Dálniční známky zase zdražují, Babišova vláda to chce zastavit. „Za více kilometrů si musíte připlatit“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Dálniční známky od nového roku znovu podraží. To je trnem v oku pro motoristy, ale i pro nově nastupující vládu Andreje Babiše (ANO), která chce s automatickým zdražováním skončit. To by mohlo být v rozporu s dosluhujícím resortem dopravy Martina Kupky (ODS), který naopak tvrdí, že zdražování je logické, protože se do ceny dálniční známky promítá i růst spotřebitelských cen, inflace a velikost dálniční sítě. „Platím za to, že mohu dálnici využívat. Čím více kilometrů mám k dispozici, tím více se tomu přizpůsobuje cena,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.
Ministerstvo dopravy oznámilo, že základní roční kupon zdraží o 130 korun na 2570 korun. Zvednou se i ceny kratších známek: měsíční bude stát 480 korun, desetidenní 300 a jednodenní 230 korun. Jde o druhé zdražení v krátkém sledu – ještě letos v březnu ceny rostly z 2300 na 2440 korun, píše se na oficiálním webu edalnice.cz.
Cena roční dálniční známky se od loňského ledna každoročně přepočítává podle inflace a meziročního nárůstu délky dálniční sítě. „Indexace cen dálničních známek zajišťuje stabilní cenu za užívání dálnic. Zohledňuje inflaci i velikost dálniční sítě,“ popisuje mluvčí Jemelka.
To potvrzuje i ministr Kupka. „Cena dálniční známky se zvyšuje podle inflace a jak velká dálniční síť je motoristům k dispozici. Půjde o navýšení o stovky milionů korun, řádově do jedné miliardy. To, že jsme nastavili tento mechanismus po vzoru Rakouska, ukazuje, že nejde o žádné populistické sliby, ale že reálně přinášíme do rozpočtu v jasné logice v platbě za službu vyšší objem peněz. Bez toho to totiž nejde, bez toho by si stát neporadil a zůstávali bychom v rozvoji infrastruktury sto let za opicemi,“ uvedl Kupka už dříve v pořadu Otázky Václava Moravce.
„Od 1. ledna 2025 se cena dálniční známky určuje na základě růstu spotřebitelských cen (inflace) k červnu předchozího roku v kombinaci s meziročním nárůstem délky dálniční sítě k témuž datu. Obě hodnoty se sečtou a výsledné procento se aplikuje na cenu roční známky z předchozího roku. Výsledná částka se zaokrouhluje na celé desetikoruny dolů. Od ceny roční dálniční známky se pak odvozuje cena známek měsíčních, desetidenních i jednodenních,“ uvedlo ministerstvo.
Také za mýto si dopravci od ledna připlatí, a to přibližně o jedno a půl procenta. Podle sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia vyšší mýto zdraží kamionovou dopravu. Příjmy z mýta i dálniční známky putují zpět do výstavby nebo oprav dálnic.
Na automatické zdražování upozornil i poslanec Martin Kolovratník (ANO). „Řidiči dnes doplácejí na automatické zdražování, které zavedla právě Fialova vláda s ministrem Kupkou. Každý rok inflace, každý rok nový koeficient, každý rok vyšší cena. A člověk vlastně ani neví, kolik si má příště připravit,“ uvedl Kolovratník na Facebooku. „A přesně tohle chceme ukončit. Žádné další automatické valorizace. Žádná překvapení. Jedna jasná, pevná cena – 2 570 korun.“
Formující se vládní koalice ANO, SPD a Motoristé to má i v programovém prohlášení. Tam stojí, že vláda chce zmrazit cenu dálničních známek i všech souvisejících poplatků pro osobní dopravu. Zároveň plánuje sjednotit podmínky pro elektromobily a auta se spalovacím motorem, což by znamenalo konec současných výjimek pro elektrovozidla.
Kabinet má podle dohody vést odborník nominovaný SPD a dopravu označuje za jednu ze svých hlavních priorit. Nová koalice chce mimo jiné: novelizovat zákon o provozu na pozemních komunikacích, zavést tzv. flotilové dálniční známky pro firmy, sjednotit systém veřejné dopravy a budovat přestupní terminály, regulovat taxislužby a přepravní platformy či přesunout část výnosů z městských radarů přímo do Státního fondu dopravní infrastruktury.
Dalším prostorem pro změny je i systém výjimek: dnes dálniční známky neplatí vůbec elektromobily a vodíková auta, plug-in hybridy mají čtvrtinovou sazbu a vozy na plyn platí zhruba polovinu. „Srovnáme podmínky pro elektromobily a klasická vozidla, včetně dálničních známek, a zmrazíme jejich cenu i související poplatky pro osobní dopravu. Zavedeme rovněž doplňkový režim flotilových dálničních známek,“ píše se v prohlášení. Současný systém, kdy cena známky automaticky roste podle inflace a délky dálniční sítě, tak může být jedním z prvních bodů, které nová vláda Andreje Babiše otevře.
Kolik si motoristé v roce 2026 připlatí?
A kolik si tuzemští motoristé příští rok připlatí? Celoroční dálniční známka zdraží o 130 korun na 2570 korun, měsíční platba se pro auta se spalovacím motorem zvýší o 20 korun na 480 Kč, desetidenní známka zdraží o deset korun na 300 Kč a jednodenní o dvacetikorunu na 230 Kč.
Auta na stlačený a zkapalněný zemní plyn a biometan mají poplatky za užívání dálnice zhruba poloviční. Celoroční známka pro tato auta zdražila o 60 Kč, od ledna za ni majitelé aut zaplatí 1280 Kč. Cena známek na kratší dobu se zvýší o deset korun na 240 Kč za měsíční, 150 Kč za deset dní a 110 Kč za jeden den.
2026 / 2570 Kč
2025 / 2440 Kč
2024 / 2300 Kč
2012 / 1500 Kč
2010 / 1200 Kč
2008 / 1000 Kč
2004 / 900 Kč
1998 / 800 Kč
1995 / 400 Kč
Majitelé plug-in hybridů, tedy dobíjitelných vozů s elektrickým i spalovacím motorem, mají cenu zhruba čtvrtinovou. Za roční známku zaplatí o 30 Kč více, tedy 640 Kč. Měsíční se zdraží o desetikorunu na 120 Kč. Za desetidenní a jednodenní známku majitelé plug-in hybridů zaplatí stejnou částku jako letos, tedy 70 a 50 Kč.
První úsek dálnice byl u nás otevřen v roce 1971, systém známek pak vznikl v roce 1995 s cenou 400 Kč ročně. Od té doby se cena postupně zvedla na současných 2570 Kč. Od příštího roku se v sazbách zohlední i nově otevřených 66 kilometrů dálnic. Do roku 2029 má přibýt dalších 264 kilometrů, takže ministerstvo očekává, že výnosy ze známek v roce 2026 vzrostou o zhruba miliardu – na celkových devět miliard korun. Peníze putují zpět do staveb a oprav dálnic.
Pokud bude nová vláda chtít indexaci zastavit, bude to poprvé po třiceti letech, kdy stát dobrovolně přeruší růst příjmů z dálničních poplatků. A zároveň to bude znamenat přehodnocení plánů na financování rozsáhlých staveb – od rozšíření D1 až po dokončení páteřní sítě plánované na rok 2033.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.