Rusko zřejmě využívá vrak lodi Estonia ke špionáži NATO, píší německá média
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Podle společného vyšetřování německých stanic WDR, NDR a Süddeutsche Zeitung zveřejněného v pátek mohly ruské zpravodajské služby využít vrak trajektu MS Estonia v Baltském moři jako tajné místo pro podvodní sledovací operace zaměřené na námořní aktivity NATO.
Vyšetřování, založené na informacích z bezpečnostních zdrojů NATO, naznačuje, že ruští agenti mohli v blízkosti vraku či přímo na něj nainstalovat podvodní zařízení schopná navádět drony a ponorné roboty a sbírat akustické signály válečných lodí a ponorek NATO. Tyto signály pomáhají identifikovat plavidla podle jedinečných zvukových vzorců jejich motorů a lodních šroubů.
Vzhledem k tomu, že potápění v okolí vraku lodi Estonia je zakázáno na základě mezinárodní dohody mezi Švédskem, Estonskem a Finskem, mohla by tato zařízení zůstat po léta neodhalena.
Podle německých stanic se západní zpravodajské služby domnívají, že za tyto operace je zodpovědná ruská Hlavní správa hlubokomořského výzkumu (známá pod ruskou zkratkou GUGI). Tato tajná jednotka, která působí přímo pod ruským ministerstvem obrany, se specializuje na podvodní špionáž, sabotáž a průzkumné mise.
🚨 #Actu #Sécurité 🇪🇪🇷🇺
— Baltikum (@baltikum_24) October 25, 2025
➡️ La Russie pourrait avoir exploité l'épave du MS Estonia à des fins de renseignement.
D'après des responsables de l'OTAN, des capteurs pourraient y être installés pour détecter la signature acoustique de navires de guerre et de sous-marins.
🔔 Le 28… pic.twitter.com/niIHm8XCBn
GUGI ovládá flotilu speciálních plavidel, miniaturních ponorek a podvodních dronů, včetně lodi Jantar, kterou NATO považuje za jedno z klíčových ruských špionážních plavidel. Západní námořní síly několikrát sledovaly loď v blízkosti podmořských kabelů a kritické infrastruktury v Severním a Baltském moři.
Německá média také informovala, že ruské firmy již roky nakupují pokročilé západní technologie pro podvodní sledování prostřednictvím zprostředkovatelů, zejména společností registrovaných na Kypru a v dalších zemích. Odhadovaná hodnota těchto transakcí se pohybuje kolem 50 milionů dolarů. Podle vyšetřování byla stejná technologie použita v ruském projektu „Harmonie“, což je podvodní systém senzorů v Barentsově moři, který má detekovat západní ponorky a chránit ruskou arktickou jadernou flotilu.
Podle západních bezpečnostních kruhů je téměř jisté, že podobné, i když méně komplexní, průzkumné systémy jsou Ruskem instalovány i jinde ve světových oceánech. Např. na začátku loňského oznámila Litva, že v Kurské kose byl nalezen hydroakustický sonar ruského typu. Podobné nálezy byly dříve učiněny také ve Velké Británii a Irsku.
K tragédii trajektu Estonia došlo 28. září 1994, kdy loď během bouře na cestě z Tallinnu do Stockholmu ztroskotala a zahynulo 852 lidí. Vrak, který se nachází asi 35 kilometrů jihovýchodně od finského ostrova Utö, leží v hloubce přibližně 80 metrů a je označen jako chráněné pohřebiště. V letech 2021 až 2024 Finsko dočasně zrušilo část ochranné zóny, aby umožnilo nové vyšetřování příčin potopení. Během tohoto období státy NATO údajně zaznamenaly zvýšenou ruskou podvodní aktivitu v této oblasti.
Úřady ve Finsku, Estonsku a Německu potvrdily, že sledují vývoj v Baltském moři, ale s odvoláním na bezpečnostní důvody odmítly poskytnout podrobnosti o operacích. Rusko na dotazy novinářů nereagovalo.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.