Trh ojetin roste. Češi kupují dražší a novější auta, pozor ale na tachometry
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Český trh s ojetými vozy se k závěru roku nese ve znamení dvou protichůdných trendů. Na jedné straně se rychle zvyšuje zájem o dražší a novější ojetiny, na straně druhé pokračují problémy s transparentností, dovozem starších aut a falšováním tachometrů. Vyplývá to z několika aktuálních analýz skupiny AURES Holdings, společnosti carVertical i Svazu dovozců automobilů.
Podle AURES Holdings se během pěti let téměř zdvojnásobil počet ojetin prodaných za cenu nad 400 tisíc korun. Jejich podíl na trhu stoupl z 14,7 na 27,3 procenta. Nejrychleji rostou vozy v ceně nad milion korun, kterých se letos za deset měsíců prodalo téměř 29 tisíc, což je 2,35krát více než v roce 2021. V této kategorii už přes 51 procent prodejů tvoří SUV.
„Je tedy zřejmé, že zákazníci jsou ochotni si připlatit za lépe vybavená a mladší auta. Jedná se o dlouhodobý trend, který odráží zvyšující se životní úroveň českých domácností. Dalším faktorem je stoupající obliba SUV,“ uvedl generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
Nejprodávanějšími modely dražších ojetin zůstávají Škoda Octavia do 600 tisíc korun a Škoda Kodiaq ve vyšších cenách. U vozů nad 800 tisíc korun tvoří více než 90 procent prodejů automaty.
Ceny ojetin dál rostou a trh míří k rekordnímu podzimu
Průměrná cena ojetého vozu v říjnu vystoupala na 311 800 Kč, nejvýše za posledních deset let. I díky silné podzimní poptávce vzrostl počet prodaných aut meziměsíčně o desetinu na 78 047 vozů.
„Každoročně dochází k redukci modelových řad ve prospěch větších a dražších SUV, hybridů a elektromobilů. Když lidé nakupují nová auta výrazně dráž než v minulosti, prodávají je pak také o dost dráž jako ojetá,“ uvedl Vaněček s tím, že další růst cen očekává i v listopadu a prosinci.
Dovoz roste, přibývá i luxusních a elektrických ojetin
Za prvních deset měsíců letošního roku se do Česka dovezlo 124 854 ojetin, o 4,4 procenta více než loni. Trendem je růst dovozů elektromobilů – v říjnu jich bylo registrováno 933, což je meziročně o 120 procent více. Češi si zároveň letos dovezli i 118 ojetých ferrari či 70 lamborghini.
Podle generální ředitelky AURES Karolíny Topolové má trend výrazný dopad na kvalitu vozového parku: „Přes 49 procent dovezených aut je starších deseti let, což může znamenat jejich horší technický stav nebo stočené kilometry.“
Stočené kilometry a zatajené škody: Česko padá v žebříčku důvěryhodnosti
Analýza carVertical ukazuje, že český trh zůstává zatížený vysokým rizikem podvodů. V indexu transparentnosti mezi 25 evropskými zeměmi se Česká republika propadla z 14. na 15. místo.
V tuzemsku mělo letos stočený tachometr 3,9 % z kontrolovaných automobilů, průměrně o 89 000 kilometrů. Podle Matase Buzelise z carVertical je motivace pachatelů jasná: „Vozidla s vysokým počtem najetých kilometrů se hůř prodávají, a proto nepoctiví prodejci stáčejí tachometr, aby bylo vozidlo atraktivnější a oni měli vyšší zisk.“
Až 49,6 procenta prověřovaných aut bylo do Česka dovezených. Importovaná vozidla zároveň častěji nesou záznam o poškození – celkem 54 procent vozů mělo letos podle studie nějakou evidovanou škodu, nejčastěji v hodnotě kolem 3 200 eur.
Elektromobily se i u ojetin začínají prosazovat především ve vyšších cenových kategoriích. V segmentech nad 600 tisíc tvoří 5 až 7 procent prodejů. Letos si Češi dovezli 7112 ojetých elektromobilů.
Podíl elektromobilů na celkovém vozovém parku v Česku už přesáhl 54 tisíc aut, tedy zhruba 0,8 procenta. Rychle roste také dobíjecí infrastruktura – počet stanic se zvýšil o desetinu na 7756, rychlonabíječky se téměř zdvojnásobily.
Nálada kupujících: mladší auta, diesely a automaty
Z dat AURES i carVertical vyplývá, že diesely stále tvoří přibližně polovinu prodejů napříč cenami, podíl benzínových motorů a alternativních pohonů je relativně stabilní. Od 400 tisíc korun výš už převažují automaty, průměrný nájezd ojetin se drží okolo 160 000 km a průměrné stáří dovezeného vozu je 10,5 roku.
Růst cen ojetin, zvyšující se podíl prémiových SUV a rozšiřování nabídky elektrických vozů budou podle odborníků pokračovat. Zároveň však roste i riziko, že se na trhu bude objevovat více starších dovozů se stočenými kilometry či zatajenými škodami.
„Čím víc automobilů země dováží a čím těžší je ekonomická situace, tím vyšší je riziko podvodů s najetými kilometry a zatajování škod,“ upozorňuje Buzelis.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.