Praha zdražila jízdné jen pro turisty. „Léčí zlomeninu náplastí,“ kritizuje Praha Sobě
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pražští radní dnes rozhodli, že příští rok stoupnou ceny jednorázových jízdenek za MHD. Vzhledem k tomu, že Praha patří mezi ty levnější evropské metropole, co se veřejné dopravy týče, nesetkal se tento krok s příliš velkou kritikou. Rozpory ale vyvolává zdražení pouze jednorázových jízdenek, které jsou určené především turistům. Ceny ročních kuponů totiž zůstávají neměnné. Praha argumentuje tím, že se inspirovala Německem a zdražuje lístky právě turistům, kteří mají silnější kupní sílu než Češi.
Radní dnes schválili zdražení jízdenek v pražské MHD spolu s delší dobou připravovaným materiálem o navýšení cen jízdného mezi Prahou a Středočeským krajem. Ten původně pražskou MHD nezahrnoval, městská rada však z popudu radního pro finance Zdeňka Kováříka (ODS) hlasy Spolu a STAN zdražení schválila i pro metropoli, ale jen pro jednorázové jízdenky, nikoliv časové kupony. Piráti byli proti.
Od ledna tak půlhodinová jízdenka v metropoli zdraží z nynějších 30 na 39 korun, v případě nákupu přes aplikaci Lítačka na 36 korun. U 90minutové jízdenky bude cena namísto nynějších 40 nově 50 korun, v Lítačce 46 korun. Zvedne se i cena SMS jízdenek, a to ze 31 na 42 korun u půlhodinové a ze 42 na 55 u 90minutové. Vedle toho podraží také jízdenky na 24 a 72 hodin.
Na zdražování upozornil i bývalý ministr Miroslav Kalousek. Ten uvedl, že náklady jako jsou mzdy, energie, služby, apod. letí nahoru prakticky všude. „Praha má neuvěřitelně levné celoroční jízdné pro své občany (to nemá s opravdovou cenou nic společného, to je jen manipulační poplatek). Za takové situace je tento krok zcela správný a bránit mu je čistý populismus,“ prohlásil na síti X.
Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda zase poukazuje na to, že se pražští radní a zastupitelé ze Spolu a STAN inspirovali v Německu. Upozornil, že zdražování se týká především turistů, kteří vykazují vyšší kupní sílu. „Tito turisté si za jízdenku klidně připlatí. Jsou zvyklí ze své domoviny… Nelze tedy předpokládat, že by se snížila turistická atraktivita české metropole,“ napsal ekonom Kovanda.
Cena ročního kuponu zůstává na úrovni 3650 korun. „To je podle klíčových měřítek extrémně nízká cena. Její extrémní láci umožňuje právě i to, že zdražují jednorázové jízdenky. Výnos z nich tak může roční kupony dotovat. Z velké míry tak cizinci ze zemí s vyšší kupní sílou tak budou dotovat jízdné Čechům – alespoň tedy těm, kteří pražskou MHD využívají frekventovaně,“ uvedl Kovanda.
Ekonom zároveň dodal, že kdyby se kupon zdražoval podle inflačního měřítka, tak by v roce 2026 stál kolem 8 300 korun. Pokud bychom do výsledné ceny započítali i růst spojů a další zdražování, tak by se cena pohybovala nad úrovní 12 tisíc korun. Nejdražší roční kupon mají v Kodani (přes 50 tisíc korun), následuje Amsterdamu (více než 38 tisíc korun), Paříž (přes 31 tisíc korun), Helsinky (přes 25 tisíc korun), Stockholm (přes 24 tisíc korun), apod.
Naopak po Praze už je pouze Lucemburk. Tam je městská doprava zcela zdarma od roku 2020. Mezi dalšími levnými evropskými metropolemi je ale například bulharská Sofie (4 672 korun), Budapešť (5 700 korun) nebo Řím (6 250 korun).
Opozice i magistrát souhlasí. Zdražovat se mělo i více, prohlásil Scheinherr
Na zdražování se vzácně shodli i zástupci magistrátu i opozice. Podle předsedy pražské buňky hnutí ANO a zastupitele Ondřeje Prokopa se zdražení bude týkat hlavně turistů a navíc bude motivovat lidi k nákupu časových kuponů. Šéf Prahy Sobě Adam Scheinherr pak uvedl, že je to naopak málo a město by mělo zdražit i dlouhodobé časové jízdenky.
Podobně se vyjádřil šéf klubu zastupitelů ANO Patrik Nacher. „Zdražení jednorázových jízdenek může vyústit i v to, že to někoho přiměje, aby si koupil časový kupon,“ řekl. Zdůraznil pak i to, že celou situaci považuje za důkaz nekompetentnosti náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), který má dopravu v gesci, a přesto rada odhlasovala verzi materiálu, se kterou nesouhlasí. „Znamená to vlastně, že ho nikdo nebere vážně ani v té jeho kompetenci,“ řekl Nacher.
Scheinherr by šel ještě dál a zdražil by i časové kupony, protože současná cena 3650 korun za roční kupon je podle něj dlouhodobě neudržitelná. „Myslet si, že malé zdražení jednorázových jízdenek problém vyřeší, je jako zalepit otevřenou zlomeninu náplastí,“ uvedl. Dodal, že dnešní předplatné kupony MHD jsou levnější, než byly před 25 lety, a udržovat tuto cenu bez ohledu na inflaci je nezodpovědné, protože chybějící peníze se pak projeví jinde. „Dříve či později se to městu vrátí jako bumerang a doplatí na to buď rozpočet, nebo kvalita dopravy. Finanční perpetuum mobile neexistuje,“ sdělil.
Proti návrhu se jako jediní postavili koaliční Piráti, kteří pro něj na dnešním jednání rady nehlasovali. Předseda klubu pirátských zastupitelů Daniel Mazur uvedl, že město MHD dotuje, protože z ní má výhody, a není správné zvyšováním cen lidi od cestování veřejnou dopravou odrazovat. Zmínil také, že dopravu je nutné řešit komplexně a koaliční partneři Pirátům blokují návrhy například na zdražení parkovného nebo zpoplatnění vjezdu aut na Smetanovo nábřeží a Malou Stranu.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.