Výpisky z deníků, časopisů a knih

Nikdo by neměl trpět

Výpisky z deníků, časopisů a knih
Nikdo by neměl trpět

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Jedním z nejnechutnějších žánrů protiizraelské propagandy se staly záběry srdceryvných scén zkázy a utrpení, jež Izraelci páchají v Gaze, u nichž však po bližším ohledání vyjde najevo, že jde o fotografie ze Sýrie. Propagandisté využívají toho, že ten konflikt je širším světem víceméně zapomenutý. Oni na něj sice nezapomněli, ale tam páchá zvěrstva Asad a ten je Putinův, ne americký, takže je to v pořádku. Chtějí po vás, abyste byli dojati utrpením, jež je jim samotným zcela lhostejné.

Na ty, kteří chtějí provozovat propagandu bez tohoto morálního problému, řekněme propagandu s vyšším ESG ratingem, cílí známá IT firma Adobe. Její fotobanka Adobe Stock nabízí fotorealisticky vyhlížející ilustrace bojů v Gaze vytvořené umělou inteligencí. „Například první obrázek, který se vám ukáže, když hledáte Palestinu, je fotorealistické zobrazení dopadu rakety na město s popiskem ,Konflikt Izraele s Palestinou generativní AI‘“: popisuje to jeden australský zpravodajský web. „Další obrázky ukazují protesty, boje ve městě, a dokonce děti prchající před výbuchem bomby – a nic z toho není skutečné.“ Firma Adobe nereagovala na žádost o vyjádření.

V monitoringu dění na poli AI pokračujeme méně stresující zprávou. Deník New York Post referoval o španělské instagramové influencerce jménem Aitana, která na webu Fanvue (obdobě OnlyFans) a za reklamu vydělává až 11 tisíc dolarů měsíčně. Jenže není skutečná, jde o statické obrázky generované umělou inteligencí a Photoshopem. „Udělali jsme to, abychom mohli víc vydělávat a nezáviseli na dalších lidech, kteří mají svá ega a mánie nebo jen chtějí vydělat spoustu peněz pózováním,“ vysvětluje její tvůrce Rubén Cruz. Takže potenciální modelky sice ostrouhají, ale Cruz zas zdůrazňuje, že i menší firmy si teď budou moci dovolit reklamní kampaně, jaké dřív nemohly.

Neexistující Aitana žije v Barceloně, baví ji móda a počítačové hry a je narozena ve znamení Štíra. Cruz tvrdí, že fanoušci jsou tak spokojeni. Prý si s ní dokonce jeden známý latinskoamerický herec v osobním vzkazu snažil domluvit schůzku. Znalci jistě upozorní, že jejích 223 tisíc sledovatelů na Instagramu není tak mnoho a že Aitana není první ani jediná.

V jiném případě to fanouškům, když na to přišli, vadilo. Nešlo ovšem o modeling, ale svět programování. Jak popsal ve svém newsletteru počítačový expert Gergely Orosz, narazil na oznámení o vývojářské (on-line) konferenci, kde byl účastnický poplatek docela drahý, a zaujalo ho, že mezi řečníky byla vedle známých jmen uvedena i jistá Anna Boyko, o níž nikdy neslyšel. A taky nějaká Natalie StadlerAlina Prokhoda. Pracovaly ve známých firmách jako Coinbase nebo Meta. Jenže tam je neznali. Abychom to zkrátili, vše nasvědčuje tomu, že organizátor si je vymyslel, aby zvýšil diverzitu konferenčních panelů. Některá známá jména se totiž konference odmítala zúčastnit, pokud nebude mezi vystupujícími víc žen.

Lze si představit i jiné varianty nahrazení skutečných žen virtuálními. Pamatujete na kampaň Komerční banky v roce 2021, kdy si banka najala instagramovou influencerku Lucii Zelinkovou, aby lidi přesvědčovala, že by kvůli klimatu měli přestat jíst kapry? Pořádně to schytala, lidé se k ní na sítích chovali nepěkně, musel to být traumatizující zážitek. Přitom jen říkala to, za co jí zaplatili. Za to by nikdo neměl trpět. Proč si nenajmout na podobnou práci AI modelku? U té by se traumata řešit nemusela. Anebo by se vymodelovalo její fňukání, pokud by si to diváci přáli.

Anebo poslední otřes na naší mediální scéně, nedobrovolný odchod Lindy Bartošové z pořadu Spotlight. Jak uvedl šéfredaktor, Bartošová „přinášela důležitá témata ze společnosti i politiky, která jsou mnohdy na okraji mediálního zájmu“, třeba jako první česká moderátorka veřejně oznámila svá osobní zájmena anebo přiznala, že její problém je v tom, že je krásná. Někteří internetoví trollové to nedokázali přijmout, stala se terčem šikany. Vytrpěla si tolik jako málokdo, psali její zastánci. Nahradí ji nakladatelství Economia umělou inteligencí? Žádný živý člověk by takhle trpět neměl.