STÁTNÍ ROZPOČET 2026

Macinka chce vyrovnaný rozpočet do čtyř let. To je samozřejmě nesmysl, říká Babiš

STÁTNÍ ROZPOČET 2026
Macinka chce vyrovnaný rozpočet do čtyř let. To je samozřejmě nesmysl, říká Babiš

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Reálný navržený deficit rozpočtu na příští rok je 324 miliard, nikoliv 286. Uvedl to místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček s tím, že na vině je „jeden z největších průšvihů“ za poslední dobu, tedy chybějících zhruba 38 miliard korun v rozpočtu ministerstva dopravy. Dodal, že poslední rozpočet z dílny končícího ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) bude nutné v následujících týdnech zrevidovat, podle Aleny Schillerové není pravděpodobné, že by se navržený deficit snižoval. Šéf Motoristů sobě Petr Macinka ale uvedl, že je třeba nastavit trend k vyrovnanému rozpočtu ideálně na konci nastávajícího volebního období. To je podle šéfa hnutí ANO Andreje Babiše nesmysl.

Karel Havlíček v pořadu Otázky Václava Moravce uvedl, že reálný deficit navrženého rozpočtu na příští rok není 286, ale 324 miliard. Podle něj bude naprosto zásadní v následujících týdnech rozpočet upravit. „Když započítám ten nehorázný švindl, který udělal krátce před volbami pan ministr Stanjura s panem ministrem Kupkou, kdy ořízli dopravu o 38 miliard a ŘSD a Správa železnic nemohou podepisovat smlouvy. Je to ověřitelné, já jsem seděl na té dozorčí radě. Oni řekli, že to vyřeší do 30. září, nevyřešili nic a doprava je teď v totální pasti,“ uvedl Havlíček.

Deník Echo24 již informoval o tom, že oproti původnímu srpnovému návrhu došlo v resortu dopravy sice k nárůstu o 22 miliard, nicméně ministr dopravy Martin Kupka (ODS) avizoval, že by potřeboval ještě 38 miliard navíc. Ministr Stanjura se následně snažil vysvětlit, že Kupka nic takového neříkal. Ministr dopravy následně pro Echo24 navýšení o 22 miliard přivítal, že mu chybí dalších 38 miliard ale nekomentoval.

Zmiňovaných 38 miliard podle Havlíčka opravdu resortu dopravy chybí. „To je prostě jasná věc a je to jeden z největších průšvihů za poslední dobu. Doprava je v kritickém stavu a oni nemohou podepisovat. Bude potřeba detailně projít rozpočet, to nebude otázka jednoho dne. Musíme se podívat, kde na to vzít, můžeme využít PPP projekty, úvěry, najít kapitoly, kde můžeme nějaké peníze stáhnout. Vůbec ale nechápu, jak si tohle mohli pánové Stanjura a Kupka dovolit,“ dodal Havlíček s tím, že Kupka se k nedostatku peněz na dopravu nevyjadřoval, protože věděl, že je to velmi špatné.

Havlíček dodal, že vládě Petra Fialy (ODS) nejvíce vyčítá růst zadlužení státu. „Dva roky rostlo s námi za covidu, to uznávám, protože jsme nehodili nikoho přes palubu. Ale vy jste říkali, že s tím zatočíte, a nezatočili. Přitom jste zabili hospodářský růst, minulý rok jste měli růst jedno procento,“ dodal Havlíček.

Pravděpodobná ministryně financí Alena Schillerová pro Echo24 řekla, že rozpočet čeká zásadní přepracování. „Protože podle něj není možné hospodařit. Vzhledem k tomu, že by znamenal například úplné zastavení dopravních investic, s nižším schodkem s nejvyšší pravděpodobností počítat nelze. Co se týče termínů, vše se bude odvíjet od ustavení nové vlády, které je nyní prioritou číslo jedna. Vyhnout se rozpočtovému provizoriu, i vzhledem k nízké kvalitě rozpočtu končícího ministra, je velmi nepravděpodobné,“ řekla pro Echo24 Schillerová.

Šéf Motoristů Petr Macinka v OVM uvedl, že schodek rozpočtu je potřeba snížit. „V tomto se určitě s hnutím ANO shodneme. Já jsem rád, že slyším z hnutí ANO, že je potřeba ho revidovat a je třeba ho revidovat proto, že má brutální deficit 286 miliard korun,“ řekl Macinka. To nicméně odporuje pozdějšímu vyjádření Schillerové.

„Myslím, že zodpovědná vláda by měla konečně po sedmi letech brutálního zadlužování nastavit nějaký kurz, který povede k vyrovnanému rozpočtu. My víme, že to nejde udělat mávnutím kouzelného proutku za jeden rok. Je třeba mít nastaven nějaký harmonogram, jehož výsledkem bude jednoho dne vyrovnaný rozpočet,“ dodal Macinka.

Na dotaz, zda je podle něj možné mít na konci nastávajícího volebního období vyrovnaný rozpočet, Macinka řekl, že realistické to určitě je. „Musí se akorát chtít. Uvidíme, jestli ten harmonogram bude za tři roky, nebo pět let, ale musí se nastavit ten trend. Stát si musí přehodnotit své priority. Když máte priorit hodně, znamená to, že nemáte prioritu žádnou. My chceme hledat úspory na výdajové stránce, nikoliv zvedat daně, protože stát má peněz víc než dost,“ řekl Macinka s tím, že se mu více líbila původní dubnová predikce ministerstva financí, která podle něj hovořila o zhruba 225 miliardách, což je sice také obrovské číslo, ale menší než 286. „Včerejší dluhy jsou dnešní inflace a dnešní dluhy jsou zítřejší vysoké daně,“ dodal Macinka.

Šéf ANO Andrej Babiš v rozhovoru pro iDnes.cz uvedl, že je vyrovnaný rozpočet do čtyř let „samozřejmě nesmysl“. „Protože my potřebujeme investovat. Máme tady Dukovany, chceme investovat do dopravní infrastruktury. To se nesmíme zastavit. Pro nás je důležité procento zadlužování vůči HDP. My, když jsme předávali vládu, tak jsme byli šestá nejméně zadlužená země. Teď jsme devátí a pětikoalice přitom ještě podváděla s rozpočtem, který budeme muset přepracovat,“ uvedl Babiš.

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

6. října 2025