RECYKLACE U AUTOMOBILŮ

Na automobilky se řítí další směrnice EU, která prodraží výrobu

RECYKLACE U AUTOMOBILŮ
Na automobilky se řítí další směrnice EU, která prodraží výrobu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V době, kdy se automobilky ozývají proti ekologickým regulacím a konci spalovacích motorů kvůli drakonickým ekonomickým dopadům, se blíží další regulace, která jim prodraží výrobu. A to nutnost povinně využívat recykláty při výrobě a přispívat na ekologickou likvidaci automobilů po konci jejich životnosti. Nově by také automobilky měly vyrábět více dílů tak, aby byly snadno vyměnitelné.

Nová směrnice vychází ze snah cirkulární ekonomiky a Zeleného údělu. „Parlament podporuje oběhové hospodářství v automobilovém odvětví. Posilujeme bezpečnost zdrojů, chráníme životní prostředí a zajišťujeme udržitelnost,“ uvedl jeden ze zpravodajů návrhu Jens Gieseke.

V rámci návrhu budou mít automobilky povinnost do 6 let od vstupu v platnost v nových vozidlech prodávaných v EU minimálně 20 % využívat recyklovaných materiálů a do 10 let pak 25 %. Výjimka bude platit pro vozy historické, vozy IZS či armádní vozidla.

Mezi další nové povinnosti má patřit zajištění, aby ty části automobilu, u kterých to bude technicky možné, byly vyměnitelné. Směrnice mezi komponenty k výměně vyjmenovává například převodovky, elektroniku ve vozidle či baterie.

Automobilky budou mít také povinnost se finančně podílet na ekologické likvidaci vozidel po konci jejich životnosti. Systém příspěvků by měl být celoevropský. Komise uvádí, že ročně se v EU prodá skoro 12,5 milionu vozidel a 6,5 jich ročně dosáhne konce životnosti.

„Evropská komise přišla s návrhem, který byl zcela špatný. Dokázala, že je hrobařem evropského autoprůmyslu,“ řekl českým novinářům ve Štrasburku europoslanec Alexandr Vondra (ODS) z frakce ECR. „Socialisticko-zelené regulace a šílené ambiciózní návrhy na recyklaci, které by zase jenom zdražily auta a poslaly průmysl do kytek, se nám ale podařilo významně omezit a zároveň se nám podařilo ochránit práva majitelů automobilů,“ dodal Vondra, který je stínovým zpravodajem návrhu. Podle Vondry se podařilo prosadit delší časový horizont změn či možnost, aby díly mohly kromě autorizovaných servisů provádět i nezávislé servisy.

Podle automobilek je větší cirkularita a větší využívání recyklátů krok správným směrem. Varují však před zvýšenými náklady. „Oběhovou ekonomiku vnímáme jako krok, který může posílit udržitelnost i soběstačnost evropského trhu. Zavádění cirkulárních principů ovšem přinese vyšší nároky jak na výrobce, tak na dodavatele, a to jak z pohledu administrativy, výroby, tak z pohledu nákladů. Zároveň ale otevírá prostor pro inovace a efektivnější využití zdrojů, " uvedla mluvčí automobilky Hyundai Barbora Hermanová.

Před zvýšenými náklady varuje i prezident České asociace odpadového hospodářství Petr Havelka. "Výrobci aut budou mít kvůli EU další balík mnoha nových povinností. A samozřejmě, že to vyráběná auta zdraží. Lidé to budou mít opět dražší. Přitom už nyní automobilky v dobrovolné rovině řadu let využívají recyklovatelné materiály, jako jsou například PET lahve a další druhy vhodných odpadních plastů. Vyrábí se z nich řada dílů do aut. Míra zastoupení recyklovaných komodit narůstá. V dobrovolné rovině to tedy funguje. Obávám se však, že ve chvíli, kdy danou věc nařízením stanovíte jako povinnost v celé EU, může nastat řada komplikací a původně dobrý záměr může skončit jinak," uvedl Havelka.

Automobilky už nyní některé součásti z recyklátů vyrábí. "Například náš nošovický model KONA Electric využívá recyklovatelné a ekologické materiály. Čalounění a koberce obsahují recyklované PET příze, ekologické kůže mají nízký obsah chromu a úpletové tkaniny připomínají semiš. Všechny naše vozy disponují certifikáty o recyklovatelnosti jednotlivých modelů," uvedla Hermanová.

Automobilka Škoda uvedla, že se na větší cirkularitu svých vozidel připravuje dlouhodobě, ocenila však zmírnění původních požadavků. "Věříme, že se v rámci trialogu podaří nastavit pravidla tak, aby podpořila větší využití recyklovaných materiálů a design vozů s ohledem na konec životního cyklu. Jsme rádi, že se díky diskuzím s českými europoslanci i českou vládou podařilo upravit některé sporné pasáže a nerealistické cíle v oblasti plastových recyklátů, snížení administrativy a další," uvedla mluvčí Škoda Auto Kateřina Boukalová.

Směrnice se připravovala dlouhodobě. Nynější verze, kterou schválilo 431 europoslanců, jde do takzvaného trialogu Evropské komisi a Radě, následně finální verzi bude ještě schvalovat Evropský parlament. 

max

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

20. září 2025