AUTOPRŮMYSL

Volkswagen stojí před největší krizí od covidu. Pozastavuje i výrobu modelu Golf

AUTOPRŮMYSL
Volkswagen stojí před největší krizí od covidu. Pozastavuje i výrobu modelu Golf

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Největší evropská automobilka Volkswagen se ocitla pod tlakem kvůli narušení dodávek čipů. Podle informací německého deníku Bild automobilka připravuje zastavení výroby svých klíčových modelů Golf a Tiguan. Důvodem jsou vážné výpadky v dodávkách polovodičů, které vyvolal mezinárodní spor kolem nizozemské společnosti Nexperia.

„Volkswagen připravuje zastavení výroby důležitých modelů,“ uvedl Bild s odkazem na zdroje z dodavatelského průmyslu. „Jako první by se měla zastavit výroba Golfu v kmenovém závodě ve Wolfsburgu, krátce poté má následovat Tiguan.“

Za problémem stojí napětí mezi Spojenými státy, Nizozemskem a Čínou. Nizozemská vláda na konci září převzala kontrolu nad firmou Nexperia, která je dceřinou společností čínského technologického koncernu Wingtech. Krok odůvodnila obavami o duševní vlastnictví a národní bezpečnost. Peking reagoval zákazem exportu některých součástek z Číny, čímž byla výroba čipů Nexperia částečně paralyzována.

Problém se dotýká celého automobilového sektoru. „Halbleitery od Nexperie nejdou přímo výrobcům, ale jsou zabudovávány do komponentů u dodavatelů,“ píše Bild.

VW situaci bagatelizuje, ale připouští napětí

Samotný Volkswagen spojitost mezi výpadky čipů a pozastavením výroby odmítá. „Přerušení výroby vozů Golf a Tiguan bylo dlouho plánováno,“ uvedl mluvčí společnosti pro agenturu Reuters. Podle něj jde o běžné opatření spojené s řízením zásob během období podzimních prázdnin.

Podnik však současně přiznává, že situaci sleduje. „Trh s polovodiči je nadále napjatý a průběžně ho analyzujeme,“ uvedl zástupce firmy.

Zdroje z koncernu ale Bildu sdělily, že zásoby čipů vystačí jen na několik dní. „Pro tento týden máme ještě dostatek materiálu, ale už příští týden by mohla být výroba některých modelů zastavena,“ uvedl jeden z nich.

Možný kurzarbeit a miliardové riziko

Volkswagen už podle deníku jedná s německým úřadem práce o možnosti zavedení kurzarbeitu pro část zaměstnanců. „Zpočátku by se opatření mohlo týkat několika tisíc pracovníků, později by mohlo jít o desítky tisíc,“ uvedly průmyslové zdroje.

Případný výrobní výpadek by pro koncern představoval vážnou finanční zátěž. Firma už nyní čelí poklesu prodejů v klíčových regionech, zejména v Číně a ve Spojených státech, a zároveň musí financovat rozsáhlé investice do elektromobility a digitalizace. Finanční ředitel Arno Antlitz podle Bildu interně varoval, že „VW bude v příštím roce potřebovat nejméně jedenáct miliard eur, jinak nebude možné plánované investice realizovat.“

Obavy ze širších dopadů na německý automobilový průmysl vyjádřila i prezidentka svazu VDA Hildegard Müllerová. „Pokud se nepodaří v krátké době vyřešit přerušení dodávek čipů Nexperia, mohla by tato situace v blízké budoucnosti vést k výraznému omezení výroby, případně dokonce k jejímu zastavení,“ uvedla Müllerová.

Opakování známé krize

Automobilky už podobnou situaci zažily během pandemie covidu-19, kdy kvůli přerušeným dodavatelským řetězcům došlo ke globálnímu nedostatku čipů. Volkswagen tehdy stejně jako Mercedes a BMW rozšířil síť svých dodavatelů, nyní však naráží na problém, který se alternativně vyřešit nedá. „U některých specifických typů čipů neexistuje reálný náhradní výrobce,“ upozorňuje Bild.

Pokud by čínský exportní zákaz přetrval, automobilový trh v Evropě by mohl během několika týdnů čelit novému ochromení výroby – s přímým dopadem na zaměstnanost i dodavatelské řetězce.

jhr

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.