DOPRAVA V OKOLÍ PRAHY

Na obzoru kolaps: Stavba okruhu ochromí dopravu na okraji Prahy. Auta nechte doma, žádají dráhy

DOPRAVA V OKOLÍ PRAHY
Na obzoru kolaps: Stavba okruhu ochromí dopravu na okraji Prahy. Auta nechte doma, žádají dráhy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Jihovýchodní část Prahy by se měla reálně připravit na dopravní kolaps. Výstavba Pražského okruhu u Říčan totiž omezí v pracovní dny od 1. do 14. listopadu provoz vlaků na železničním koridoru Praha-Benešov. Kvůli budování přeložky tratě budou vlaky úsekem projíždět sníženou rychlostí po jedné koleji. Zhruba polovina osobních vlaků linky S9 z Prahy bude zkrácena do Uhříněvsi. A jak je vůbec na tom stavba Pražského okruhu na jihozápadě metropole? Na úseku 511 u Běchovic a Říčan pracuje kolem dvou stovek dělníků, vyroste zde 19 mostů a dva hloubené tunely.

Jako částečná náhrada pojede speciální autobusová linka mezi Říčany, Kolovraty, Uhříněvsí a stanicí metra Háje. Cestující by se měli připravit na vážné dopravní komplikace, zpoždění nebo dokonce kolaps silniční dopravy. Doporučuje se využít místo aut autobusy, informoval mluvčí Českých drah Petr Pošta a organizátora dopravy Ropid Filip Drápal.

„Během uvedeného období hrozí vážné dopravní komplikace v oblasti Uhříněvsi, které mohou způsobit zpoždění nebo dokonce kolaps silniční dopravy – včetně provozu náhradních autobusů. Proto důrazně doporučujeme všem cestujícím, aby v tomto období co nejvíce využívali autobusové linky Pražské integrované dopravy včetně mimořádně zavedené linky XS9. Použitím hromadné dopravy pomohou zajistit plynulejší provoz nejen sobě, ale i všem ostatním,“ uvedl Drápal.

V pracovní dny pojedou posilové vlaky linky S9 z Prahy do Říčan a Strančic jen do Uhříněvsi. Aby byla zajištěna dostatečná kapacita při cestě ze Strančic a Kolovrat, budou v těchto stanicích mimořádně zastavovat spěšné vlaky linky R49 Sázava. Ve špičce zastaví vybrané dálkové vlaky R17 v Říčanech. Zajištěna bude náhradní autobusová doprava. Linka XS9 pojede od metra Háje přes Uhříněves, Tehovičky a Masarykovo náměstí v Říčanech na říčanské nádraží a zpět.

Pro zachování provozu vlaků po dobu stavby Pražského okruhu, vybudují stavbaři mezi Uhříněvsí a Říčany 300 metrů dlouhou dočasnou přeložku železničního koridoru. Kvůli napojování trati na přeložku budou vlaky od 1. do 14. listopadu jezdit úsekem jen po jedné koleji, řekl ČTK již dříve mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Přeložka se podle něj bude využívat do července příštího roku. Poté se provoz opět vrátí na původní trať. Drápal uvedl, že napojování nové trasy je plánováno za provozu, avšak s vyloučením vždy jedné traťové koleje v délce přibližně sedm kilometrů. V místě stavby bude zároveň snížena rychlost vlaků, což ovlivní plynulost provozu a kapacitu trati.

S komplikacemi musejí cestující počítat i na trati z Prahy do Milovic, kde nepojedou tuto sobotu a neděli vlaky. Nahradí je autobusy. Důvodem jsou dokončovací práce Správy železnic na trati Čelákovice – Mstětice. Po celý víkend České dráhy nahradí osobní vlaky linky S2 a S22 autobusy v úseku Praha – Lysá nad Labem – Milovice. V úseku Lysá nad Labem – Nymburk – Kolín bude provoz vlaků zachován.

Kvůli stavebním pracím ve stanici Čelákovice bude o víkendu zavedena náhradní doprava také za vlaky linky S23 v úseku Čelákovice – Brandýs nad Labem. Rychlíky linky R10 pojedou z Prahy do Nymburka odklonem po jiné trati a vynechají stanici Praha-Vysočany. Náhradou zastaví ve stanici Praha-Libeň.

V neděli se od 8:00 do 14:00 v Lysé nad Labem provoz zastaví úplně. Náhradní doprava se v této době rozšíří. Nahrazeny budou rovněž vlaky linky S32 v úseku Lysá nad Labem – Dřísy a vlaky linky S2 v úseku Praha – Nymburk. Provoz vlaků bude zachován v úseku Kostomlaty nad Labem – Nymburk – Kolín, přestup mezi vlaky a autobusy bude na nymburském hlavním nádraží.

Jak to vypadá s Pražským okruhem u Běchovic?

Podle odborníků je úsek 511 u Běchovic jedním z klíčových částí Pražského okruhu. Stavba části Pražského okruhu D0 mezi Běchovicemi a dálnicí D1 začala loni v prosinci, otevřít se má v roce 2027. Úsek propojí dálnice D1 a D11, což má z Prahy odklonit kamiony, které nyní jezdí přes Spořilov a Štěrboholskou radiálu. Odlehčí také dopravě na Jižní spojce. U Říčan bude součástí okruhu 394 metrů dlouhý tunel Na Vysoké, který by měl navazovat na mimoúrovňovou křižovatku.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl řekl, že na úseku 511 pracují až dvě stovky dělníků a desítky bagrů, jeřábů a nákladních aut. „Není to stavba důležitá jenom pro Prahu, region střední Čechy nebo pro Čechy. Je to naprosto klíčová středoevropská dálniční stavba,“ řekl Jan Rýdl podle serveru iDNES.cz.

Podle mluvčí společnosti Vinci Construction Ivety Štočkové zde bude 19 mostů a dva hloubené tunely – jeden u Dubče a druhý u Říčan. „Aktuálně provádíme především rozsáhlé zemní práce, přičemž tady budeme pracovat až s osmi miliony kubíky zeminy. Dále pak přeložky inženýrských sítí a zakládání budoucích mostů,“ uvedla Štočková ze společnosti, která tento úsek staví. Součástí tohoto úseku budou i čtyři mimoúrovňové křižovatky – Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany.

Trasa úseku 511 si zachovává odstup od obytných sídel tak, aby v blízkých obcích došlo k co nejmenšímu negativnímu ovlivnění životního prostředí. Tohoto cíle bude dosaženo realizací protihlukových opatření, tj. valů, protihlukových stěn či zelených pásů, uvádí Centrum architektury a městského plánování (CAMP).

Navrhovaná komunikace úseku 511 je ve vybrané variantě vedena jihovýchodně od území hl. m. Prahy. „Ze všech zbývajících částí SOKP je právě úsek mezi Běchovicemi a dálnicí D1 patrně nejpotřebnější. Jeho dokončení zásadně sníží intenzitu dopravy na Štěrboholské radiále a Jižní spojce,“ píše se na webu Pražského okruhu.

Stavba tvoří jihovýchodní část Pražského okruhu a je navržena jako šestipruh. Začíná na MÚK Českobrodská se silnicí I/12 v km 64,0, za níž následuje nová útvarová MÚK Dubeč. Na stávající MÚK Českobrodská se z důvodů plynulosti dopravy a bezpečnosti provozu zvažovalo zrušení větve umožňující sjezd a nájezd z jihu, ale dle požadavku městské části Běchovice zůstane napojení zachováno. Úsek dlouhý 12,6 kilometru by měl být dokončen na přelomu 2027 a 2028.

,

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.