Jsme sociální tvorové. Náš mozek se vyvinul k tomu, aby byl s jinými lidmi. Být v sociálním kontextu je naše výchozí nastavení. Společenské vazby vidíme všude, ať už jsou skutečné, nebo ne,“ vysvětluje profesorka experimentální sociální psychologie na Cambridgeské univerzitě Simone Schnallová.

Rage bait

- Za slovo roku 2025 označili lexikografové z Oxfordské univerzity také výraz „rage bait“ neboli návnada na vztek. Termín podle serveru BBC popisuje trend záměrně provokativních příspěvků na sociálních sítích, které vyvoláním negativních emocí zvyšují svůj dosah.

- Používání výrazu se podle týmu Oxford University Press (OUP), který vydává oxfordský slovník angličtiny, za posledních 12 měsíců ztrojnásobilo. „To, že slovo ‚rage bait‘ existuje a že jsme u něj zaznamenali tak dramatický nárůst, znamená, že jsme si stále více vědomi manipulačních taktik v on-line prostoru,“ uvedl Casper Grathwohl, prezident lexikografického oddělení OUP Oxford Languages.

Skibidi

- Toto absurdní slovo může znamenat skvělý nebo špatný, anebo může být použito bez skutečného významu jako vtip, a to zejména v mladší generaci dětí, narozených po roce 2010. Výraz pochází z animovaného webového seriálu vysílaného na YouTube a TikToku s názvem Skibidi Toilet, ve kterém vystupují lidské postavy, které vycházejí z toaletní mísy a vyjadřují se pouze slovem skibidi.

- Pro uživatele tohoto výrazu spočívá jeho hlavní přitažlivost v tom, že jej lze použít k vyjádření čehokoli, prostě pouze na zdůraznění myšlenky.

- Lexikografové zařadili skibidi do cambridgeského slovníku letos v létě. Do slovníku se dostalo také slovo delulu, což je slangové označení pro někoho, kdo je pošetilý nebo bláhový.

6 7

- Dalším dětským slangem, který se v roce 2025 šířil jako lavina, je výraz six seven. Nová hláška vznikla na TikToku a mladší generace dětí ji používají, kdykoliv učitel otočí učebnici na stránku 67, když do konce hodiny chybí šest nebo sedm minut, anebo prostě jen tak. Její užívání je v současnosti natolik rozšířené, že někteří učitelé v zahraničí už tuto frázi zakazují.

- Podle odborníků tato hláška jednoduše dětem pomáhá cítit se součástí skupiny: „Výrazy jako skibidi nebo novější six seven vnímám jako signály. Způsob, jak si mezi sebou budují pocit, že patří k sobě. Pro nás to často nedává smysl, ale pro ně ano, protože je to jejich společný vtip,“ uvedla třeba učitelka Monika z Prahy, která o fenoménu promluvila se serverem Aktuálně.cz.

- Fráze pochází z písně Doot Doot (6 7) od filadelfského rapera Skrilly. Trend se na TikToku prvně objevil jako hudební pozadí u videí s basketbalisty, kteří jsou vysocí šest stop a sedm palců, tedy dva metry. Virální senzací se pak stalo video jednoho z malých rozvášněných fanoušků na basketu, ve kterém nadšeně křičí „six seven“ a mává rukama nahoru a dolů. Lidé poté začali na TikTok přidávat vlastní videa a zanedlouho se z 6 7 stal nový fenomén, který přes společný nesmyslný vtip spojuje děti a teenagery po celém světě

Prompt

- Toto slovo se objevilo v rozhovorech v souvislosti s prudkým rozvojem umělé inteligence. Pochází z angličtiny a lze jej volně přeložit jako „výzva“ nebo „příkaz“. V kontextu technologie a umělé inteligence je to textová instrukce, kterou uživatel dává nástroji umělé inteligence (AI) s cílem získat od ní požadovaný výstup v podobě textu, zvuku, tabulky, obrázku či videa.

- Kvalita promptu přímo ovlivňuje kvalitu odpovědi, a proto je důležité, aby byl jasný a co nejkonkrétnější. AI používá prompt k pochopení kontextu a cíle daného uživatele. Na sociálních sítích proto existují odborníci na prompty, nazývaní „prompt engineers“, a online návody, jak psát co nejefektivnější prompty. Dobrý prompt byl měl zejména zabránit „halucinacím“, kdy AI poskytne nesprávnou nebo zavádějící odpověď, kterou prezentuje jako jistý fakt.

,

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.