DRAŽŠÍ LETENKY

„Velký zelený podvod EU“: Bývalý ředitel British Airways varuje před dražšími letenkami

DRAŽŠÍ LETENKY
„Velký zelený podvod EU“: Bývalý ředitel British Airways varuje před dražšími letenkami

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Willie Walsh, generální ředitel Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) varoval před nárůstem cen letenek. Za dražší leteckou dopravu podle něj může kombinace nízké poptávky a prudkého růstu cen udržitelného leteckého paliva (SAF). Na průmyslové konferenci v Novém Dillí mluvil Walsh o snahách Evropské Unie a Spojeného Království zavést politiku nulových emisí. Informoval o tom The Telegraph.

Pasažéři komerčních letů budou podle Walshe hradit náklady až ve výši téměř 3 miliardy dolarů (cca. 70 miliard Kč) ročně, protože EU a UK zavádějí politiku nulových emisí. Walsh, který byl dříve generálním ředitelem British Airways, označil pravidla nulových emisí, která jsou příčinou dodatečných nákladů, za „Velký zelený podvod EU,“ a uvedl, že Brusel byl „neúprosný ve svých návrzích“ na zintenzivnění opatření, která byla podle něj zcela neúčinná.

Podle asociace leteckých dopravců bude pořizovací cena SAF, jehož používání vyžadují nové směrnice o nulových emisích, letos o 1,2 miliardy dolarů dražší, než nákup tradičního leteckého paliva. Navíc výrobci jako Shell a Total údajně plánují účtovat leteckým společnostem dalších 1,7 miliardy dolarů ve formě tzv. poplatků za dodržování předpisů, protože nedodaly dopravcům palivo s alespoň 2% podílem SAF. Tento podíl přitom letos vyžaduje jak Británie, tak EU.

„Povinnost stanovená EU nijak nepřispěla ke zvýšení produkce a výrazně naopak pomohla dodavatelům paliv zvýšit své poplatky, což znamená vyšší náklady pro aerolinky. Udržitelná letecká paliva (SAF) nejsou k dispozici, ale dodavatele paliv to nezajímá. Budou sice čelit pokutám, ale náklady jednoduše přenášejí na letecké společnosti. Je to skandální. Dodavatelé účtují aerolinkám poplatky za dodržování pravidel, které oceňují SAF na dvojnásobek jeho tržní přirážky oproti běžnému leteckému palivu. To je nečekaný zisk přesahující 1 miliardu dolarů. Lidé budou tvrdit, že tyto povinnosti jsou pozitivní, protože stimulují výrobu. My o tom však žádné důkazy nevidíme. Zákazníci nakonec platí více,“ řekl Walsh na průmyslové konferenci v Novém Dillí.

SAF se vyrábí z použitých rostlinných olejů, tuků z potravinového odpadu, zemědělských zbytků nebo dokonce z odpadního dřeva. Na rozdíl od klasického kerosinu může mít SAF až o 80% nižší uhlíkovou stopu po dobu svého životního cyklu.

Pan Walsh se zdržel prohlášení, že dosažení nulových emisí do roku 2050, jak si stanovila za cíl EU, je nemožné. Varoval však, že bez výrazného zvýšení produkce SAF se tlak na letecké společnosti ještě zhorší, protože Spojené království a EU požadují, aby se používalo stále větší množství tohoto paliva.

IATA také snížila svůj finanční výhled pro letošní rok. Nyní očekává, že odvětví jako celek dosáhne zisku 36 miliard dolarů, což je o 600 milionů méně než v prosinci. Důvodem je podle organizace obchodní napětí a pokles důvěry spotřebitelů.

 

,

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

2. června 2025