Klíčová pražská komunikace bude opět komplet uzavřena. A radnice se zlobí
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Rýsuje se další dopravní kolaps na jihozápadě Prahy? Podle dosavadních informací pražského magistrátu a Technické správy komunikací (TSK) to vypadá, že se - po letošní letní uzavírce - znovu uzavře Plzeňská ulice na Smíchově. „Technická správa komunikací chce od února 2026 uzavřít Plzeňskou ulici mezi Na Čečeličce a Prachnerovou na půl druhého roku úplně. Takový plán je pro Prahu 5 naprosto nepřijatelný a radnice se proti němu zásadně vymezuje,“ uvedla smíchovská radnice.
Praha 5 požaduje, aby byl po dobu rekonstrukce zachován provoz alespoň v jednom jízdním pruhu. Úplná uzavírka přichází v úvahu pouze během letních prázdnin, napsala radnice na sociálních sítích. „Kompletní uzavření Plzeňské by mělo zásadní negativní dopady na dopravní situaci na celém území městské části,“ prohlásil starosta Prahy 5 Lukáš Herold (ODS).
Dlouhodobě totiž chybí jakékoli alternativní dopravní propojení, které by bylo schopno dopravní zátěž Plzeňské částečně převzít – zejména Radlická radiála. Plzeňská ulice, která je už nyní velmi zatížená, se nachází v oblasti, kde probíhá celá řada dalších stavebních akcí. Opravy Holečkovy a Peroutkovy ulic, plánované rekonstrukce Jinonické nebo Strahovského tunelu a dalších komunikací už nyní ztěžují každodenní život obyvatel a komplikují dopravu.
Dále se plánují další zásahy v centru města, které mohou zpomalit průjezd Malou Stranou a Smetanovým nábřežím. Další kritikou je záměr magistrátu „zjednosměrnit“ Radlickou ulici v úseku mezi Plzeňskou a Ostrovského, což by vedlo k přetížení Malého smíchovského okruhu a zvýšenému provozu v rezidenčních ulicích Smíchova, zejména v ulicích Kováků a Stroupežnického.
Starosta Herold se obává, že to ještě zhorší dopravní podmínky, a to v ulicích, které už jsou nyní přetížené. „S ohledem tyto skutečnosti, které mají zásadní vliv na celkovou propustnost dopravní sítě na území městské části, nelze plánovanou úplnou uzavírku Plzeňské ulice podpořit,“ konstatoval starosta. Městská část proto k záměru ve čtvrtek zaujala nesouhlasné stanovisko.
Herold varoval před dopravním kolapsem už před letošní uzavírkou Plzeňské ulice. „Dlouhodobě odkládaná rekonstrukce způsobí naprostý dopravní kolaps v Praze 5. Nikdo nevyslyšel náš argument, že ve chvíli, kdy je zavřená Peroutkova, tedy další páteřní komunikace a možná objízdná trasa Plzeňské, a stejně tak se rekonstruuje Holečkova, běží některé ostatní projekty, nelze rozkopat ještě Plzeňskou,“ uvedl Herold pro Echo24 už v květnu.
Opravy trvaly celé letní prázdniny a skončily na konci srpna. Opravy Plzeňské byly podle magistrátu nezbytné kvůli nutné výměně plynového potrubí, jehož rekonstrukce byla odložena kvůli Barrandovskému mostu. Nový plynovod je navržen tak, aby vydržel 50–70 let a byl připraven i na transport vodíku či biometanu.
Letos plynaři opravili asi 600 metrů potrubí a příští rok plánují zbytek ze zhruba dvou kilometrů celkové délky. PPD chtěla rekonstrukci zahájit už dříve, ale kvůli zajištění objízdných tras pro rekonstrukci Barrandovského mostu musela počkat na její dokončení.
Jak to vypadá s výstavbou Radlické radiály?
Průtahy a otázky vzbuzuje i stavba Radlické radiály. Hlavní město Praha plánuje komunikaci z velké části zahloubit a schovat pod zem. „Úpravami staršího projektu se po veřejné diskusi podařilo dosáhnout moderního řešení, které odpovídá potřebám obyvatel města 21. století. Nechtěli jsme dopustit stejnou chybu, jaká se stala v minulosti v případě Magistrály, aby v Praze vznikla další silniční bariéra rozdělující celé městské části. Přepracovaný projekt tak ideově navazuje na plán zahloubení pokračování Městského okruhu z minulého volebního období. Nová Radlická radiála bude z velké části schována pod zem, díky čemuž lépe zacelíme území, získáme víc prostoru pro zeleň, omezíme hlučnost a umožníme další rozvoj území,“ uvedl radní pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Zásadních změn je v projektu hned několik. V oblasti Botanica bude nově komunikace vedena pod úrovní terénu a překryta mostními konstrukcemi. U stanice metra Nové Butovice byla zrušena estakáda, komunikace bude zahloubená a na klíčových místech zcela schovaná pod zem. Dojde také ke spojení tunelů Butovice a Jinonice. Podíl tunelových úseků na celkové délce stavby se tak po přepracování projektu zvýšil z 55 % na 71 %. Z celkové délky stavby 5,5 km budou nyní tunely tvořit 3,9 km.
Radlická radiála propojuje Pražský okruh a D5 na západním okraji města s Městských okruhem a Dobříšskou ulicí na Zlíchově. Je využívána vnitřní i vnější dopravou, po dokončení převezme část dopravních vztahů ze stávajících komunikací a napojí oblast Jihozápadního města včetně nových rozvojových oblastí na Městský okruh. V současnosti je v provozu úsek mezi Pražským okruhem a křižovatkou Bucharova ve Stodůlkách, označovaný jako Rozvadovská spojka, uvádí oficiální web Radlické radiály.
Jedna mimoúrovňová křižovatka bude u stanice metra Jinonice a druhá u starých Butovic v místě dnešní křižovatky Radlické a Novoveské ulice. V těchto místech se odchýlí od dosavadního trasování Radlické ulice a povede kolem autobusového terminálu a stanice metra Nové Butovice, kde má být další mimoúrovňová křižovatka, až k nynějšímu provizornímu zakončení prvního úseku.
Kritici poukazují na to, že Radlická radiála vlivem dopravní indukce přinese do města víc aut, zhorší dopravní kolony, přeplní Barrandovský most, sníží konkurenceschopnost MHD a přilehlým obytným oblastem zvětší hlukovou a emisní zátěž.
Podle smíchovské radnice výstavba nezačne dříve než v roce 2030, jelikož Praha nemá dostatek financí a Radlická radikála se nenachází v balíčku nejaktuálnějších dopravních projektů. „Radiála po zhotovení přinese výraznou úlevu obyvatelům dotčeného území. Stěžejním kladem celého projektu pro Prahu 5 má být hlavně pokles dopravního zatížení v ulicích Radlická a Plzeňská. Projekt sice nakonec bude stát 35 miliard korun, ale za tyto peníze vznikne více tunelů tak, aby zklidnění okolí od dopravy bylo opravdu zásadní a znatelné,“ uzavírá Praha 5.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.