Češi zatím spoléhají více na Google než na umělou inteligenci, ukázal průzkum
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Češi při hledání informací na internetu preferují klasické internetové vyhledávače před umělou inteligenci (AI) v podobě chatbotů. Google, Seznam či Bing používá denně 74 procent lidí, zatímco AI chatboty jako ChatGPT, Copilot nebo Perplexity využívá každý den 17 procent dotázaných. Vyplývá to z nového průzkumu agentury Optimio, který realizovala společnost Ipsos. Průzkum byl prováděn na reprezentativním vzorku 1038 respondentů. Agentura má za cíl uskutečnit průzkum opět za rok a data porovnat.
Téměř polovina respondentů přitom uvedla, že AI chatboty nepoužívá vůbec nebo jen zcela výjimečně. Naopak nejčastěji je lidé využívají k osobním dotazům. "Při osobních dotazech AI chatboty využíváme nejméně u návrhů pro bydlení, pro kreativní tvorbu textů a psaní osobních e-mailů," uvedl Karel Souček z agentury Optimio. Klasické vyhledávače lidé používají v 84 procentech případů taktéž k osobním dotazům, například při hledání receptů, plánování cest nebo nákupu zboží.
Na druhém místě u využití AI i klasických vyhledávačů se pak umístily pracovní dotazy. Z průzkumu však zároveň vyplývá, že již v současnosti je ve srovnání s vyhledávači větší podíl využívání AI chatbotů pro pracovní využití. Nejčastěji přitom lidé využívají chatboty v práci k programování, IT dotazům, tvorbě prezentací nebo překladům a jazykovým korekturám.
Přibližně třetina respondentů také uvedla, že přesnější a relevantnější odpovědi získají z klasických vyhledávačů, nicméně záleží hodně na typu dotazu. Pouze 13 procent lidí uvedlo, že přesnější jsou podle nich AI nástroje.
"Uživatelé AI chatbotů totiž zatím neumí správně zadávat prompty. Většina používá krátké dotazy místo delších, ve kterých by mohly detailně popsat zadání pro AI chatbota," uvedl Souček. Stejně krátké dotazy zadávají i do vyhledávačů.
V používání umělé inteligence jsou i rozdíly mezi pohlavími. Muži často, konkrétně 10,6 procenta dotázaných, využívají AI chatboty v práci pro programování nebo na IT dotazy, zatímco u žen je tento podíl nízký a pohybuje se pod jedním procentem. Muži mají také větší důvěru v AI chatboty u technických dotazů, ženy více spoléhají na AI chatboty pro čistě jazykové úpravy.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.