SLOŽENÍ VLÁDY

Předně bych nejmenoval premiéra, prohlásil Rychetský k tomu, jak zabránit možnému jmenování Turka ministrem

SLOŽENÍ VLÁDY
Předně bych nejmenoval premiéra, prohlásil Rychetský k tomu, jak zabránit možnému jmenování Turka ministrem

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Bývalý předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský dnes v pořadu ČT Otázky Václava Moravce na dotaz, zda by jako hypotetický prezident jmenoval poslance za Motoristy Filipa Turka ministrem vlády, prohlásil, že by v takovém případě předně nejmenoval premiéra. Začátkem týdne pověřil prezident republiky Petr Pavel šéfa vítězného hnutí ANO Andreje Babiše jednáním o sestavení nové vlády. Rychetský dále naznačil, že by hlava státu mohla využít své dva takovéto "pokusy", jak je dává ústava v případě, že se jmenovanému premiérovi nepodaří sestavit kabinet, a posléze by došlo na třetí pokus, který je už na šéfovi Poslanecké sněmovny.

Pořad ČT Otázky Václava Moravce se ve své závěrečné části opět týkal snahy zabránit případnému jmenování lídra Motoristů a zvoleného poslance Turka ministrem zahraničí a jaké možnosti k tomu dává nebo vymezuje ústava. Rychetský na otázku, zda by v hypotetické roli prezidenta jmenoval Turka ministrem vlády, uvedl, že "především je rád, že není prezident.“ A dále řekl, že předně by v takové situaci nejmenoval premiéra. Moravec k tomu dodal "Andreje Babiše." Rychetský poté v této věci připomněl, že ústava dává hlavě státu dva pokusy na jmenování premiéra, pokud by ten vládu nedokázal sestavit, je tu ještě třetí ústavní pokus, který už přísluší předsedovi sněmovny.

Bývalý předseda Ústavního soudu dále upozornil i na procesní aspekt, jak by se dalo v této věci postupovat. „Jmenování předsedy vlády by mohlo být podmíněno nejdřív diskuzí o složení vlády, aby se předešlo podobné situaci (jmenování sporného ministra - poz. red). Jakmile je někdo jmenován předsedou vlády, prostor prezidenta pro jmenování dalších členů vlády se zmenší na minimum. Pokud by se použilo pouze pověření jednání o vládě, prezident má větší prostor,“ uvedl Rychetský s odkazem na čl. 62 Ústavy ČR, který upravuje postavení vlády a role prezidenta při jejím jmenování.

"To se může stát jednou z podmínek pana prezidenta: jmenuju tě, nebo vás předsedou vlády, ale napřed s vámi chci probrat složení té vlády s tím, že pokud tam bude ta či ona osoba, tak já vás prostě nejmenuju předsedou vlády," popsal bývalý předseda Ústavního soudu.

Rychetský dále uvedl, že „nepředpokládá, že by Turek byl ministrem." Podle jeho názoru by jmenování Turka nebylo v zájmu prezidenta Petra Pavla a podle jeho slov "by si to ani Babiš pravděpodobně nepřál."

Filip Turek se v posledních týdnech stal středem pozornosti kvůli řadě kontroverzí, které ovlivňují jeho možné jmenování do vlády, psali jsme zde. Policie se zabývá jeho údajnými spornými výroky na sociálních sítích, které měly být později smazány. Turek přitom své autorství popírá. V minulosti také vyvolal pozornost gesty připomínajícími hajlování a vlastnictvím sbírky předmětů s nacistickou symbolikou, přičemž některé případy byly odloženy promlčením.

 

tec

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.