Kupka: Nutit půjčovny kupovat jen elektrická auta by bylo hloupé a škodlivé. Zareagujeme ostře
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Prvotní návrh Evropské komise, který by po roce 2030 zakázal půjčovnám aut nakupovat jiná než elektrická vozidla, je nesmyslný a šlo by o další hloupou a škodlivou regulaci. Pro Echo24 to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Pokud by to Komise myslela vážně, bude podle něj Česko reagovat velmi ostře. Návrh už odmítl německý kancléř Friedrich Merz, což je podle Kupky dobrá zpráva.
Deník Echo24 informoval o draftu návrhu, který by zakázal autopůjčovnám a velkým firmám od roku 2030 pořizovat neelektrické automobily do svých vozových parků. Proti návrhu se již podle agentury Reuters ostře vymezil německý kancléř Friedrich Merz. Podle něj návrh „zcela opomíjí současné společné potřeby, které v Evropě máme“. Poznamenal, že automobilový průmysl je jedním z klíčových odvětví regionu.
„Nesmíme dopustit, aby byl zničen tím, že se zaměříme na technologie, které nemusí být k danému datu dostatečně připraveny pro trh, aby se člověk mohl spoléhat výhradně na tuto jedinou technologii,“ řekl Merz novinářům. „Proto se stavíme proti tak rigidním specifikacím. Evropa není dostatečně otevřená, není dostatečně rychlá, není dostatečně dynamická – a já to chci pomoci změnit,“ dodal s tím, Německo má podle něj právo pomáhat formulovat strategický výhled EU, vzhledem k tomu, že financuje čtvrtinu rozpočtu bloku.
Český ministr dopravy Martin Kupka pro Echo24 řekl, že se o draftu dozvěděl dnes, tedy v úterý. „Byl by to nesmysl a další hloupá škodlivá regulace. Pokud by to Komise myslela vážně, budeme reagovat velmi ostře a stejně jako u Eura 7 nebo u pokut pro automobilky, takovému kroku zabráníme,“ řekl Kupka.
Že se Merz proti návrhu ohradil, ho těší. „Prvního spojence budeme mít podle vyjádření kancléře Merze v Německu. To je na druhou stranu dobrá zpráva. V minulosti jsme museli hledat silné spojence jinde,“ dodal ministr.
Vlivný český europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) na síti X uvedl, že Evropská komise tuto věc vskutku navrhuje. „Činí to proto, že má zato, že to je souladu s mandátem od zemi a EP a dohodnutých cílů. Jde toliko o návrh, který projednají zástupci států a EP. Jen pouze pokud návrh odsouhlasí, respektive upraví, vstoupí v platnost,“ poukázal Niedermayer na legislativní proces EU.
Změna by podle německého deníku Bild, který zprávu přinesl, ovlivnila 60 procent trhu s novými automobily. Na soukromé zákazníky totiž připadá pouze zbývajících 40 procent. Plán by tak v případě přijetí v praxi výrazně uspíšil odklon od prodeje nových vozidel se spalovacími motory, kterého se EU v současnosti snaží dosáhnout do roku 2035. Evropská komise podle Bildu plánuje představit návrh nového nařízení již koncem léta. Schválit jej následně musí Evropský parlament a většina členských států prostřednictvím Rady EU.
Samotné autopůjčovny plán pokládají za nepraktický. Generální ředitel společnosti Sixt Nico Gabriel uvedl, že plánovaný zákaz spalovacích motorů je odtržený od reality. V jeho důsledku by totiž lidé na dovolené služby půjčoven zcela přestali využívat , protože by byli limitováni nedostatkem nabíjecích stanic na území Unie. Sázka na elektromobily autopůjčovnám dosud příliš nevyšla. Například globálně významná společnost Hertz se začala loni části své flotily elektroaut s velkými ztrátami zbavovat.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.