PODVODY PO TELEFONU

Nový trik. Podvodníci nabádají seniory, aby odevzdali úspory do automatů na bitcoiny

PODVODY PO TELEFONU
Nový trik. Podvodníci nabádají seniory, aby odevzdali úspory do automatů na bitcoiny

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Policisté varují před podvodnými telefonáty, kdy se pachatelé snaží z lidí vylákat peníze pod záminkou ohrožení úspor. Pražští kriminalisté museli v polovině srpna řešit dva případy, v obou se podvodníci seniorům pokusili odcizit statisíce korun. O případech dnes v tiskové zprávě informoval mluvčí pražských policistů Richard Hrdina.

V obou případech podle mluvčího podvodníci postupovali obdobně. „V prvním případě se neznámý muž vydával za pracovníka bezpečnostního oddělení bankovního ústavu a tvrdil, že se na jméno poškozené někdo snažil sjednat bankovní půjčku,“ popsal Hrdina. Během rozhovoru muž starší ženu zmanipuloval natolik, že z účtu vybrala přes 600 000 korun a odnesla je k domluvenému bankomatu na bitcoiny.

Když začala peníze do automatu vkládat, všiml si jí kolemjdoucí, který ženu varoval, že se ji muž na telefonu pravděpodobně snaží okrást. „Pohotový muž pak ihned zavolal na linku 158 a v jejím dalším vkládání jí naštěstí zabránil,“ uvedl mluvčí.

Žena do automatu vložila přes 300 000 korun. „Ke spolupráci k případu byl ihned přizván vedoucí odboru analytiky a kyberkriminality krajského ředitelství, který poškozené pomohl reklamovat vklad u provozovatele a pokusil se tím zachránit alespoň nějaké vložené peníze,“ doplnil mluvčí.

Ve druhém případě se obětí podvodu stal jednasedmdesátiletý muž, i jeho stejným způsobem podvodníci přesvědčili, aby peníze ze svého účtu vložil do automatu na bitcoiny. „K usnadnění vkladu hotovosti posílal domnělý bankéř QR kódy do whatsappu, jejichž přiložením ke čtečce nemusel poškozený již zadávat žádné další údaje,“ uvedl Hrdina.

Také v tomto případě zasáhl náhodný muž, který si jednání seniora všiml a v dalších vkladech mu zabránil. Část úspor se policii podařilo zachránit, dodal Hrdina.

Mluvčí upozornil, že obětí podvodů se stávají i mnohem mladší lidé než ve zmíněných případech. „Podvodníci mají velmi sofistikované a přesvědčivé postupy a jsou velmi dobře jazykově vybaveni. Žádná z bankovních institucí ale tento postup nemá a vždy to řeší s klientem přímo na pobočce“, vysvětlil Hrdina. Podobné telefonáty jsou podle něj téměř vždy podvodné, pachatelé v nich zneužívají důvěřivosti a strachu poškozených.

„Nikdy nepředávejte své citlivé osobní údaje, čísla účtů a platebních karet někomu cizímu a v žádném případě nevkládejte své úspory do podobných zařízení na základě telefonního rozhovoru. Je důležité, abyste o tomto problému informovali všechny své známé, protože pokud to bude každý vědět, k žádným dalším podvodům takovýmto způsobem nemusí docházet,“ uzavřel mluvčí.

,