AI pomáhá už v 64 % českých nemocnic. Pacienti o tom ani nemusí vědět
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Umělá inteligence už si dávno našla cestu do českého zdravotnictví a podle odborníků bude její využívání jen narůstat. Podle České asociace umělé inteligence (ČAUI) už se v nějaké formě využívá v 64 % českých nemocnic. Uplatnit se přitom už nyní může v celé řadě lékařských oborů, pacienti tedy ani nemusí vědět, že už ji dávno lékaři využili při některém z jejich vyšetření. Asociace nyní přišla s první příručkou pro nemocnice, která by měla využití systémů AI podpořit. V budoucnu by se sní tak pacienti mohli začít setkávat častěji a to i třeba v primární péči.
Příručku, která je dostupná i on-line, obdržely všechny tuzemské nemocnice. Podle šéfa a spoluzakladatele asociace Lukáše Benzla jde o snahu srozumitelně popsat, jak AI bezpečně a realisticky zavádět do každodenního provozu. „Zdravotnictví je oblastí, kde umělá inteligence reálně zachraňuje životy již dnes. Zároveň dává obrovské možnosti predikce,“ uvedl Benzl.
Autoři příručky mimo jiné vycházeli z průzkumu mezi nemocnicemi, který ukázal, že využití AI není samozřejmé. „Z hlediska legislativy tomu téměř nic nebrání. Faktorem jsou spíše obavy ze složité implementace do nemocničních systémů nebo strach z nahrazení odborníka. To ale opravdu nenastane, vyšetření přibývá, zatímco lékařů ne,“ řekl předseda zdravotnické skupiny ČAUI a člen výboru pro AI na ministerstvu zdravotnictví Matěj Misař. Příručka podle něj slouží jako okamžitý informační zdroj a pomáhá nastavit správná očekávání lékařům, nemocničním právníkům i managementu nemocnic.
Podle Misaře je ve využití AI napřed třeba kyjovská nemocnice. Umělá inteligence tam pomáhá například na radiodiagnostickém oddělení, kde ji lékaři využívají k hodnocení rentgenových snímků. Spolehlivě dokáže rozpoznat snímky, na kterých je nějaký nález. Tím může dodat pocit jistoty třeba méně zkušenému odborníkovi. „S ohledem na nedostatek lékařů je třeba přemýšlet o tom, jak jim práci zjednodušit, aby se mohli věnovat opravdu závažným věcem. AI je velmi spolehlivá v tom, že nám dokáže říct, co řešit prioritně,“ poznamenal primář oddělení Luboš Látal.
Debata o využívání umělé inteligence ve zdravotnictví se pak pochopitelně dotýká i pacientů. Ozývají se například i expertní hlasy, že by do budoucna měl mít pacient možnost využití AI při svém vyšetření odmítnout. Do rozhovorů s odborníky, kteří na zavádění AI do nemocnic pracují, se proto zapojují i pacientské organizace.
„I v rámci ministerstva proběhly třeba kulaté stoly s pacientskými organizacemi, úzce s nimi spolupracujeme a informujeme pacienty o nástupu nových technologií. A ze strany pacientských organizací je touha se o tom něco dozvědět,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro deník Echo24 Adam Gřunděl, konzultant ministerstva zdravotnictví v otázkách AI a vedoucí oddělení inovací Nemocnice AGEL Nový Jičín, který je zároveň členem nové odborné společnosti pro umělou inteligenci a inovativní digitální technologie v medicíně (CSAIM) ČLS JEP.
V současnosti pacienti ani nemusí vědět, že při jejich vyšetření už k využití AI došlo. „Pacient v dnešní době podepisuje obecně informovaný souhlas, v němž je popsán daný výkon – operace, rentgen hrudníku apod. V současné době si za využití AI pacient nepřiplácí, je to něco, co dává ta nemocnice navíc. A některé nemocnice to dávají do informovaného souhlasu, některé ne. Pacient má ale ze zákona právo na poskytnutí veškerých informací shromážděných ve zdravotnické dokumentaci,“ uvedl v rozhovoru Adam Gřunděl. Pokud si tedy pacient informace vyžádá, personál nemocnice by ho měl o všem informovat.
Systémy umělé inteligence využívané v nemocnicích musí podle Gřunděla projít certifikací zdravotnického prostředku, tedy musí plnit řadu podmínek. Poslední slovo má navíc nyní vždy lékař. „V současné době nese odpovědnost vždy lékař a ty systémy jsou spíše podpůrné, mají usnadňovat procesy, ať už v rámci administrativy či diagnostického vyšetření. Mají šetřit čas, který pak lékařům zbyde na práci a komunikaci s pacientem. To je s výhledem nějakých deseti let v současné době úkol umělé inteligence a dalších systémů,“ dodal Gřunděl.
AI má obrovský potenciál zrychlit a zkvalitnit zdravotní péči podle ředitele kyjovské nemocnice Jiřího Vyhnala. „Ačkoliv i naši lékaři mají jisté obavy, zda je nenahradí, snažím se jim to vymlouvat. Technologie má za cíl pomáhat a její implementaci bychom neměli zaspat,“ řekl. Přínos umělé inteligence zdůraznil v administrativní oblasti, třeba při vyhledávání kódů diagnóz nebo přepisování ústního sdělení lékaře, což šetří práci sester. Dále je účinná také při diagnostice, kdy AI pomáhá detekovat cokoli nestandardního v těle. Za obrovský přínos pak Vyhnal považuje využití AI pro predikci závažných stavů, díky čemuž lze zahájit včasnou léčbu.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.